case
Met zo’n opgevoerde fatbike betaal je echt zelf alle schade
Melanie* schrikt zich rot. In haar lekker compacte stadsautootje rijdt ze stapvoets door haar woonwijk, maar dan komt opeens een fatbike vanaf de stoep de weg op. Met een rotgang, niet normaal. Bammm! Tegen haar auto aan. En klenggg, de fatbiker knalt hard op de grond. Hij bekoopt het met een gebroken hand en schade aan zijn fatbike. De auto van Melanie ziet er aan de zijkant ook gehavend uit...

Ze schiet op hem toe, ziet dat het ernstig is. Maar de fatbiker wil zo snel mogelijk wegwezen. En ook daarna kan Melanie geen contact met hem krijgen. Zijn verzekeringsgegevens? Geen reactie. Het schadeformulier ondertekenen? Geen reactie. Ook zijn er geen beelden en ooggetuigen van het ongeval. Melanie vraagt zich af: wat nu?
Twee versies van het ongeval
Met die vraag is ze bij ons aan het juiste adres. Melanie en de fatbiker hebben allebei een eigen versie van het ongeval. Melanie zegt dat ze hooguit vijftien kilometer per uur reed en de fatbike zeker wel dertig. Die zegt op zijn beurt dat ie hooguit zo’n twintig kilometer per uur reed en niet van de stoep afkwam maar gewoon rechtdoor reed. Melanie ging juist met haar auto de bocht om!
Melanie claimt bij de fatbiker een schadebedrag van 2.100 euro, dat is tenslotte de rekening van de garage. Maar daar wil de fatbiker niet aan. Sterker nog, zijn letselschadeadvocaat stelt de autoverzekeraar van Melanie aansprakelijk. Het gaat om de schade aan zijn fatbike en het letsel aan zijn hand. Ja, en wat nu? Hier moet echt een onafhankelijk onderzoeksbureau aan te pas komen.
Opgevoerde fatbike is verboden voertuig
En wat blijkt uit het onderzoek? De fatbike is opgevoerd en kan met ondersteuning 39 kilometer per uur aantikken. De fatbiker is dus fors in overtreding. Zijn fatbike kan wettelijk gezien niet als fiets worden beschouwd, maar als brommer. Door het opvoeren van de fatbike wordt de bestuurder niet meer als normale fietser aangemerkt en door de wetgever als zwakkere verkeersdeelnemer beschermd. Deze fatbike is als motorrijtuig dus gelijkgesteld aan de auto van Melanie.
Erger nog: deze opgevoerde fatbike is gewoon een verboden voertuig dat niet op de openbare weg mág rijden. En die is dan ook niet te verzekeren, ook niet met een aansprakelijkheidsverzekering. Die hij trouwens ook niet heeft, maar dat terzijde.
Waarborgfonds Motorverkeer keert uit
Wat nu? De vraag van Melanie klinkt opnieuw, en opnieuw terecht. Ik kan Melanie tóch blij maken, want gelukkig is er nog het Waarborgfonds Motorverkeer. Nu vaststaat dat de fatbike is opgevoerd en de bestuurder aansprakelijk is, zal dit fonds de autoschade aan Melanie uitkeren. Daarna gaat het Waarborgfonds bij de fatbiker langs om met hem een regeling te treffen. Daar komt hij dan echt niet onderuit.
* De naam is verzonnen.
Rembrandt Groenewegen
Ik ben een jurist die met veel plezier zijn werkzaamheden uitoefent! Ik heb ruime kennis over verkeersaansprakelijkheid, onrechtmatige daad, wegbeheerdersaansprakelijkheid en verkeersstrafrecht. Naast het behandelen van gecom...
Meer artikelen van Rembrandt Groenewegen

