De meest voorkomende conflicten in de zorg

    Als zorgprofessional kun je te maken krijgen met uiteenlopende en soms complexe conflicten. Denk bijvoorbeeld aan een (tucht)klacht van een patiënt, een conflict binnen een samenwerkingsverband zoals een maatschap of MSB, of een conflict met een zorgverzekeraar, leverancier, opdrachtgever of opdrachtnemer. DAS biedt uitgebreide ondersteuning via ons unieke Zorgteam, dat bestaat uit juristen en advocaten die gespecialiseerd zijn in zorggeschillen. Daarnaast biedt DAS de mogelijkheid van mediation. De mediators van DAS staan garant voor kwaliteit en onafhankelijkheid.

    Ons team staat voor je klaar en is bereikbaar op 020 564 8211. Wij garanderen dat je tijdens kantooruren binnen 24 uur wordt teruggebeld. Liever per e-mail contact opnemen? Stuur jouw bericht naar zorg@das.nl.

    Wij helpen je bij het voorkomen van veelvoorkomende conflicten en bieden waardevolle tips. Daarnaast verzorgen wij een incassodienstverlening, zodat jij je kan concentreren op jouw zorgtaken zonder zorgen over betalingsachterstanden.

    Dit zijn de 5 meest voorkomende conflicten die wij graag toelichten met voorbeelden uit de praktijk.

    Tuchtprocedures

    Tegen een huisarts werd een klacht ingediend bij het tuchtcollege omdat zij haar eigen schoonvader heeft verwezen naar een geriater. Volgens de rest van de familie was hij niet wilsbekwaam, maar zij twijfelde daaraan. De vriendin van de schoonvader was de contactpersoon. De huisarts heeft erkend dat ze dit niet had moeten doen. Hierbij nam ze in overweging dat zij niet de behandelend huisarts was, maar betrokken was als familie, en ook niet de contactpersoon had betrokken. Het tuchtcollege verklaarde de klacht gegrond, maar de maatregel bleef beperkt tot een waarschuwing door het inzicht dat de huisarts had getoond.

    Klachten via een Wkkgz-procedure, zoals SKGE of Geschilleninstantie Mondzorg;

    Jouw belangen behartigen in een Wkkgz-procedure, zoals SKGE of Geschilleninstantie Mondzorg

    Een tandarts kreeg een klacht van een patiënt. De patiënt gaf aan een verdoofd gevoel in zijn gezicht over te hebben gehouden aan een plaatselijke verdoving en wilde een schadevergoeding ontvangen. Hij diende een klacht in bij de Geschillencommissie Mondzorg. De Geschillencommissie verklaarde de klacht ongegrond.

    Geschillen met zorgverzekeraars, zoals een materiële controle, een budgetplafond, contracten of fraude-onderzoeken

    Een thuiszorgorganisatie besteedde meer uren aan haar cliënten dan gemiddeld. De zorgverzekeraar stelde dat de uren die boven het gemiddelde zijn gedeclareerd moesten worden terugbetaald aan de zorgverzekeraar. De thuiszorgorganisatie kon laten zien dat haar cliënten populatie zwaarder is dan gemiddeld, het betreft veel palliatieve zorg. Na bemiddeling van DAS volgde een forse matiging van de terugvordering, er hoefde nog maar een klein bedrag te worden terugbetaald.

    Conflicten tussen zorgverleners die met elkaar samenwerken, in een maatschap of coöperatie

    Een maatschap verloskundigen startte vol enthousiasme. Helaas ontstond er een conflict over de verdeling van de taken nadat een van hen moeder was geworden. Middels mediation via DAS hebben partijen afspraken gemaakt over hoe ze de samenwerking naar ieders tevredenheid konden voortzetten.

    Geschillen op basis van een overeenkomst van opdracht

    Een tandartspraktijk had een tandarts ingeschakeld op zzp-basis, waarna er was conflict was ontstaan over de hoogte van de vergoeding. Het contract dat partijen hadden ondertekend was op meerdere manieren uit te leggen. De rechter ging in de procedure uit van de uitleg die in het maatschappelijk verkeer gebruikelijk is.

    Blijf op de hoogte met de DAS Zorgbrochure

    Meerdere keren per jaar brengen wij de DAS Zorgbrochure uit, waarin we je informeren over de nieuwste ontwikkelingen en actuele trends binnen de zorgsector. Daarnaast delen we praktijkvoorbeelden van veelvoorkomende conflicten, zodat je altijd goed voorbereid bent. Wil je de DAS Zorgbrochure ontvangen? Stuur ons dan een e-mail op adviseurs@das.nl en laat het ons weten.

    Direct je zaak melden

    Meld je aan voor onze Zorgbrochure