blog

    Een gerichte aanpak voorkomt onnodige fietsongevallen met ernstig letsel

    3 min leestijd23 apr 2025

    Minister Madlener wil meer fietsers stimuleren een helm te dragen om hoofdletsel te voorkomen. Een helmplicht voor specifieke groepen fietsers kan de kans op ernstig letsel verminderen.

    Rembrandt Groenewegen

    jurist

    Bekijk meer

    De gevolgen van een verkeersongeval met hoofdletsel zijn ingrijpend voor slachtoffers en hun naasten. Een revalidatietraject duurt vaak lang en kan leiden tot blijvende fysieke en psychische klachten. Daarnaast kampen veel betrokkenen met emotionele problemen na een ongeval.

    Gevaarlijke inhaalmanoeuvres

    Fietspaden zijn niet berekend op de toename van brede elektrische bakfietsen en fatbikes. Deze voertuigen halen snelheden tot 25 kilometer per uur. Door het snelheidsverschil met gewone fietsers ontstaan er meer en gevaarlijke inhaalmanoeuvres. Daarnaast verschijnen er steeds meer nieuwe licht elektrische voertuigen (lev’s) in het straatbeeld. De plaats op de weg is nog niet altijd even duidelijk, waardoor veel van deze voertuigen op het fietspad rijden. Ook dit zorgt voor gevaarlijke situaties. In sommige steden zie je al dat de gemeente de fietspaden verbreedt om het voor fietsers veiliger te maken.

    Helmplicht voor specifieke groepen

    Een helmplicht voor specifieke groepen kan de veiligheid vergroten. Denk aan gebruikers van e-bikes en fatbikes. Ook racefietsers en mountainbikers vallen onder deze risicogroepen. Indien je met een hogere snelheid fietst, is de kans om zwaarder letsel op te lopen groter. Een gerichte aanpak voorkomt onnodige ongevallen met ernstig letsel.

    Een andere mogelijkheid om slachtoffers in het verkeer te verminderen is om alleen jonge fietsers een helm te verplichten. Juist jonge bestuurders kunnen verkeerssituaties moeilijker inschatten en reageren minder snel op onverwachte gebeurtenissen. Daarnaast nemen jonge bestuurders sneller risico’s. Dit alles verhoogt de kans om bij een verkeersongeval betrokken te raken en letsel op te lopen. In enkele landen is het nu al verplicht om een fietshelm te dragen tot 12 jaar. En in andere landen tot een hogere leeftijd.

    Zonder maatregelen blijft kans op letsel groot

    Zonder maatregelen blijft de kans op verkeersongevallen met letsel groot. DAS registreerde in het eerste kwartaal van 2025 al bijna 350 ongevallen met fietsers. Bij 70 procent van deze ongevallen liep de verzekerde letsel op.

    jurist

    Rembrandt Groenewegen

    Ik ben een jurist die met veel plezier zijn werkzaamheden uitoefent! Ik heb ruime kennis over verkeersaansprakelijkheid, onrechtmatige daad, wegbeheerdersaansprakelijkheid en verkeersstrafrecht. Naast het behandelen van gecom...

    Meer artikelen van Rembrandt Groenewegen

    Ook interessant voor je

    Wie is aansprakelijk bij een besmetting van drinkwater? Drie vragen op een rij
    06 nov 20253 min leestijd

    Wie is aansprakelijk bij een besmetting van drinkwater? Drie vragen op een rij

    Stel je voor: je wordt ziek en vermoedt dat het komt door besmet drinkwater. Wie is dan eigenlijk verantwoordelijk? Drie vragen en antwoorden op een rij.

    
 Stormschade aan je auto: wanneer kun je schade vergoed krijgen?
    22 okt 20254 min leestijd

    Stormschade aan je auto: wanneer kun je schade vergoed krijgen?

    In deze blog lees je wanneer je iemand aansprakelijk kunt stellen en wat je moet bewijzen om schade door storm vergoed te krijgen.

    Herfst op de weg: blijf alert, voorkom ongelukken
    20 okt 20252 min leestijd

    Herfst op de weg: blijf alert, voorkom ongelukken

    De herfst brengt een prachtig kleurenpalet en frisse ochtenden met zich mee. Maar ook risico’s op de weg. Regenbuien, mist, vallende bladeren en een laagstaande zon kunnen het zicht beperken en zorgen voor gladde wegen. Juist in deze periode is extra oplettendheid in het verkeer van groot belang, of je nu achter het stuur zit of op de fiets stapt.

    Item 1 - 3 uit 3