Voorwaarden voor een compensatie
De regels voor een compensatie gelden alleen als u: - vanaf een EU-luchthaven vertrekt.
- naar een EU-luchthaven vliegt met een EU-vliegtuigmaatschappij.
- en onder bepaalde voorwaarden als je naar een EU luchthaven vliegt met een ticket waarbij tenminste één van de vluchtdelen door een EU-vliegtuigmaatschappij wordt uitgevoerd
Heeft u een overstap naar een bestemming buiten de EU? Dan geldt de compensatie bij annulering als:
- u uw vliegreis bent gestart vanaf een EU-luchthaven.
- beide vluchten onderdeel zijn van één e-ticket.
Vergoeding bij geannuleerde vlucht
Als u vlucht geannuleerd is, heeft u recht op vergoeding, behalve als:- u minstens 14 dagen vóór de vlucht op de hoogte bent gesteld van de annulering.
- u via een andere route heeft gereisd zonder veel tijdverlies.
- er sprake is van overmacht. Bijvoorbeeld bij sneeuwstormen of aswolken.
De vliegtuigmaatschappij moet u bij annulering de keuze geven tussen terugbetaling van uw ticket of dat u via een andere route naar uw eindbestemming reist tegen dezelfde voorwaarden. De vliegtuigmaatschappij moet u daarbij hulp verlenen. Denk hierbij aan verfrissingen, maaltijden, (hotel)accommodatie en vervoer daarheen.
Hoogte van de vergoeding
Is er sprake van veel tijdverlies, dan ligt de hoogte van de vergoeding tussen de €125 en €600 per ticket, afhankelijk van de vliegafstand en de duur van de vertraging die u oploopt. De vliegtuigmaatschappij moet deze vergoeding uitkeren. U hoeft dus niet akkoord te gaan met vouchers of tegoedbonnen als alternatief voor deze vergoeding. Bij vertragingen of annuleringen worden vaak tegoedbonnen uitgedeeld voor eten, drinken of overnachten. Deze kunt u gerust accepteren.
Geïnformeerd 14 tot 7 dagen voor vertrek Vliegafstand | Vertraging bij aankomst of vertrek | Vergoeding |
Tot 1500 km | Vertrek meer dan twee uur eerder of aankomst meer dan 4 uur later | €250 |
Meer dan 1500 km binnen de EU of bij vluchten buiten de EU tussen de 1500 en 3500 km | Vertrek 2 tot 3 uur eerder | €200 |
Meer dan 1500 km binnen de EU of bij vluchten buiten de EU tussen de 1500 en 3500 km | Vertrek meer dan 3 uur eerder of aankomst meer dan 4 uur later | €400 |
Meer dan 3500 km buiten de EU | Vertrek 2 tot 4 uur eerder | €300 |
Meer dan 3500 km buiten de EU | Vertrek meer dan 4 uur eerder of aankomst meer dan 4 uur later | €600 |
Geïnformeerd 7 tot 0 dagen voor vertrek
Vliegafstand | Vertraging bij aankomst of vertrek | Vergoeding |
Tot 1500 km | Vertrek 1 tot 2 uur eerder | €125 |
Tot 1500 km | Vertrek meer dan twee uur eerder of aankomst meer dan 3 uur later | €250 |
Meer dan 1500 km binnen de EU of bij vluchten buiten de EU tussen de 1500 en 3500 km | Vertrek 1 tot 3 uur eerder of aankomst 2 tot 3 uur later | €200 |
Meer dan 1500 km binnen de EU of bij vluchten buiten de EU tussen de 1500 en 3500 km | Vertrek meer dan 3 uur eerder of aankomst meer dan 3 uur later | €400 |
Meer dan 3500 km buiten de EU | Vertrek 1 tot 4 uur eerder of aankomst 2 tot 4 uur later | €300 |
Meer dan 3500 km buiten de EU | Vertrek meer dan 4 uur eerder of aankomst meer dan 4 uur later | €600 |
Wanneer is er sprake van overmacht?
U heeft geen recht op vergoeding wegens annulering, langdurige vertraging of instapweigering als de vliegtuigmaatschappij aantoont dat sprake is van overmacht. Onder overmacht vallen bijvoorbeeld:- (Sneeuw)stormen.
- Aswolken door een vulkaanuitbarsting.
- Terrorisme.
- Onaangekondigde stakingen van derden.
- Technische problemen aan de luchthaven (bijvoorbeeld defecte verlichting op een landingsbaan).
Technische mankementen aan het toestel vallen volgens het Europese Hof van Justitie meestal niet onder overmacht, hoewel veel vliegtuigmaatschappijen zich hier wel op beroepen.
Zo claimt u uw vergoeding
Denkt u recht te hebben op een vergoeding? Stuur dan een aangetekende brief naar de vliegtuigmaatschappij waarin u aanspraak maakt op de vergoeding.
Tips bij problemen met uw vlucht
- Ga niet akkoord met vouchers of tegoedbonnen als alternatief voor een vergoeding.
- Bij vertragingen worden vaak tegoedbonnen uitgedeeld voor eten, drinken of overnachten. Deze kunt u gerust accepteren.
- Vraag om een geschreven verklaring van de betrokken vliegtuigmaatschappij over de problemen met uw vlucht.
- Bewaar bonnetjes van de gemaakte kosten door uw vluchtvertraging.
- Vraag bij thuiskomst uw reisbureau, rechtsbijstand of reisverzekeraar om hulp.