To­p­on­der­ne­mer gaat nat

 

Door een gesprongen leiding loopt de bedrijfsinventaris van Fred behoorlijke waterschade op. Hij vraagt de verhuurder van zijn bedrijfspand om een schadevergoeding, maar die blijft uit. Fred besluit het heft in eigen hand te nemen door de schade te verrekenen met de huurprijs, maar dat komt hem duur te staan.
Ramon
Fred huurt al tien jaar een bedrijfsruimte in de binnenstad van Rotterdam. Zijn bedrijf is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een van de succesvolste interieurzaken van de stad. Omdat het gebouw inmiddels slijtage aan de achterkant vertoont, neemt hij contact op met de verhuurder. Die blijkt laks en voorlopig niet van plan de bedrijfsruimte op te knappen. Door het waterleidingincident is voor Fred de maat vol; dan verhaalt hij het geld zelf wel op de verhuurder. Maar dat had hij nou juist niet moeten doen.

Fikse boete

De verhuurder pikt dit niet en daar begrijpt Fred niks van. Hij meldt zijn zaak bij ons. Wat kan ik hem vertellen? Het is niet toegestaan om bedragen met de huurprijs te verrekenen en bovendien is dat verbod vaak in de huurovereenkomst vastgelegd. Sterker nog: als de huurder een claim op de verhuur­der in de huurafdracht verrekent, loopt hij zelfs het risico op een boete, die boven op de normale huurprijs komt. De les voor Fred is dan ook: als huurder moet je altijd nagaan wat er in de huurovereenkomst is afgesproken over gebreken.

 

Naar de rechter
Als in de huurovereenkomst staat beschre­ven dat een lekkage niet als gebrek wordt aangemerkt, kun je als huurder ook geen beroep doen op huurprijsvermindering of een schadevergoeding. Dat is helaas bij Fred het geval. In andere situaties kunnen we wél de rechter inschakelen. Denk aan een lekkage die het huurgenot heeft aangetast. Dan kun je de rechter vragen de huurprijs te verlagen. En in zo’n geval had Fred zeker niet nat hoeven te gaan door zijn waterschade.

 

Bedrijfspand huren? Weet waar je op moet letten. Download onze gratis informatiegids voor een overzicht van de belangrijkste regels.




Dit verhaal is echt gebeurd: om privacyredenen hebben we de naam van de klant gefingeerd.