Herroepingsrecht: zo maak je een aankoop ongedaan

Als je klant niet tevreden is over een aankoop die op afstand is gedaan, mag die gebruikmaken van het herroepingsrecht. De aankoop wordt dan ongedaan gemaakt en het geld wordt weer teruggegeven. Ontdek er alles over op deze pagina.

Wat is herroepingsrecht?

Herroepingsrecht geldt bij producten of diensten die ‘op afstand’ zijn gekocht: telefonisch, via internet, met een bestelbon in een krant of tijdschrift, met een tegoedbon of voucher, of op straat. Met herroepingsrecht heeft je klant het recht om af te zien van de aankoop. Dat mag zonder een reden op te geven. De klant geeft aan dat die het product terug wil sturen, stuurt het product terug en krijgt van jou geld terug.

Hoe lang duurt de herroepingstermijn?

Sinds 13 juni 2014 heeft de klant 14 dagen bedenktijd. Binnen die termijn kan die een product terugsturen. Is het product tijdig teruggestuurd? Dan heeft de klant recht op teruggave van het aankoopbedrag. Je moet het geld dan zo spoedig mogelijk terugbetalen; in ieder geval binnen 30 dagen na de ontbinding van de koopovereenkomst.

Je klant heeft het recht om het gekochte product te inspecteren, maar moet wel voorzichtig te werk gaan en geen waardevermindering veroorzaken. Anders moet die dat zelf betalen.

Waaraan moet een teruggestuurd product voldoen?

Je klant heeft het recht om een product te bekijken en tot op zekere hoogte uit te proberen, net zoals die dat in een gewone winkel zou doen. Een jas mag gepast worden, een boek mag opengeslagen worden en een mobiele telefoon mag aangezet worden. Het is niet de bedoeling dat je klant het product in waarde vermindert. Draagt die een jas een langere tijd om deze daarna terug te sturen? Dan heb je als verkoper het recht om daarvoor kosten in rekening te brengen. Ook hoort je klant de verpakking van een product zoveel mogelijk heel te laten en mag die geen zegels verbreken.

Wanneer geldt het herroepingsrecht niet?

Het herroepingsrecht geldt niet in de volgende gevallen:

  • Bij op maat gemaakte producten
  • Bij kort houdbare producten
  • Als je klant de verzegeling verbreekt van digitale of hygiënische producten
  • Bij toegangskaarten voor een specifiek evenement

Dit is geen uitputtende opsomming. Ga voor meer details naar de Consuwijzer.

Herroepingsrecht voorbeeldbrief

Als ondernemer ben je verplicht om klanten te wijzen op hun herroepingsrecht. Heb je hulp nodig? Download onze gratis voorbeeldbrief Herroepingsrecht. Je kunt ook gebruikmaken van de Engelse versie.

Heb je een vraag over herroepingsrecht?

Voor vragen over herroepingsrecht kun je ons altijd even bellen.
Ben je niet verzekerd? Bel dan 088 3279 829.
Ben je wel verzekerd? Bel dan 020 651 1715.

Zo helpen we je

Herroepingsrecht opstellen

  • Nederlandse versie
  • Wijs je klanten op hun herroepingsrecht
  • Stel direct online op
Gratis

Herroepingsrecht opstellen (EN)

  • Engelse versie
  • Wijs je klanten op hun herroepingsrecht
  • Stel direct online op
Gratis

Beoordeling van je situatie

  • Jurist beoordeelt je kansen
  • Snel inzicht in je situatie, rechten en plichten
  • Duidelijkheid over je opties
  • Strategisch juridisch advies
1 van 3
Heeft deze informatie je geholpen?

We horen graag je feedback. Daarmee help je ons om deze informatie verder te verbeteren.