Zo, daar heb ik nog een mooie prijs voor gekregen’, denkt Daan*. Hij is heel blij dat hij zijn Volkswagen eindelijk via Marktplaats verkocht heeft. Maar na twee dagen staat het geld nog steeds niet op zijn rekening. Daan begint zich zorgen te maken.
Hij heeft met eigen ogen gezien dat de koper via zijn internetbankierenapp betaalde. Alle stappen op de telefoon van de koper heeft Daan gevolgd en gecontroleerd. Ook het invoeren van het bedrag en de daadwerkelijke afschrijving van de rekening van de koper. De koper zei dat het enige tijd kan duren voordat het geld bij Daan is bijgeschreven, omdat het twee verschillende banken betreft.
Onvindbaar
Na een paar dagen belt de politie. Daans oude auto staat bij een garage. Het blijkt de vijfde garage te zijn aan wie de koper de auto heeft aangeboden. Eerdere garagehouders hebben de politie gebeld, omdat zij het niet vertrouwden. Daan probeert contact te krijgen met de koper, maar die blijkt onvindbaar. Zijn adres, mailadres en telefoonnummer kloppen niet. Daan is laaiend! Hij is keihard opgelicht.
Niet pluis
Daan belt mij met de vraag of hij zijn auto nog terug kan krijgen. Dat kan alleen als de garagehouder te kwader trouw gehandeld heeft. Met andere woorden: als hij had kunnen vermoeden dat er iets niet in orde was. In het kentekenregister kan een garagehouder de historie van de eigenaars bekijken. De garagehouder had dus, net als de andere garages, kunnen zien dat de auto pas een kleine week was overgeschreven en nu alweer werd doorverkocht. We verzoeken de garagehouder dringend om de auto van Daan terug te geven, omdat er sprake is van bedrog. De garagehouder had kunnen weten dat er iets niet pluis was.
Dagvaarden
De garagehouder is het er niet mee eens en geeft de auto niet terug. Daar gaan we niet mee akkoord. We dagvaarden de garagehouder, omdat hij te kwader trouw de auto heeft gekocht. Die kiest uiteindelijk eieren voor zijn geld en geeft Daan alsnog zijn auto terug. Daan zal in ieder geval nooit meer een auto overschrijven voordat het geld op zijn rekening staat.
Dit verhaal is echt gebeurd: om privacyredenen hebben we de naam van de klant gefingeerd.