Uw rechten bij vluchtvertraging

Is uw vlucht meer dan 3 uur vertraagd? Dan heeft u in sommige gevallen recht op een vergoeding. De hoogte van de compensatie is afhankelijk van de vliegafstand en duur van de vertraging.

Vlucht geannuleerd? Bekijk wat uw rechten zijn.

Bekijk nu ook de video

Voorwaarden voor een compensatie

De regels voor een compensatie gelden alleen als u:
  • met 3 uur of meer vertraging op uw eindbestemming aankomt.
  • vanaf een EU-luchthaven vertrekt.
  • naar een EU-luchthaven vliegt met een EU-vliegtuigmaatschappij.

Heeft u een overstap naar een bestemming buiten de EU? Dan geldt de compensatie bij vertraging als:

  • u uw vliegreis bent gestart vanaf een EU-luchthaven.
  • beide vluchten onderdeel zijn van één e-ticket.

Vergoeding bij vertraagde vlucht

Komt u op uw eindbestemming aan met een vertraging van 3 uur of meer? Dan heeft u recht op vergoeding, tenzij sprake is van overmacht. Als de vertraging meer dan 5 uur is, dan mag u ervoor kiezen om uw reis te annuleren. Als u ervoor kiest om niet verder te reizen is de vliegtuigmaatschappij verplicht om het ticketbedrag terug te betalen voor het gedeelte van de reis die u niet heeft gemaakt. Als u pas halverwege uw reis bent, heeft u recht op een retourvlucht naar het eerste vertrekpunt. U kunt de vliegtuigmaatschappij daarnaast aansprakelijk stellen voor schade als gevolg van de vertraging.

Hoogte vergoeding bij een vluchtvertraging

De hoogte van de compensatie bij vertraging ligt tussen de €250 en €600 per passagier en is afhankelijk van de vliegafstand en de duur van de vertraging. De vliegtuigmaatschappij moet deze vergoeding uitkeren. U hoeft dus niet akkoord te gaan met vouchers of tegoedbonnen als alternatief voor deze vergoeding. Bij vertragingen worden vaak tegoedbonnen uitgedeeld voor eten, drinken of overnachten. Deze kunt u gerust accepteren.

Bij eindbestemmingen binnen de EU met een vertraging van meer dan 3 uur
  • €250 bij een vlucht tot 1500 km.
  • €400 bij een vlucht van meer dan 1500 km.
  • €300 bij een vlucht van meer dan 3500 km en met een vertraging tussen de 3 en 4 uur.
Bij eindbestemmingen buiten de EU met een vertraging van meer dan 3 uur
  • €250 bij een vlucht tot 1500 km.
  • €400 bij een vlucht van 1500 km tot en met 3500 km.
  • €300 bij een vlucht van meer dan 3500 km en met een vertraging tussen de 3 en 4 uur.
  • €600 bij een vlucht van meer dan 3500 km en met een vertraging van meer dan 4 uur.

Wanneer is er sprake van overmacht?

U heeft geen recht op vergoeding wegens annulering, langdurige vertraging of instapweigering als de vliegtuigmaatschappij aantoont dat sprake is van overmacht. Onder overmacht vallen bijvoorbeeld:
  • (Sneeuw)stormen.
  • Aswolken door een vulkaanuitbarsting.
  • Terrorisme.
  • Onaangekondigde stakingen van derden.
  • Technische problemen aan de luchthaven (bijvoorbeeld defecte verlichting op een landingsbaan).

Technische mankementen aan het toestel vallen volgens het Europese Hof van Justitie meestal niet onder overmacht, hoewel veel vliegtuigmaatschappijen zich hier wel op beroepen.

Zo claimt u uw vergoeding

Denkt u recht te hebben op een vergoeding? Stuur dan een aangetekende brief naar de vliegtuigmaatschappij waarin u aanspraak maakt op de vergoeding.

Tips bij problemen met uw vlucht

  • Ga niet akkoord met vouchers of tegoedbonnen als alternatief voor een vergoeding.
  • Bij vertragingen worden vaak tegoedbonnen uitgedeeld voor eten, drinken of overnachten. Deze kunt u gerust accepteren.
  • Vraag om een geschreven verklaring van de betrokken vliegtuigmaatschappij over de problemen met uw vlucht.
  • Bewaar bonnetjes van de gemaakte kosten door uw vluchtvertraging.
  • Vraag bij thuiskomst uw reisbureau, rechtsbijstand of reisverzekeraar om hulp.

Veelgestelde vragen