De verschillen tussen debiteurenbeheer en creditmanagement

Waarin verschilt debiteurenbeheer met creditmanagement? In het midden- en kleinbedrijf (mkb) vallen deze termen meestal samen: beide omvatten het versturen en opvolgen van facturen aan klanten. Toch krijgt creditmanagement bij grotere ondernemingen over het algemeen een ruimere invulling dan debiteurenbeheer. Wat zijn de verschillen? En welke lessen kan het mkb hieruit trekken?

Traditioneel debiteurenbeheer

Debiteurenbeheer is oorspronkelijk vooral gericht op de facturatie van diensten of producten die op rekening zijn geleverd. De debiteurenbeheerder stelt een duidelijke factuur op met een vervaldatum en houdt zorgvuldig bij of de betaling tijdig wordt voldaan. Kleinere ondernemers hebben deze functie niet altijd apart belegd: soms verzorgt de ondernemer zelf de facturatie en de opvolging ervan. Maar er is altijd een risico dat facturen niet tijdig worden betaald. Bijvoorbeeld omdat een afnemer niet aan haar betalingsverplichtingen kan voldoen. Om dit debiteurenrisico zoveel mogelijk te beperken, heeft creditmanagement een ruimere invulling gekregen.

Creditmanagement in de ruime betekenis

Hoe kan de kans op wanbetaling zoveel mogelijk worden beperkt en de omvang van het werkkapitaal worden geoptimaliseerd? Creditmanagement gaat verder dan traditioneel debiteurenbeheer en richt zich op het stroomlijnen van het gehele order-to-cash-proces. Dat begint al bij het vastleggen van algemene voorwaarden, of zelfs al eerder: bij het bepalen van de doelgroep van uw onderneming. Op welke branches richt uw onderneming zich, wat is het gemiddelde betaalgedrag in de branche en hoe bewaakt u uw cashflow? De creditmanager checkt de kredietwaardigheid van nieuwe en bestaande klanten, zodat per klant passende betalingscondities kunnen worden afgesproken. En betaalt een klant niet? Dan kan de creditmanager ‘de next best action’ bepalen per type klant, gebaseerd op voorspellende data ten aanzien van het betaalgedrag. Lees ook onze blog ‘Drie trends op het gebied van creditmanagement in 2018’ voor deze en andere ontwikkelingen.

Creditmanagement in het mkb

Het belang van creditmanagement wordt door mkb’ers vaak onderschat. Veel kleinere ondernemers pakken eens in de maand hun financiële administratie erbij, stellen facturen op en wagen misschien een telefoontje aan een factuur die lang openstaat. Voor mkb’ers is het niet altijd mogelijk of zinvol om het creditmanagement te beleggen in een aparte functie, maar voor de financiële gezondheid van uw onderneming is het wél belangrijk om grip te houden op uw debiteurenrisico. Niet alleen om afschrijvingen te voorkomen, maar ook om de continuïteit van uw bedrijfsvoering te bewaken. Als uw afnemers uw facturen niet tijdig betalen, loopt u bijvoorbeeld het risico dat u een grote order moet afwijzen omdat u uw leveranciers of personeel nog niet kunt betalen. Door het gemiddeld aantal dagen dat uw facturen openstaan te verlagen en door vooraf de kredietwaardigheid te toetsen van uw klanten en leveranciers, verkleint u het risico op wanbetaling én voorkomt u cashflowproblemen.

Meer weten?

In de e-paper ‘Hoe beperk ik mijn debiteurenrisico?’ leest u hoe u uw debiteurenrisico verkleint in zeven simpele stappen. Zo kunt u als ondernemer verstandig uw passie volgen.