Een juridisch geschil, en dan?

Iedereen kan betrokken raken bij een juridisch geschil.

Wat moet u doen als het u overkomt? En wat gebeurt er als het tot een rechtszaak komt?

Voor zowel verzekerden als niet-verzekerden bij DAS zetten wij uiteen wat u kunt doen als u bij een geschil betrokken raakt.



Be­kijk on­ze bro­chu­res

Hieronder ziet u de verschillende documenten die u kunt downloaden.

Stappen bij een juridisch geschil
  1. Blijf in overleg met de tegenpartij

    1   Blijf in overleg met de tegenpartij

    Maak op een vriendelijke manier uw standpunt duidelijk. Probeer hiermee eerst zelf het conflict op te lossen.

    Wilt u uitzoeken wat u kunt doen om uw conflict zelf op te lossen en wat uw rechten zijn? Wij helpen u graag: bekijk onze juridische informatie, tips, adviezen en voorbeeldbrieven.

    Komt u er onderling toch niet uit? Schakel dan professionele juridische hulp in. Wacht hiermee niet tot het conflict muurvast zit en de verstandhoudingen op een dieptepunt zijn.

    Bellen met de Adviesdesk

    Bent u bij DAS verzekerd, maar twijfelt u wat u moet doen? Bel dan met de Adviesdesk via telefoonnummer: 020 651 8815.  Onze medewerkers geven u direct advies over uw zaak. De Adviesdesk is bereikbaar van:

    • maandag t/m donderdag van 08.00 uur – 20.00 uur
    • vrijdag van 08.00 uur – 17.30 uur
  2. Uw zaak aanmelden

    2   Uw zaak aanmelden

    Valt uw zaak onder uw rechtsbijstandsverzekering? Schakel dan DAS in.

    Houd er rekening mee dat het in juridische conflicten altijd van belang is om (schriftelijk) ‘bewijs’ te leveren. Allereerst verzamelen we zo veel mogelijk informatie over uw geschil.

    Meld uw zaak direct online aan
  3. De juridisch specialisten van DAS

    3   De juridisch specialisten van DAS

    Hebt u uw zaak bij ons aangemeld? Dan krijgt u hulp van onze eigen juridisch specialisten.

    Uw juridisch specialist is uw vaste contactpersoon van DAS. Wilt u meer weten over de werkwijze van onze juristen, en over de samenwerking tussen u en uw juridisch specialist? Bekijk dan de pagina: De juridisch specialisten van DAS

  4. Advocaat inschakelen

    4   Advocaat inschakelen

    Hebt u een rechtsbijstandverzekering bij DAS? Dan krijgt u rechtshulp van onze eigen juridisch specialisten.

    In sommige gevallen kunt u ook een advocaat inschakelen die u zelf kiest. Wilt u weten of dit van toepassing is op uw zaak? Lees meer over de vrije advocaatkeuze.

  5. Geschillen- en klachtenregeling

    5   Geschillen- en klachtenregeling

    De juridische specialisten van DAS doen hun best om voor u een zo goed mogelijk resultaat te behalen. Zij werken volgens de Kwaliteitscode Rechtsbijstand en de Gedragscode Rechtshulpverlening van DAS.

    Op uw verzekering is een geschillenregeling van toepassing. Uw juridisch specialist zal u op deze regeling wijzen, als u een blijvend verschil van mening heeft met hem/haar over:
    • de haalbaarheid van de zaak of;
    • de wijze waarop de zaak verder moet worden afgehandeld.

    In deze gevallen geeft de geschillenregeling u het recht de zaak te laten beoordelen door een advocaat, die u zelf mag kiezen. DAS geeft de opdracht aan deze advocaat en betaalt de kosten van de advocaat nadat zij de opdracht heeft gegeven. Deze advocaatkosten tellen niet mee voor het bedrag dat DAS maximaal vergoedt in het conflict, waarvoor u op uw verzekering een beroep heeft gedaan.
    In de algemene polisvoorwaarden van DAS vindt u in artikel 8 de precieze tekst van de geschillenregeling.

    Klachtenregeling
    DAS heeft een klachtenregeling. Bent u ontevreden over de behandeling van uw zaak, dan kunt u op de klachtenregeling een beroep doen. Informatie over de klachtenregeling vindt u op de pagina Klachtenregeling van DAS.

Gratis actuele en relevante juridische informatie

Ontvang per e-mail de nieuwsbrief DAS.Update en periodieke e-mailingen met juridische tips, nieuws en oplossingen van DAS.

 

Nu aanmelden