Ethisch kader voor het gebruik van data
AI heeft een grote invloed op ons dagelijks leven. AI staat voor kunstmatige intelligentie ofwel artificial intelligence. AI zit bijvoorbeeld als digitale assistent in ons mobieltje. AI helpt ons bij het maken van keuzes voor muziek en films, maar ook bij het stellen van een medische diagnose. De mogelijkheden van AI zijn eindeloos.
Ook voor DAS. AI biedt geweldige mogelijkheden om onze dienstverlening aan klanten verder te ontwikkelen. Maar dat moet uiteraard wel op een maatschappelijk verantwoorde manier, want het inzetten van AI kent ook risico’s. Zo wil DAS niet dat AI bepaalde (groepen van) mensen uitsluit van rechtshulp of een rechtsbijstandverzekering. Dergelijk wenselijk en verantwoord gebruik van AI geldt voor alle verzekeraars. Daarom hebben zij binnen het Verbond van Verzekeraars een ethisch kader opgesteld.
Wat is het ethisch kader?
Het ethisch kader voor datagedreven toepassingen is bindend voor alle leden van het Verbond van Verzekeraars. Het is gebaseerd op de zeven ethische vereisten van de Europese Commissie. Deze vereisten gaan over eerlijk en veilig omgaan met AI. Bijvoorbeeld: mensen moeten begrijpen hoe AI werkt, mensen moeten altijd de controle houden, en iedereen moet gelijk behandeld worden. Het kader is bedoeld om het klantvertrouwen te behouden en te versterken bij het gebruik van AI en andere datagedreven technieken.
Wat doen we bij DAS met AI?
AI speelt een steeds belangrijkere rol in het verwerken van grote hoeveelheden informatie, het opdoen van inzichten en het doen van voorspellingen. Bij DAS benutten we AI als hulpmiddel om onze werkwijze te verbeteren. Zo ontwikkelen we AI-functionaliteiten die helpen bij het classificeren van e-mails, het analyseren van juridische documenten en het genereren van samenvattingen. Dit stelt onze juridisch specialisten in staat om zich te concentreren op de inhoud van hun vakgebied en klanten nog beter te bedienen. Deze AI-functionaliteiten worden volledig geïntegreerd in onze klantcontact- en dossierbehandelingsplatformen.
We gebruiken slimme technologie om ons werk beter en efficiënter te maken, maar altijd met de mens aan het roer. Zo hebben we bijvoorbeeld een model ontwikkeld dat voorspelt of een dossier waarschijnlijk naar de rechter gaat (het ‘advocaat model’). Als de kans hoog is, geeft het model een aanbeveling om het dossier direct aan een advocaat toe te wijzen. Maar de uiteindelijke beslissing wordt altijd genomen door een medewerker, op basis van meerdere gegevens.
Ook ontwikkelen we chatbots waarmee collega’s sneller interne documenten kunnen vinden. Hierdoor houden zij meer tijd over om klanten goed te helpen. In beide gevallen geldt: de technologie ondersteunt, maar neemt het werk niet over. We zorgen voor menselijke tussenkomst bij belangrijke beslissingen, we monitoren voortdurend of de systemen goed blijven werken, en we letten erop dat onze AI-modellen eerlijk zijn. Dat betekent dat we controleren of het model geen voorkeur of nadeel geeft aan bepaalde groepen mensen. We willen dat onze AI iedereen gelijk behandelt, zodat de uitkomsten voor iedereen betrouwbaar en rechtvaardig zijn.
Zelfregulering
Het ethisch kader heeft de status ‘zelfregulering’. Daardoor is het ethisch kader bindend voor alle leden van het Verbond. Het wordt getoetst door de onafhankelijke Stichting Toetsing Verzekeraars (STV).
Binnen DAS houdt een werkgroep zich bezig met de voorbereiding op deze audits, inclusief het opstellen van procesbeschrijvingen, checklists en centrale documentatie. In 2023 heeft de STV voor het eerst getoetst of DAS aan het ethisch kader voldoet. Daar kwam uit dat wij volledig voldoen aan het ethisch kader. Sterker nog, DAS is zelfs tweede geworden op de benchmark van verzekeraars met een score van 93%! De volgende audits vinden eind 2025 en begin 2026 plaats.
Voor meer informatie, vragen of meldingen over het ethisch kader of de manier waarop wij AI en andere datagedreven technieken inzetten, email naar: klantsignalen@das.nl