Vier tips om late betalingen te voorkomen

Weet u hoe lang uw facturen gemiddeld openstaan? Hoe langer u moet wachten op de betaling, hoe lager uw winst. Zolang de betaling uitblijft, kunt u het geld niet gebruiken om uw leveranciers of personeel te betalen of te investeren in de groei van uw onderneming. Misschien bent u zelfs genoodzaakt geld te lenen bij de bank, tegen hoge rentekosten. Wat kunt u zelf doen om late betalingen te voorkomen? In dit blog geven wij u 4 tips.

Check de betaalmoraal en kredietwaardigheid

Wie is uw klant? Kunt u ervan op aan dat uw facturen tijdig betaald worden? Voordat u een zakelijke relatie aangaat met een nieuwe klant, is het verstandig om de kredietwaardigheid en de betaalmoraal te checken. Hoe staat het bedrijf er financieel voor? Betaalt de klant andere zakelijke partners op tijd of staat een bedrijf bekend als wanbetaler? In ons blog ‘Zes tips om de kredietwaardigheid van klanten te checken’ leest u hoe u de financiële positie, het betaalgedrag en de betrouwbaarheid van een klant kunt beoordelen.

Factureer tijdig en correct

Heeft u werkzaamheden verricht? Stel het versturen van de factuur niet uit. Als u bijvoorbeeld standaard pas aan het einde van de maand al uw werkzaamheden factureert, dan gaan er misschien wel drie weken overheen voordat een klant die aan het begin van de maand een dienst of product bij u heeft afgenomen, een factuur ontvangt. Hanteert u een betalingstermijn van 14 dagen? Dan had de betaling al binnen kunnen zijn. Wilt u weten hoe u een correcte factuur opstelt? Download onze e-paper ‘Een factuur maken als mkb’er: zo doet u dat’ voor een praktisch stappenplan.

Maak betalen zo gemakkelijk mogelijk

Soms ontsnapt een factuur aan de aandacht. De ontvanger heeft uw betaalgegevens niet bij de hand, legt uw factuur op een stapel en vergeet vervolgens te betalen. Maak het de klant zo gemakkelijk mogelijk om uw factuur te voldoen. Vermeld altijd uw rekeningnummer, ook als u dit al eerder heeft doorgegeven. Probeer het betaalgedrag van uw klanten in te schatten en stem de wijze van facturatie hierop aan. Voor consumenten, zzp’ers en kleine mkb’ers kan het toevoegen van een iDeal-link uitkomst bieden: de klant kan de factuur snel en eenvoudig betalen, zonder uw betaalgegevens te hoeven opzoeken. Blijft de betaling uit? Stuur met een herinnering of aanmaning altijd de oorspronkelijke factuur mee.

Volg uw facturen op

Heeft u een factuur verstuurd? Zorg voor een goede opvolging. Houd goed in de gaten of uw facturen tijdig zijn betaald. Bedenk welke stappen u onderneemt wanneer de betaling van een factuur uitblijft. Wanneer stuurt u een herinnering, na hoeveel dagen belt u na en wanneer schakelt u een incassobureau in? Handel tijdig en correct door structuur en regelmaat aan te brengen in uw debiteurencyclus. Zo weten uw klanten precies waar zij aan toe zijn. En u weet zeker dat u niets over het hoofd ziet.

Meer weten?

Download onze e-paper ‘Hoe beperk ik mijn debiteurenrisico?’ voor een praktisch stappenplan waarmee u zelf aan de slag kunt.