Alles over bedenktijd en retouren van jouw aankoop

Als je iets koopt, dan sluit je een koopovereenkomst met de verkoper. Je zit er dan in principe aan vast. Voor online of telefonische aankopen heb je een bedenktijd van 14 dagen.

Geen bedenktijd aankoop winkel

Als je een product koopt in een winkel, dan heb je geen wettelijke bedenktijd. Veel winkeliers bieden wel een retour of ruilmogelijkheid aan voor ongebruikte en onbeschadigde producten. Dit is dan een extra service van de winkel. Vaak ontvang je een tegoedbon of je geld terug. Dit is een gunst van de verkoper. Hij is dus niet verplicht om jouw product te ruilen of geld terug te geven. De mogelijkheid om te ruilen of teruggave van jouw geld moet op de kassabon staan of vermeld worden in de winkel zelf. Ook moet je voldoen aan de voorwaarden die de winkel stelt.

Bedenktijd via internet of telefoon

Aankoop via internet of telefoon wordt ook wel koop op afstand genoemd. Omdat je het product van te voren niet goed kunt beoordelen, heb je bij koop op afstand een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Binnen de termijn kun je laten weten dat je het product wilt retourneren en je krijgt dan binnen 14 dagen jouw geld terug, ook de bezorgkosten. De koopovereenkomst wordt dan ontbonden. De bedenktijd start op de dag dat jouw bestelling, zoals kleding of telefoon, wordt bezorgd op het adres dat je hebt opgegeven. Bij een dienst, zoals energie of een abonnement, start de bedenktijd op het moment dat je de overeenkomst sluit

Bedenktijd aankoop op straat of aan de deur

De verkoop op straat of aan de deur heet koop buiten de verkoopruimte. Ook verkoopdemonstraties bij iemand thuis of op het werk vallen hieronder. Koop je iets buiten de verkoopruimte wat duurder is dan 50 euro? Dan heb je ook een bedenktijd van 14 dagen. Dit gaat in op de dag dat je het product ontvangt of de datum waarop je de overeenkomst voor een dienst sluit. Binnen deze bedenktijd kun je de aankoop kosteloos ongedaan maken.

Aankoop annuleren binnen bedenktijd

Binnen de bedenktijd kun je de aankoop zonder reden annuleren. Dit moet je aan de verkoper mededelen. Dit kan per e-mail, brief of je kunt gebruik maken van het formulier dat de verkoper je heeft toegestuurd. Is de bedenktijd verstreken? Dan is het niet meer mogelijk om de koopovereenkomst te ontbinden.  

Product stuk na bedenktijd?

De wet geeft consumenten een garantie van een jaar. Gaat een product binnen die termijn stuk of voldoet het niet aan de verwachtingen? Dan wordt ervan uitgegaan dat het product op het moment dat je het kreeg al niet aan de eisen voldeed. De verkoper moet het gebrek dan kosteloos herstellen of vervangen.

Heeft de verkoper je niet geïnformeerd over de bedenktijd?

De verkoper is verplicht je te informeren over de bedenktijd van 14 dagen. Doet hij dit niet, dan wordt de bedenktijd verlengd naar 12 maanden. Stuur in dit geval binnen 12 maanden een aangetekende brief waarin je de aankoop annuleert. Als de verkoper je toch nog wijst op de bedenktijd, dan gaat vanaf dat moment de bedenktijd van 14 dagen alsnog lopen.

Regels bij retour sturen

Heb je binnen de bedenktijd gebruik gemaakt van de mogelijkheid de koopovereenkomst zonder opgave van redenen te ontbinden, dan moet je het product terugsturen.. In de algemene voorwaarden lees je hoe je het product terug moet sturen. Daarbij gelden de volgende regels:

  • De bezorgkosten die je bij de aankoop hebt betaald, krijg je terug.
  • Als je de producten terugstuurt binnen de bedenktijd, mag de verkoper je vragen om de kosten van de retourzending te betalen.
  • Retourneren is op eigen risico. Raakt het product beschadigd, dan ben je daarvoor aansprakelijk. Het is verstandig om bij het postkantoor te vragen om een verzendbewijs. Zo heb je een bewijs dat je het product verstuurd hebt.
  • Binnen 14 dagen nadat je de verkoper hebt laten weten dat je van de koop af wilt, moet je het product terugsturen en moet de verkoper je het aankoopbedrag terugbetalen. De verkoper mag hiermee wachten totdat hij jouw retourzending heeft ontvangen.

Veelgestelde vragen

Bij welke online producten en diensten is geen bedenktijd

  • Producten waarvan je de verzegeling hebt verbroken, zoals cd’s, dvd’s en dergelijke.
  • Maatwerk of producten met een duidelijk persoonlijk karakter zoals medicijnen of een maatpak.
  • Tijdsgebonden producten, zoals losse tijdschriften of kranten en concertkaartjes.
  • Producten die snel bederven of verouderen.
  • Weddenschappen en loterijen.
  • Via internet geboekte vakanties.
  • Diensten waarbij je zelf toestemming hebt gegeven om alvast met de uitvoering van de dienst te beginnen.

Binnen welke termijn krijg ik mijn geld terug?

Als je binnen de bedenktijd het product retourneert, heb je recht op kosteloze teruggave van de aankoopsom als je die al hebt betaald. Je moet het geld zo spoedig mogelijk, maar in ieder geval binnen 14 dagen na de ontbinding van de koopovereenkomst terugkrijgen.

Hoe kom ik van een online bestelling af?

Dankzij het herroepingsrecht kun je een online bestelling binnen 14 dagen na ontvangst retourneren. Dit geldt ook voor aankopen via de telefoon of op straat. Het kan gaan om een aankoop van een product, maar ook van een dienst (zoals een mobiel abonnement). Wil je afzien van een online bestelling, laat dit dan tijdig weten aan de winkelier. Doe dat het liefst per brief of per e-mail, zodat je kunt aantonen dat je op tijd gebruik hebt gemaakt van het herroepingsrecht. Een aankoop ontbinden volgens het herroepingsrecht is gratis. Als de verkoper het geretourneerde product heeft ontvangen (of je het verzendbewijs laat zien) moet hij binnen 14 dagen jouw geld teruggeven.

Wanneer moet ik annuleringskosten betalen?

Bij grote spullen, zoals een keuken of een bankstel, worden meestal annuleringskosten gerekend. Als je de koop na het tekenen van de koopovereenkomst toch wilt annuleren, moet je dan een bepaald bedrag betalen. Welk bedrag dat precies is, staat in de voorwaarden van de winkel. Bij meubels is het vaak 30% van het totale bedrag. Dit is nodig om de schade die de verkoper door het annuleren oploopt, te vergoeden. Hij heeft misschien al materialen ingekocht of had de keuken aan iemand anders kunnen verkopen. Als je vindt dat de berekende kosten niet in verhouding staan met de schade die de verkoper heeft door de annulering, dan kun je een juridische brief sturen waarin je dat laat weten. Ook kun je naar de rechter stappen, het is mogelijk dat je dan minder of helemaal geen annuleringskosten meer hoeft te betalen.


Heeft deze informatie je geholpen?

We horen graag je feedback. Daarmee help je ons om deze informatie verder te verbeteren.