Zo werkt de DAS voice-assistant

Wilt u weten of u recht heeft op een schadevergoeding bij vluchtvertraging? Dan kunt u voortaan via uw smartphone of slimme speaker uw vragen stellen aan de DAS voice-assistant. Hiervoor heeft u Google Assistant nodig, de slimme spraakhulp van Google. Bekijk hoe het werkt!

Praat direct met DAS

1. Download de Google Assistant-app

Om met DAS te praten via uw telefoon, heeft u de Google Assistant-app nodig. Deze kunt u downloaden via de App store of Play store. Bij een android telefoon hoeft u meestal alleen maar de startknop ingedrukt te houden om de Google Assistant-app te openen. Zodra u de Google Assistant-app geopend heeft, zegt u: ‘Praat met DAS’. 

Heeft u een slimme speaker?
De Google Assistant zit standaard al op een slimme speaker. Tegen uw Google Home of Sonos speaker zegt u: ‘Hey Google, praat met DAS’. Daarna kunt u meteen de vraag over vluchtvertraging stellen.

2. Stel uw vraag 

Om te weten of u recht heeft op een vergoeding bij vluchtvertraging of -annulering, stelt u één van de volgende vragen:

  • "Hey Google, praat met DAS"
  • "Hey Google, praat met DAS over vluchtvertraging"
  • "Hey Google, praat met DAS over vluchtannulering"

In een paar stappen weet u vervolgens waar u aan toe bent. U weet dan of u recht heeft op een vergoeding voor vluchtvertraging of annulering, hoeveel die vergoeding bedraagt en hoe u de vergoeding kunt aanvragen.

3. Ga aan de slag

Als u klaar bent, ontvangt u aanvullende informatie in uw mailbox. Hiermee gaat u dan aan de slag om uw vergoeding te claimen bij de betreffende luchtvaartmaatschappij.