nieuwsbericht

'Werkgever mag zich bemoeien met gedrag op social media'

3 min leestijd02 feb 2024

Uitingen op social media leiden regelmatig tot arbeidsgeschillen, ontslag en zelfs rechtszaken. Presentatrice Raisa Blommestijn stopt bij Ongehoord Nederland (ON!)omdat haar gevraagd was "per direct te stoppen met X en het geven van haar mening via eigen sociale mediakanalen. In hoeverre mag een werkgever zich bemoeien met wat zijn personeel op sociale media uitspookt?

W

Woordvoering

Bekijk meer

‘De belangrijkste misvatting is dat werknemers denken dat ze alles op social media kunnen plaatsen en dat een werkgever zich daar niet mee mag bemoeien, omdat het een privékwestie is. Privé is het uitgangspunt, maar dat is zeker niet onbegrensd’, zegt Pascal Besselink, arbeidsrechtadvocaat bij DAS.

Negatieve gevolgen door omstreden bericht

Als er een link kan worden gelegd tussen de werknemer die een omstreden bericht plaatst en zijn werkgever, kan dat negatieve gevolgen hebben voor die werkgever. Het bedrijf kan bijvoorbeeld vragen of klachten krijgen van andere medewerkers of klanten. ‘Dan kan een werkgever belang hebben om te zeggen: dit gaat te ver, dit moet stoppen. Kortom, een werkgever heeft niks te zeggen over het social mediagedrag van het personeel, tenzij het de werkverhouding of het bedrijf schaadt’, legt Besselink uit.

Klanten die weglopen

‘Als een bericht jouw bedrijf schade toebrengt, bijvoorbeeld omdat klanten klagen of zelfs weglopen, kan dat tot verregaande maatregelen leiden. Dan valt het niet uit te sluiten dat je als werkgever zegt dat diegene hiermee moet stoppen of een bericht moet verwijderen vanwege negatieve gevolgen’ aldus Pascal Besselink.

Baan kwijt door social mediapost

In het uiterste geval kan een post leiden tot ontslag. Als een werknemer de post niet wil verwijderen en je kunt als werkgever aantonen dat het voor schade zorgt, kan dat een reden zijn voor ontslag. ‘Maar dan moet een werkgever die negatieve gevolgen wel goed onderbouwen. Bijvoorbeeld met berichten van verontruste klanten of medewerkers. Als de werknemer z'n kont tegen de krib gooit en doorgaat met hetzelfde gedrag, dan is het niet uit te sluiten dat het de werknemer z'n baan kost’, zegt Besselink.

Goed social mediaprotocol kan conflicten voorkomen

Besselink geeft nog aan dat een goed opgesteld social mediaprotocol conflicten kan voorkomen omdat werknemers precies weten waar ze aan toe zijn. ‘In het protocol stel je kaders op voor de werknemers, waarbinnen zij zich kunnen bewegen. Je moet duidelijk formuleren wat werknemers wel en niet mogen doen en zeggen op sociale netwerken. Op deze manier worden onwenselijke berichten die verband houden met de onderneming tot een minimum beperkt.’

Pascal Besselink gaf bij Radio Rijnmond in het programma Lunchbreak uitleg over het onderwerp. Mireille Detrixhe, woordvoerder bij DAS, gaf in de uitzending van Hart van Nederland op 1 februari uitleg hierover.


W

Woordvoering

Woordvoering van DAS is een verzamelaccount voor een aantal collega's van DAS die communicatie verzorgen uit naam van DAS.

Meer artikelen van Woordvoering

Ook interessant voor je

Ontslag op staande voet: werknemer bepaalt de route
21 feb 20243 min leestijd

Ontslag op staande voet: werknemer bepaalt de route

Waarom wordt een ontslag op staande voet vaak teruggedraaid en wat zijn de gevolgen?

Werkgever mag regels opnemen voor tortelduifjes op de werkvloer
15 feb 20243 min leestijd

Werkgever mag regels opnemen voor tortelduifjes op de werkvloer

Moet je je baas vertellen dat je relatie hebt met collega?

DAS stijgt drie plekken in top 50 advocatenkantoren
15 feb 20242 min leestijd

DAS stijgt drie plekken in top 50 advocatenkantoren

DAS is drie plaatsen gestegen in de top 50 van advocatenkantoren in Nederland.

1 van 3