Meest voorkomende arbeidsconflicten: 6 tips om ze te voorkomen

Voor arbeidsconflicten geldt dat voorkomen beter is dan genezen. Hoe zorg je ervoor dat je niet in botsing komt met je werknemers? Ontdek de meest voorkomende arbeidsconflicten en lees tips om ze te voorkomen.

Arbeidsconflict bij disfunctioneren

Disfunctioneren houdt in dat een werknemer onvoldoende functioneert. Discussies over het functioneren vormen regelmatig de aanleiding voor een arbeidsconflict. Tips om arbeidsconflicten bij disfunctioneren te voorkomen:

1. Laat problemen niet sudderen
Koppel problemen direct terug aan je werknemer. Beschrijf wat er niet goed gaat, hoe je het wilt hebben en hoe je dat gaat toetsen. Bied je werknemer de mogelijkheid om zijn kant van het verhaal te doen. Voeg het gespreksverslag toe aan het dossier van je werknemer en handel actief om het functioneren te verbeteren.

2. Bied voldoende scholing
Onvoldoende scholing kan leiden tot het disfunctioneren van je werknemer. Ook maakt dit het lastiger om een werknemer om deze reden te ontslaan. Zorg er daarom voor dat je voldoende scholing aanbiedt. Daarbij is het goed om te weten dat scholing voor een werkgever vaak btw-aftrekbaar is en dus minder duur is dan het lijkt.

Arbeidsconflict tijdens ziekte

Ziekte heeft ook vaak discussies tot gevolg. Bijvoorbeeld als je twijfelt over een ziekmelding van je werknemer. Of als je werknemer onvoldoende meewerkt aan zijn re-integratie. Tips om arbeidsconflicten tijdens ziekte en re-integratie te voorkomen:

3. Pas op met aannames
Bij ziekte en re-integratie is het belangrijk om op te passen met aannames. Foutieve aannames kunnen de kans op een arbeidsconflict namelijk vergroten. Denk aan de situatie waarin je aan je werknemer vertelt dat je niet gelooft dat hij ziek is. Door hier zelf uitspraken over te doen, vergroot je de kans op een arbeidsconflict.

Een illustratief voorbeeld: na een ziekmelding ziet een werkgever op Facebook een foto van zijn werknemer in een attractiepark. Hij ziet dit als ongeoorloofd verzuim. Als zijn werknemer naar een attractiepark kan, dan kan hij ook werken! Wat hij echter niet weet, is dat er psychische klachten in het spel zijn en dat ontspanning juist helpt bij het herstel. De aanname van ongeoorloofd verzuim zou in dit geval de zaken op scherp kunnen zetten.

4. Schakel een bedrijfsarts in
Verwacht je dat je werknemer langer dan een week ziek is? Schakel dan altijd een bedrijfsarts in. Alleen een bedrijfsarts kan namelijk beoordelen of een werknemer arbeidsongeschikt is en of re-integratie mogelijk is. Met andere woorden: dat hij ziek genoeg is om het werk niet (volledig) uit te kunnen voeren. Jij of zelfs de huisarts van je werknemer kunnen dit niet bepalen.

Met het advies van de bedrijfsarts kunnen jij en je werknemer verdere afspraken maken over de re-integratie. Leg dit vast in een plan van aanpak. Vaak ontvang je de opzet van de bedrijfsarts, maar ook op de website van het UWV kun je een format vinden.

Arbeidsconflict met als gevolg ontslag op staande voet

Ontslag op staande zorgt ervoor dat je werknemer direct zijn werk en inkomen kwijtraakt. De kans is groot dat je werknemer je voor de rechter daagt, omdat hij niets meer te verliezen heeft. Tips om arbeidsconflicten tijdens en na ontslag op staande voet te voorkomen.

5. Weet waar je aan begint
Ontslag op staande voet houdt in veel gevallen geen stand bij de rechter. Wanneer het niet zorgvuldig gebeurt, blijft de werknemer dan ook gewoon bij je in dienst of hij ontvangt een behoorlijke vergoeding. Het ontslag kan flink in de papieren lopen. Weet dus waar je aan begint en vraag jezelf af of ontslag op staande voet wel de juiste optie is. De juristen raden dit in de meeste gevallen af.

6. Stel je werknemer op non-actief
Doet je werknemer een greep uit de kassa? Of begaat hij een ander ernstig feit? Dan kunt je je werknemer per direct op non-actief zetten en meteen een jurist bellen. Met de jurist kun je bespreken wat de vervolgstappen zijn.

Het is in elk geval belangrijk dat je voldoende bewijs hebt voor de reden van het ontslag op staande voet. De zogenoemde 'dringende reden'. Je moet aantonen dat het handelen van je werknemer niet door de beugel kan. Kun je dat niet? Dan is een alternatieve oplossing vaak het aanbieden van een regeling om alsnog uit elkaar te gaan.

Heb je een vraag over het conflict met je werknemer?

Je kunt ons altijd even bellen. Ben je niet verzekerd? Bel dan 088 3279 852. Ben je wel verzekerd? Bel ons dan op telefoonnummer 088 3279 800 voor advies.

Lees verder