Een juridisch conflict en dan?

Soms belandt u in een situatie waarin u zich afvraagt wat uw rechten zijn. Wat moet u doen als het u overkomt? En wat gebeurt er als het tot een rechtszaak komt?

Dit kunt u doen, ook als u geen rechtsbijstandverzekering bij DAS heeft.

 

1.Blijf in overleg met de tegenpartij

Blijf in overleg

Maak op een vriendelijke manier uw standpunt duidelijk. Probeer hiermee eerst zelf de situatie op te lossen.

Wilt u uitzoeken wat u kunt doen om te voorkomen dat de situatie uit de hand loopt en een conflict wordt? En wilt u weten wat uw rechten zijn? Wij helpen u graag: 

Komt u er onderling toch niet uit? Schakel dan professionele juridische hulp in. Wacht hiermee niet tot het conflict muurvast zit en de verstandhoudingen op een dieptepunt zijn.

U bent niet verzekerd bij DAS
Ook als u niet bij DAS bent verzekerd, kunnen wij u helpen. Bekijk de mogelijkheden van onze Rechtshulp On Demand.

U bent verzekerd bij DAS
Bent u bij DAS verzekerd, maar twijfelt u wat u moet doen? Bel dan met de Adviesdesk via telefoonnummer: 020 651 88 15. Onze medewerkers geven u direct advies over uw zaak. De Adviesdesk is bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 08.00 uur tot 17.30 uur.

2.Uw zaak melden

Zaak melden
Is juridische hulp voor uw conflict verzekerd volgens uw rechtsbijstandsverzekering? Meld uw zaak dan online aan.

Het is altijd belangrijk om (schriftelijk) ‘bewijs’ te leveren. Verzamel dus zoveel mogelijk informatie over uw conflict. U kunt deze informatie direct meesturen bij uw melding aan DAS. Maar u kunt het ook later nog nasturen of toevoegen aan Mijn DAS.

Mijn DAS is uw digitale dossier. Nadat u uw zaak heeft gemeld, krijgt u toegang tot Mijn DAS. Hier volgt u online de voortgang in uw zaak. U ziet in Mijn DAS de documenten die bij uw dossier horen. Aanvullende stukken kunt u direct toevoegen. Zo heeft u alles van uw zaak bij elkaar staan.

3. Juridisch specialisten van DAS staan u bij

DAS-juristen

Een van onze juristen verdiept zich in de informatie die u heeft aangeleverd. Zo kan hij of zij ook beoordelen of uw conflict onder de dekking van uw verzekering valt volgens de polisvoorwaarden.

  • Valt uw zaak niet onder de dekking van uw verzekering? Dan helpen we u op weg naar een andere mogelijke oplossing.
  • Valt uw zaak wel onder de dekking van uw verzekering en adviseert uw jurist u om verdere juridische stappen te ondernemen? Dan bespreekt hij of zij de mogelijkheden met u. En afhankelijk van uw conflict krijgt u een van onze specialisten (jurist, (letsel)schadebehandelaar of advocaat) als vaste contactpersoon.

Wij gaan het gesprek aan
Belangrijk is dat het conflict niet uit de hand loopt. Daar zit u niet op te wachten. Daarom neemt uw jurist altijd contact op met uw tegenpartij. Door een gesprek aan te gaan of door te corresponderen. Of door een gesprek tussen u en uw tegenpartij te begeleiden (mediation). Soms is één brief al genoeg om een conflict op te lossen, in het uiterste geval is een juridische procedure nodig. Uw jurist overlegt altijd met u over de manier waarop uw conflict wordt behandeld.

4. Zelf een rechtshulpverlener kiezen

Advocaat

Heeft u een rechtsbijstandverzekering bij DAS? Dan krijgt u juridische hulp van onze juristen. In een aantal specifieke gevallen mag u ook een rechtshulpverlener kiezen die niet bij DAS in dienst is. Lees meer over de vrije keuze rechtshulpverlener.

Lees verder