Klacht over uw pakketreis

Heeft u klachten over uw pakketreis? Bijvoorbeeld problemen met uw accommodatie of de ligging die niet goed is? Bekijk wat u kunt verwachten en hoe u een klacht in kunt dienen.

Dit mag u verwachten van de reisaanbieder

Een reisaanbieder moet de reisovereenkomst uitvoeren volgens de verwachtingen die u daarvan mag hebben. Dit hangt af van:
  • de informatie die staat in de reisovereenkomst die u met de reisorganisatie heeft gesloten.
  • welke informatie de reisaanbieder u heeft vertelt of wat in de brochure staat.
Voldoet uw vakantie niet aan de verwachtingen? Dan moet de reisaanbieder u helpen en u een gelijkwaardige oplossing aanbieden. De kosten hiervoor betaalt de reisaanbieder. Bijvoorbeeld vervoer naar een ander hotel. Om te bepalen of de oplossing een redelijk alternatief is, kunt u letten op de volgende punten:
  • De ligging en de omgeving van de alternatieve accommodatie; Bijvoorbeeld aan het strand. Of juist in het centrum.
  • Wat voor accommodatie het is, hoeveel sterren en hoe verzorgd het is.
  • De voorzieningen die de accommodatie heeft, bijvoorbeeld een zwembad en animatie.
  • De bijzondere wensen die u had doorgegeven aan de reisaanbieder. Bijvoorbeeld dat u geen trappen kunt lopen.

Wat te doen bij problemen met uw pakketreis

  1. Meld problemen of klachten altijd ter plekke
    Meld uw klacht altijd direct aan de reisleiding ter plaatse en aan de hoteleigenaar. Is er niemand aanwezig bij wie u met uw klachten terecht kan? Bel dan naar de reisorganisatie in Nederland. Wordt uw klacht ter plekke niet opgelost? Zorg dan dat er een klachtrapport wordt ingevuld. Zo wordt uw klacht schriftelijk vastgelegd en heeft u bewijs dat u ter plaatse al heeft geklaagd. U bent namelijk verplicht een klacht ter plaatse te melden.

  2. Bel de reisorganisatie
    Is melden ter plaatse niet mogelijk? Bel dan met de organisatie in Nederland. De reisorganisatie moet namelijk de gelegenheid krijgen een klacht op te lossen. Wordt de klacht niet naar tevredenheid opgelost, vraag dan naar een klachtenrapport en laat dit ondertekenen. De reisleiding is verplicht zo´n rapport op te stellen en te ondertekenen. Ga in ieder geval nooit direct terug naar Nederland zonder de klacht te melden. Anders wordt het moeilijk uw schade vergoed te krijgen.

  3. Zorg voor bewijsmateriaal
    Maak foto´s van de situatie en verzamel namen en adressen van reisgenoten zodat ze later kunnen getuigen. Zonder bewijs is het bijna onmogelijk om eenmaal terug in Nederland de kosten te verhalen.

  4. Stuur een aangetekende brief
    Stuur binnen één maand na terugkomst in Nederland een aangetekende brief naar de reisorganisatie. Hierin geeft u aan wat uw klacht is en vooral ook wat u van de reisonderneming verwacht, bijvoorbeeld een schadevergoeding.

  5. Schakel juridische hulp in
    Komt u er echt niet uit met de reisorganisatie, dan is dit het moment om uw rechtsbijstandverzekeraar in te schakelen. Wij kunnen u adviseren over de haalbaarheid van uw zaak en eventueel voor u een procedure starten bij de Geschillencommissie Reizen of de rechter.

Veelgestelde vragen