nieuwsbericht

Meer verkeersboetes onder andere door nieuwe voertuigen zoals fatbikes

3 min leestijd11 mrt 2024

Volgens het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) zijn er voor het eerst sinds de coronapandemie weer meer verkeersboetes uitgedeeld. Bij juridisch dienstverlener DAS steeg het aantal verkeersstrafzaken in 2023 fors ten opzichte van 2022. Van 500 in 2022 naar bijna 775 in 2023.

Rembrandt Groenewegen

jurist

Bekijk meer

Oorzaak van de stijging is dat het steeds drukker wordt in het verkeer, maar een andere belangrijke oorzaak is dat bestuurders steeds vaker gevaarlijk, riskant en agressief rijgedrag vertonen. Ook is het aantal nieuwe voertuigen toegenomen. ‘Er wordt tegenwoordig vaker gecontroleerd op niet toegestane e- steps en fatbikes of opgevoerde e-bike en opgevoerde wel toegestane fatbikes’, zegt Rembrandt Groenewegen, jurist bij DAS.

Meest genoemde redenen om bezwaar te willen maken

‘De meest voorkomende redenen die ik voorbij zie komen om bezwaar aan te willen tekenen tegen een verkeersboete, is dat ontkend wordt dat de overtreding is begaan, maar ook dat men de boetebedragen te hoog vindt’, aldus Groenewegen van DAS. Ook zie ik dat bestuurders zich niet schuldig voelen, omdat de overtreding niet expres is begaan. Tijdsduur wordt ook regelmatig genoemd. Men erkent de overtreding te hebben begaan, maar krijgen pas na enkele maanden of soms meer dan één jaar de sanctie thuisgestuurd.’

Agressief en gevaarlijk rijgedrag kan leiden tot schuld

‘Mensen zijn ongeduldiger, hebben minder begrip voor elkaar of moeten door drukte snel op de plaats van bestemming zijn. De meeste mensen weten wel dat dit rijgedrag een boete of andere strafrechtelijke gevolgen kan hebben, maar wat de meesten niet beseffen is dat gevaarlijk, riskant of agressief rijgedrag ook gevolgen kan hebben voor het aandeel eigen schuld en aansprakelijkheid als je betrokken raakt bij een verkeersongeval’, vertelt Groenewegen.



jurist

Rembrandt Groenewegen

Ik ben een jurist die met veel plezier zijn werkzaamheden uitoefent! Ik heb ruime kennis over verkeersaansprakelijkheid, onrechtmatige daad, wegbeheerdersaansprakelijkheid en verkeersstrafrecht. Naast het behandelen van gecom...

Meer artikelen van Rembrandt Groenewegen

Ook interessant voor je

DAS kondigt vertrek aan van Chief Transformation Officer
04 jul 20242 min leestijd

DAS kondigt vertrek aan van Chief Transformation Officer

DAS maakt bekend dat Jaap Witteveen, Chief Transformation Officer (CTO) en statutair bestuurder, heeft besloten om zijn functie per 1 september 2024 neer te leggen.

Hoge Raad slaat piketpaaltje voor ontbinden koop elektrische auto bij afwijkende actieradius
03 jul 20243 min leestijd

Hoge Raad slaat piketpaaltje voor ontbinden koop elektrische auto bij afwijkende actieradius

De actieradius van elektrische auto’s levert vaak juridische discussies op. De Hoge Raad heeft recent een belangrijke uitspraak gedaan die meer duidelijkheid en richting zal geven aan lopende en nieuwe discussies over non-conformiteit.

Toename van verkeerszaken met letsel onder fietsers
03 jun 20243 min leestijd

Toename van verkeerszaken met letsel onder fietsers

Het aantal verkeerszaken met letsel waarbij fietsers betrokken zijn, is in het eerste kwartaal van 2024 met 14 procent gestegen ten opzichte van 2023 over dezelfde periode.

1 van 3