Aankoop retouren of annuleren

Als u iets koopt, dan sluit u een koopovereenkomst met de verkoper. U zit er dan in principe aan vast. Voor online of telefonische aankopen heeft u een bedenktijd van 14 dagen.

Geen bedenktijd aankoop winkel

Als u een product koopt in een winkel, dan heeft u geen wettelijke bedenktijd. Veel winkeliers bieden wel een retour of ruilmogelijkheid aan voor ongebruikte en onbeschadigde producten. Dit is dan een extra service van de winkel. Vaak ontvangt  u een tegoedbon of uw geld terug. Dit is een gunst van de verkoper. Hij is dus niet verplicht om uw product te ruilen of geld terug te geven. De mogelijkheid om te ruilen of teruggave van uw geld moet op de kassabon staan of vermeld worden in de winkel zelf. Ook moet u voldoen aan de voorwaarden die de winkel stelt.

Bedenktijd via internet of telefoon

Aankoop via internet of telefoon wordt ook wel koop op afstand genoemd. Omdat u het product van te voren niet goed kunt beoordelen, heeft u bij koop op afstand een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Binnen de termijn kunt u laten weten dat u het product wilt retourneren en u krijgt dan binnen 14 dagen uw geld terug, ook de bezorgkosten. De koopovereenkomst wordt dan ontbonden. De bedenktijd start op de dag dat uw bestelling, zoals kleding of telefoon, wordt bezorgd op het adres dat u heeft opgegeven. Bij een dienst, zoals energie of een abonnement, start de bedenktijd op het moment dat u de overeenkomst sluit.

Bedenktijd aankoop op straat of aan de deur

Koopt u iets aan de deur wat duurder is dan 50 euro? Dan heeft ook een bedenktijd van 14 dagen. Dit gaat in op de dag dat u het product heeft ontvangen. Binnen deze bedenktijd kunt u de aankoop kosteloos ongedaan maken.

Gebruik maken van bedenktijd

Binnen de bedenktijd kunt u de koopovereenkomst  zonder opgave van een reden ontbinden. Dit moet u aan de verkoper mededelen. Dit kan per e-mail, brief of u kunt gebruik maken van het formulier dat de verkoper heeft toegestuurd. U moet dan het product retourneren en u krijgt uw geld terug. Is de bedenktijd verstreken? Dan is het niet meer mogelijk om de koopovereenkomst te ontbinden. Tenzij u daarvoor een wettelijke grondslag heeft. Als een product niet werkt of niet voldoet aan de verwachtingendie u er redelijkerwijs van mag hebben, dan moet de verkoper u een nieuw product aanbieden, het product repareren of het product terugnemen. Bij aankoop van een meubel of keuken is het vaak zo dat u bij annulering 30% van de kosten alsnog moet betalen. Wilt u van de koop af? Kijk dan eerst in de algemene voorwaarden welke mogelijkheden de winkel biedt. Rekent de winkel hogere kosten dan de schade die zij lijden door het ontbinden van de verkoop? Dan kunt u daar schriftelijk bezwaar van maken.

Regels bij retour sturen

Heeft u binnen de bedenktijd gebruik gemaakt van de mogelijkheid de koopovereenkomst zonder opgave van redenen te ontbinden, dan moet u het product terugsturen.. In de algemene voorwaarden leest u hoe u het product terug moet sturen. Daarbij gelden de volgende regels:

  • De bezorgkosten die u bij de aankoop heeft betaald, krijgt u terug.
  • Als u de producten terugstuurt binnen de bedenktijd, mag de verkoper u vragen om de kosten van de retourzending te betalen.
  • Retourneren is op eigen risico. Raakt het product beschadigd, dan bent u daarvoor aansprakelijk. Het is verstandig om bij het postkantoor te vragen om een verzendbewijs. Zo heeft u een bewijs dat u het product verstuurd heeft.
  • Binnen 14 dagen nadat u de verkoper heeft laten weten dat u van de koop af wilt, moet u het product terugsturen en moet de verkoper u het aankoopbedrag terugbetalen. De verkoper mag hiermee wachten totdat hij uw retourzending heeft ontvangen.

Veelgestelde vragen