Check betrouwbare webwinkel

Kopen via internet bij een webwinkel is niet zonder risico. Het aantal fraudegevallen neemt sterk toe. Controleer in een aantal stappen of de webwinkel betrouwbaar is.

Let op het keurmerk van de webwinkel

Controleer of een webwinkel is aangesloten bij een keurmerk. Dit moet op de website van de webwinkel vermeld worden. Het is belangrijk dat u het logo van een keurmerk kunt aanklikken en wordt doorgelinkt naar de website van het keurmerk. Bij twijfel kunt u ook altijd op de website van een keurmerk nakijken of een webwinkel lid is. Let op: het hebben van een keurmerk wil helaas niet altijd zeggen dat u met een betrouwbare webwinkel te maken heeft. Een betrouwbaar keurmerk is in ieder geval Thuiswinkel Waarborg. Leden van dit keurmerk hebben regels opgesteld om u als consument te beschermen.

Check de gegevens op de website

Controleer altijd de vermelding van persoonsgegevens op een website. De verkoper is verplicht u de volgende informatie te geven:
  • De contactgegevens van het bedrijf: de naam of het nummer van de Kamer van Koophandel. Controleer ook het adres als er om (gedeeltelijke) vooruitbetaling wordt gevraagd. Probeer desnoods of de webwinkel telefonisch bereikbaar is.
  • De belangrijkste kenmerken van het aangeboden product of de dienst.
  • De prijs, inclusief belastingen en eventuele bezorgkosten.
  • Hoe de betaling, levering en uitvoering van de overeenkomst plaatsvindt.
  • Of u de mogelijkheid heeft om de overeenkomst te ontbinden, dus dat u binnen 14 dagen uw bestelling nog kunt retourneren.
  • Hoe lang de prijs of aanbieding geldig is.
  • Als het gaat om een voortdurende of periodiek terugkerende dienst of een serielevering: de minimumlooptijd van het contract.

Ontbreken de persoonsgegevens of is de website op dit punt onduidelijk? Laat u dan niet verleiden tot het kopen van producten. U heeft in zo’n situatie vaak geen grip op de verkopende partij, omdat de persoon achter een website onvindbaar blijkt. Juist verkopers in het buitenland laten het nogal eens afweten bij een internetkoop. En die zijn dan moeilijk op te sporen.

Aangesloten bij brancheorganisatie?

Het is een pre als een webwinkel is aangesloten bij een brancheorganisatie die het mogelijk maakt een klacht in te dienen bij de Geschillencommissie Thuiswinkel. Komt u er namelijk met de webwinkel zelf niet uit, dan kunt u de zaak voorleggen aan deze geschillencommissie.

Ervaringen van andere consumenten

Heeft u een webwinkel op het oog, maar twijfelt u nog over de betrouwbaarheid? Raadpleeg dan Google, vergelijkingssites of andere bronnen om te zien of andere consumenten hun ervaringen met de betreffende webwinkel hebben gedeeld. Zo komt u er achter of er veel klachten over de webwinkel bekend zijn.