Nietsvermoedend ging *Daan even relaxen op een ligbed aan het zwembad bij zijn hotel in Namibië. Dat duurde niet lang. Het gietijzeren ligbed klapte in vanwege een loszittend schroefje, waardoor Daan er met zijn pink tussen kwam. Het topje van zijn vinger hing los.
Daan spoedde zich naar de dichtstbijzijnde medische dienst. Zijn vingertopje kon er gelukkig weer worden aangezet, maar zijn vakantie was voorbij. Daan nam contact met mij op om zijn letselschade vergoed te krijgen. Hij vroeg zich met name af of hij überhaupt iets kon beginnen tegen het hotel in Namibië.
Smartengeld
Gelukkig had Daan een compleet georganiseerde reis geboekt via een Nederlandse reisorganisatie. Dat maakte het een stuk makkelijker om de schade vergoed te krijgen, omdat dan het Nederlands recht van toepassing is. De reisorganisatie kon ik in dit geval verantwoordelijk houden voor zijn letselschade. Ik bracht de kosten en het smartengeld in kaart en stelde de reisorganisatie aansprakelijk. Alle schade van Daan werd vergoed.
Rekening
Het is verstandig om je reis te boeken bij een Nederlandse reisorganisatie. Stel dat je iets overkomt in het buitenland en je hebt geboekt bij een buitenlandse reisorganisatie, bijvoorbeeld via een Duitse of Belgische aanbieder, dan kan het Belgisch of Duitse recht van toepassing zijn. Dat maakt de afhandeling van schade die je in het buitenland oploopt, vaak complexer. Bij het boeken van zijn volgende verre reis, weet Daan waar hij rekening mee moet houden.
Dit verhaal is echt gebeurd: om privacyredenen hebben we de naam van de klant gefingeerd.