Een juridisch geschil, en dan?

Iedereen kan betrokken raken bij een juridisch geschil.

Wat moet u doen als het u overkomt? En wat gebeurt er als het tot een rechtszaak komt?

Voor zowel verzekerden als niet-verzekerden bij DAS zetten wij uiteen wat u kunt doen als u bij een geschil betrokken raakt.



Be­kijk on­ze bro­chu­res

Hieronder ziet u de verschillende documenten die u kunt downloaden.

Stappen bij een juridisch geschil
  1. Blijf in overleg met de tegenpartij

    1   Blijf in overleg met de tegenpartij

    Maak op een vriendelijke manier uw standpunt duidelijk. Probeer hiermee eerst zelf het conflict op te lossen.

    Wilt u uitzoeken wat u kunt doen om uw conflict zelf op te lossen en wat uw rechten zijn? Wij helpen u graag: bekijk onze juridische informatie, tips, adviezen en voorbeeldbrieven.

    Komt u er onderling toch niet uit? Schakel dan professionele juridische hulp in. Wacht hiermee niet tot het conflict muurvast zit en de verstandhoudingen op een dieptepunt zijn.

    Bellen met de Adviesdesk

    Bent u bij DAS verzekerd, maar twijfelt u wat u moet doen? Bel dan met de Adviesdesk via telefoonnummer: 020 651 8815.  Onze medewerkers geven u direct advies over uw zaak. De Adviesdesk is bereikbaar van:

    • maandag t/m donderdag van 08.00 uur – 20.00 uur
    • vrijdag van 08.00 uur – 17.30 uur
  2. Uw zaak aanmelden

    2   Uw zaak aanmelden

    Valt uw zaak onder uw rechtsbijstandsverzekering? Schakel dan DAS in.

    Houd er rekening mee dat het in juridische conflicten altijd van belang is om (schriftelijk) ‘bewijs’ te leveren. Allereerst verzamelen we zo veel mogelijk informatie over uw geschil.

    Meld uw zaak direct online aan
  3. De juridisch specialisten van DAS

    3   De juridisch specialisten van DAS

    Hebt u uw zaak bij ons aangemeld? Dan krijgt u hulp van onze eigen juridisch specialisten.

    Uw juridisch specialist is uw vaste contactpersoon van DAS. Wilt u meer weten over de werkwijze van onze juristen, en over de samenwerking tussen u en uw juridisch specialist? Bekijk dan de pagina: De juridisch specialisten van DAS

  4. Advocaat inschakelen

    4   Advocaat inschakelen

    Hebt u een rechtsbijstandverzekering bij DAS? Dan krijgt u rechtshulp van onze eigen juridisch specialisten.

    In sommige gevallen kunt u ook een advocaat inschakelen die u zelf kiest. Wilt u weten of dit van toepassing is op uw zaak? Lees meer over de vrije advocaatkeuze.

  5. Geschillen- en klachtenregeling

    5   Geschillen- en klachtenregeling

    De juridisch specialisten van DAS doen hun uiterste best om voor u een zo goed mogelijk resultaat te behalen.

    Wij werken volgens de Kwaliteitscode Rechtsbijstand en de Gedragscode Rechtshulpverlening van DAS rechtsbijstand.

    Zodra er een blijvend verschil van mening bestaat tussen de juridisch specialist van DAS en de verzekerde over de haalbaarheid van de zaak of over de wijze waarop de zaak verder moet worden afgehandeld, heeft de verzekerde het recht om de zaak voor te leggen aan een advocaat naar zijn keuze. Dit is de geschillenregeling. Uw juridisch specialist zal u hierop wijzen, maar u kunt hier zelf ook een beroep op doen. In uw polisvoorwaarden is de precieze tekst van de geschillenregeling opgenomen.

    Bent u toch niet tevreden over de behandeling van uw zaak? Dan kunt u een beroep doen op onze klachtenregeling.

Gratis actuele en relevante juridische informatie

Ontvang per e-mail praktische tips en voorbeelddocumenten, nieuws en oplossingen van DAS.

 

Nu aanmelden