De motor van het zwembad was kapot, de kelder stond blank en zowel het grote bad als de airco lekten. Voor Monica* en Michel* had de laatste druppel de emmer doen overlopen. Hun gekochte woonboerderij bood niet het woongenot dat ze hadden verwacht. En wat komt er nog meer voor ellende op ons af, vroegen zij zich af.
Maar de verkopers Jacqueline* en Stephan* dachten hetzelfde. Zij hadden nooit met die gebreken te kampen gehad, toen zij nog in hun boerderij woonden. Ze vonden dat Monica en Michel er een potje van maakten. En ze vroegen zich af met wat voor modder er nog meer gegooid zou worden.
Verzwegen
Een patstelling, dat was voor mijn collega als mediator zonneklaar. Als mediator zat zij met hen aan tafel en ze waren erg boos op elkaar. Monica en Michel hadden de indruk dat Stephan en Jacqueline bewust gebreken verzwegen, terwijl Stephan en Jacqueline het idee hadden dat het melden van gebreken voor Monica en Michel een poging was om op hun kosten de woonboerderij te verbouwen. Wat mijn collega ook probeerde, de boosheid ebde niet weg. Zo kwamen ze nooit tot een toenadering of een vergelijk. “Ik stop ermee”, riep mijn collega in een laatste poging. “Mediation is voor jullie niet de geschikte manier om tot een oplossing te komen. Ik verwijs jullie naar jullie juristen voor verder advies”.
Begrip
“We willen helemaal niet naar de rechter. We hebben geen zin in moddergooien. We willen rust!”, riepen Monica en Michel. Ook Stephan en Jacqueline zaten niet te wachten op een langdurig traject bij de rechtbank. Dat zou veel tijd en negatieve energie kosten, daarvan waren ook zij overtuigd.
Deze uitspraken openden de ruimte om echt naar elkaar te gaan luisteren en met elkaar te praten over oplossingen. De boosheid zakte weg en er kwam over en weer begrip voor elkaar. Zo konden Stephan en Jacqueline het zich best voorstellen dat het meer dan vervelend was om steeds gebreken te moeten ontdekken. Andersom hoorden Monica en Michel dat het Stephan en Jacqueline pijn deed te horen dat de woning waarin zij vijftien jaar met veel plezier en zonder problemen hadden gewoond, ineens ernstige gebreken had.
Overeenstemming
De onderhandelingen kwamen op gang en vrij snel kwamen de stellen tot overeenstemming. De vergoeding die Stephan en Jacqueline wilden betalen, accepteerden Monica en Michel direct. Het ging niet alleen om de financiële bijdrage, maar vooral om het gevoel dat beide stellen eraan wilden overhouden.
* Dit verhaal is echt gebeurd: om privacyredenen hebben we de naam van de klant gefingeerd.