Zaak gemeld? Zo gaan we voor jou aan het werk

Heb je jouw zaak gemeld? Dan kijkt een juridisch adviseur eerst of jouw probleem onder de dekking van jouw rechtsbijstandverzekering valt.

  • Is je probleem niet verzekerd? Een juridisch adviseur bespreekt dit met jou. Samen kijken jullie naar andere oplossingen. De vervolgstappen neem je zelf.
  • Is je probleem verzekerd? Dan krijg je direct persoonlijk advies als je daarmee goed geholpen bent. Is het probleem ingewikkelder en heb je meer hulp nodig? Dan krijg je een vaste juridisch specialist die verder voor je aan het werk gaat. Dat kan een jurist, advocaat of mediator zijn. Maak hier kennis met onze Meesters in juridische hulp.

Het plan van aanpak

De juridisch specialist overlegt met jou over het plan van aanpak.

  • Wat is het gewenste resultaat en wat zijn de juridische mogelijkheden?
  • Welke stappen nemen we? Is een brief aan de andere partij voldoende, gaan we onderhandelen of zetten we mediation in? Bij mediation begeleiden we gesprekken tussen jou en de andere partij om samen een oplossing voor het probleem te zoeken.
  • Met wie heeft de juridisch specialist contact? Dat kan alleen met de andere partij zijn. Maar ook met getuigen of deskundigen zoals een schade-expert of arbo-arts.
  • Wat kan jij doen?
  • Hoe en hoe vaak hebben jullie contact over de zaak?

Met dit plan van aanpak gaat de juridisch specialist voor jou aan het werk. Regelmatig hoor of lees je hoe het gaat. Voordat een brief de deur uitgaat, krijg je die te zien.

Volg je zaak online in Mijn DAS

In Mijn DAS, jouw digitale dossier, volg je online je zaak. Je ziet in Mijn DAS de documenten en brieven die bij je dossier horen. Nieuwe documenten voeg je direct toe. Zo heb je alles bij elkaar staan. Lees hier meer over Mijn DAS.

Mag jouw verzekeringsadviseur meekijken?

Wil je dat jouw verzekeringsadviseur jouw dossier online kan volgen? In Mijn DAS kan jij je adviseur toegang geven tot jouw dossier. Zonder jouw toestemming krijgt niemand anders de gegevens uit jouw dossier.

Contact met jouw juridisch specialist

Heb je vragen of informatie over je zaak? Zo neem je contact op met jouw juridisch specialist.

  • Ga naar Mijn DAS. En maak een terugbelasfpraak met jouw jurididsch specialist. Op de door jouw gekozen dag belt de specialist op het afgesproken tijdstip.
  • Mail naar dossiergroep@das.nl. Vermeld in de onderwerpregel je dossiernummer.
  • Bel met onze Klantenservice: 020 651 88 88, maandag t/m vrijdag van 08:30 tot 17:30 uur. Hou je dossiernummer bij de hand.

Is een rechtszaak nodig?

Soms moeten we voor een goede oplossing naar de rechtbank, een geschillencommissie of een andere instantie. Jouw juridisch specialist legt uit hoe het verder gaat. En wie je kan helpen. Is een advocaat niet verplicht? Dan kan je kiezen tussen hulp van jouw juridisch specialist of een rechtshulpverlener die niet bij DAS in dienst is. Lees meer over de vrije keuze rechtshulpverlener.

Sluiten van je zaak

De juridisch specialist zet alles op alles voor een goed eindresultaat. Na een afrondend gesprek sluit je juridisch specialist jouw zaak. Je dossier blijft dan nog een maand in Mijn DAS staan. Wij bewaren je dossier zeven jaar. Op jouw verzoek kan het heropend worden.

Ben je tevreden?

We willen graag weten wat je vindt van onze hulp. Tijdens en/of na afloop van jouw zaak vragen we je mening. Zo help je ons om onze dienstverlening te blijven verbeteren. Bekijk welke kwaliteit van dienstverlening je van ons kunt verwachten. En wat de klanttevredenheid over DAS is.

Verschil van mening met je juridisch specialist?

Heb je een verschil van mening met je juridisch specialist over de haalbaarheid of de aanpak van jouw zaak en kom je er samen niet uit? Dan kan je gebruikmaken van de geschillenregeling. Meer hierover lees je in de gedragscode van DAS. Ben je ontevreden over DAS? Dan kan je een klacht indienen. Bekijk de klachtenregeling van DAS.

Verder goed om te weten

Zelf een rechtshulpverlener kiezen

Het uitgangspunt van onze verzekering is dat je hulp krijgt van onze eigen juristen en advocaten. In een aantal specifieke gevallen mag je ook een rechtshulpverlener kiezen die niet bij DAS in dienst is. Lees meer over de vrije keuze rechtshulpverlener.

Hoelang duurt de behandeling van jouw zaak?

Aan het begin is het moeilijk in te schatten hoelang jouw zaak duurt. Je juridisch specialist laat het je zo snel mogelijk weten.

Hoe snel reageren wij?

Dit zijn de termijnen waarbinnen wij uiterlijk inhoudelijk reageren op je vraag of melding. We rekenen vanaf de dag waarop we het hebben ontvangen. In de praktijk reageren we ruim binnen de genoemde tijd. Als het ons niet lukt, dan laten wij je dat weten en geven wij aan wanneer je een reactie van ons kunt verwachten.

Situatie

Reactietermijn

Online een nieuwe zaak gemeld

6 werkdagen

Een vraag over een lopende zaak

6 werkdagen

Een klacht ingediend

6 werkdagen

Bekijk ons overzicht met alle reactietermijnen.

Wat zijn de kosten?

De kosten voor juridische hulp van jouw juridisch specialist van DAS noemen wij interne kosten. De interne kosten komen voor rekening van DAS. Andere kosten die volgens ons nodig zijn bij de juridische hulp in jouw zaak noemen we externe kosten. In jouw zaak betalen wij deze externe kosten tot een maximumbedrag. Dit maximumbedrag staat in de bijzondere polisvoorwaarden van jouw rechtsbijstandverzekering.

Heb je een eigen bijdrage of eigen risico?

Het kan zijn dat je voor de juridische hulp een eigen bijdrage of eigen risico betaalt. Je ziet op je polisblad of je een eigen bijdrage of eigen risico hebt en welk bedrag je per conflict zelf betaalt. In de bijzondere polisvoorwaarden van jouw rechtsbijstandverzekering lees je hoe het werkt.

Heeft deze informatie je geholpen?

We horen graag je feedback. Daarmee help je ons om deze informatie verder te verbeteren.