blog

    Huurders moeten gebreken direct melden om kosten te voorkomen

    3 min leestijd28 mei 2025

    Steeds meer huurders klagen over schimmel in hun woning. Bij DAS worden veel zaken gemeld die gaan over wateroverlast en schimmelproblemen. Vocht in de woonkamer, water in de kelder en schimmel door optrekkend vocht zijn veelvoorkomende problemen.

    Christa Verploeg

    jurist, mediator

    Bekijk meer

    Huurcommissie inschakelen

    Huurders hebben een schadebeperkingsplicht. Zij moeten zelf redelijke maatregelen nemen om verdere schade te voorkomen, zoals goed ventileren en gebreken direct melden bij de verhuurder. Als het niet lukt om tot een oplossing te komen, kunnen huurders van sociale huurwoningen of middenhuurwoningen de Huurcommissie inschakelen. De Huurcommissie kan de huurprijs tijdelijk verlagen tot het gebrek is verholpen. De Huurcommissie kan geen herstel afdwingen, maar wel huurverlaging opleggen tot wel 70 procent bij ernstige schimmel.

    Opties als verhuurder in gebreke blijft

    Alle huurders, ook in de vrije sector, kunnen naar de kantonrechter stappen. De rechter kan de verhuurder verplichten het probleem te verhelpen, huurverlaging opleggen en zelfs schadevergoeding toekennen bij bijvoorbeeld gezondheidsklachten of beschadigde spullen.

    Rekening houden met ernst van gebreken

    In de praktijk houden rechters en de Huurcommissie vaak rekening met de ernst van de gebreken en de inspanningen van verhuurder en huurder om de problemen op te lossen. Huurders hebben naast een schadebeperkingsplicht ook de verplichting om hun medewerking te verlenen aan het uitvoeren van herstelwerkzaamheden. Verhuurders moeten op hun beurt aantonen dat zij stappen hebben ondernomen om de gebreken te verhelpen. Als de verhuurder van mening is dat de oorzaak van de problemen bij de huurder ligt, moet hij dat aantonen. Bijvoorbeeld dat de huurder niet aan zijn ventilatieplicht voldaan heeft.

    Serieus gebrek

    Schimmel in een huurwoning is een serieus gebrek waarvoor de verhuurder in de meeste gevallen juridisch verantwoordelijk is. Huurders moeten zorgen dat ze snel en schriftelijk actie ondernemen, bewijs verzamelen en – indien nodig – de Huurcommissie of rechter inschakelen. Verhuurders doen er goed aan om klachten serieus te nemen en snel tot herstel over te gaan om juridische procedures en huurverlaging te voorkomen.

    Christa Verploeg gaf uitleg in de Telegraaf en Metronieuws hierover.

    jurist, mediator

    Christa Verploeg

    Als jurist help ik ondernemers en particulieren met het oplossen van hun problemen bij bijvoorbeeld het (ver)huren van bedrijfsruimte of woningen. Ook help ik hen bij geschillen op het gebied van de (ver)koop van onroerende z...

    Meer artikelen van Christa Verploeg

    Ook interessant voor je

    Wateroverlast in huurwoning: vragen en antwoorden op een rij
    12 dec 20244 min leestijd

    Wateroverlast in huurwoning: vragen en antwoorden op een rij

    Veel huurders maken zich zorgen over wateroverlast in en rond hun woningen. Hoe zit het dan met je rechten en plichten als huurder? Wij zetten een aantal vragen en antwoorden op een rij.

    Wet betaalbare huur: wat zijn belangrijke wijzigingen?
    02 jul 20243 min leestijd

    Wet betaalbare huur: wat zijn belangrijke wijzigingen?

    Welke wijzigingen zijn er met de nieuwe Wet betaalbare huur?

    Freek (36) voor rechter gesleept vanwege opladen elektrische auto via huurwoning
    29 dec 20223 min leestijd

    Freek (36) voor rechter gesleept vanwege opladen elektrische auto via huurwoning

    Rijd jij een elektrische of hybride auto en overweeg je deze auto op te laden met behulp van een laadkabel vanuit je huurwoning? Wees je dan bewust van de risico’s, want Freek (36) is bijna zijn huurwoning kwijtgeraakt. Lees nu ons laatste waargebeurde verhaal van Recht uit de Praktijk.

    Item 1 - 3 uit 3