blog
Huurders moeten gebreken direct melden om kosten te voorkomen
Steeds meer huurders klagen over schimmel in hun woning. Bij DAS worden veel zaken gemeld die gaan over wateroverlast en schimmelproblemen. Vocht in de woonkamer, water in de kelder en schimmel door optrekkend vocht zijn veelvoorkomende problemen.

Huurcommissie inschakelen
Huurders hebben een schadebeperkingsplicht. Zij moeten zelf redelijke maatregelen nemen om verdere schade te voorkomen, zoals goed ventileren en gebreken direct melden bij de verhuurder. Als het niet lukt om tot een oplossing te komen, kunnen huurders van sociale huurwoningen of middenhuurwoningen de Huurcommissie inschakelen. De Huurcommissie kan de huurprijs tijdelijk verlagen tot het gebrek is verholpen. De Huurcommissie kan geen herstel afdwingen, maar wel huurverlaging opleggen tot wel 70 procent bij ernstige schimmel.
Opties als verhuurder in gebreke blijft
Alle huurders, ook in de vrije sector, kunnen naar de kantonrechter stappen. De rechter kan de verhuurder verplichten het probleem te verhelpen, huurverlaging opleggen en zelfs schadevergoeding toekennen bij bijvoorbeeld gezondheidsklachten of beschadigde spullen.
Rekening houden met ernst van gebreken
In de praktijk houden rechters en de Huurcommissie vaak rekening met de ernst van de gebreken en de inspanningen van verhuurder en huurder om de problemen op te lossen. Huurders hebben naast een schadebeperkingsplicht ook de verplichting om hun medewerking te verlenen aan het uitvoeren van herstelwerkzaamheden. Verhuurders moeten op hun beurt aantonen dat zij stappen hebben ondernomen om de gebreken te verhelpen. Als de verhuurder van mening is dat de oorzaak van de problemen bij de huurder ligt, moet hij dat aantonen. Bijvoorbeeld dat de huurder niet aan zijn ventilatieplicht voldaan heeft.
Serieus gebrek
Schimmel in een huurwoning is een serieus gebrek waarvoor de verhuurder in de meeste gevallen juridisch verantwoordelijk is. Huurders moeten zorgen dat ze snel en schriftelijk actie ondernemen, bewijs verzamelen en – indien nodig – de Huurcommissie of rechter inschakelen. Verhuurders doen er goed aan om klachten serieus te nemen en snel tot herstel over te gaan om juridische procedures en huurverlaging te voorkomen.
Christa Verploeg gaf uitleg in de Telegraaf en Metronieuws hierover.
Christa Verploeg
Als jurist help ik ondernemers en particulieren met het oplossen van hun problemen bij bijvoorbeeld het (ver)huren van bedrijfsruimte of woningen. Ook help ik hen bij geschillen op het gebied van de (ver)koop van onroerende z...
Meer artikelen van Christa Verploeg