Huurproblemen? Dit kun je doen.

Huur je een huis en loopt dat niet helemaal soepel? Dat is heel vervelend. Kom je er niet uit met de verhuurder? Wij helpen je verder. Niet verzekerd? Geen probleem.

Bekijk hieronder de meest voorkomende problemen over huur. Met ons advies en stappenplan.

Stappenplan bij huurproblemen

  • Blijf in overleg met je verhuurder.
  • Zet je klacht altijd zwart op wit.
  • Stuur je verhuurder een brief met je klacht.
  • Stel een redelijke termijn voor als laatste kans om het probleem op te lossen.
  • Geef aan dat je na deze termijn verdere stappen neemt.
  • Reageert je verhuurder niet of komen jullie er niet uit samen? Wij helpen je verder. Bel ons op 020 651 8815 of meld je zaak online aan.
Gebruik de pijltjes toetsen om alle producten te zien.
Klantervaringen DAS Rechtsbijstand 8.6 Beoordeeld door 4134 van onze klanten

Staat je situatie er niet bij?

We denken graag met je mee over de beste aanpak. Bel ons op 020 651 8815 en dan helpen we je graag op weg. Niet verzekerd? Geen probleem: ook dan kunnen wij je helpen.

Gebruik de pijltjes toetsen om alle producten te zien.

Meestgestelde juridische vragen over huren

Mijn verhuurder doet niets aan gebreken. Wat nu?

Je cv-ketel is kapot. Of je hebt lekkage. Je verhuurder laat niet van zich horen of geeft aan dat dit jouw eigen verantwoordelijkheid is. Daar zit je dan, met de gebakken peren. Hoe los je dat op?

Wij helpen je. Om juridisch sterk te staan, zijn er een paar dingen die je zelf al kunt doen:

  1. Meld het gebrek bij je verhuurder en geef hem de kans om het probleem op te lossen.
    Doe dit liefst per brief of e-mail, zodat je ernaar kunt verwijzen als de oplossing op zich laat wachten.
  2. Geeft je verhuurder niet thuis of is hij het niet met je klacht eens? Stuur je verhuurder dan een officiële ingebrekestelling.
    Daar kun je onze gratis voorbeeldbrief voor gebruiken. Kijk hierbij even of je een huurwoning hebt via sociale huur of niet, zodat je de juiste instantie noemt in de brief. In de ingebrekestelling stel je een termijn waarin de verhuurder als laatste kans het probleem kan oplossen voordat je verdere stappen neemt.
  3. Lost de verhuurder daarna nog steeds het gebrek niet op? Dan helpen wij je verder. Bel ons op 020 651 8815 voor juridisch advies.
    We kunnen je het beste helpen als je tijdens ons gesprek de correspondentie (brieven en e-mails) met je verhuurder bij de hand hebt.

Lees hier meer over wat je kunt doen bij gebreken aan je huurwoning.

Mijn verhuurder verhoogt de huur. Wat kan ik doen?

Een huurverhoging, daar zit je natuurlijk niet op te wachten. Gebeurt dat toch, volg dan deze stappen:

  • Is je huurprijs all-inclusive?
    Een all-inclusive huurprijs mag niet verhoogd worden. Doet je verhuurder dat toch, stuur hem dan een aangetekende brief met je bezwaar tegen deze verhoging. Daarvoor kun je onze gratis voorbeeldbrief gebruiken. Reageert de verhuurder daar niet op, of komen jullie er samen niet uit? Bel ons dan op telefoonnummer 020 651 8815 voor advies.
  • Is je huurprijs exclusief gas, water en elektra?
    Dan is volgens de wet is een jaarlijkse huurverhoging toegestaan. Voor de sociale huursector en de vrije huursector gelden verschillende percentages. Als je verhuurder zich daar netjes aan houdt, is daar helaas weinig aan te veranderen.
  • Is de verhoging hoger dan wettelijk is toegestaan?
    • Dan kun je tegen het besluit in gaan. Stuur je verhuurder een aangetekende brief met je bezwaar tegen deze verhoging. Daarvoor kun je onze gratis voorbeeldbrief gebruiken.
    • Reageert de verhuurder niet of komen jullie er niet uit samen? Dan helpen wij je verder. Bel ons gerust op telefoonnummer 020 651 8815 voor advies. Het is handig als je tijdens ons gesprek dan alvast je huurovereenkomst en de reactie van je verhuurder bij de hand hebt.
  • Komt de verhoging door een andere redenen dan de standaard jaarlijkse verhoging?
    Bijvoorbeeld door een verbouwing, of een verhoging van het wooncomfort? Bel ons dan op telefoonnummer 020 651 8815 voor advies. We kijken graag met je mee.

Mijn verhuurder wil de borgsom niet betalen. Wat kan ik doen?

In veel gevallen betaalt de huurder de borg niet terug omdat je het huis in zijn of haar ogen niet in goede staat hebt opgeleverd. Dan is het handig als je bewijzen hebt. Bijvoorbeeld foto's van de originele staat, voordat jij het huis huurde. Ook is het verstandig om zelf bij de oplevering van je huis aanwezig te zijn. Dan kun je commentaar geven op de punten die je verhuurder aangeeft, eventueel met het bewijs erbij.

Moet er iets gerepareerd worden en is de vraag wie er verantwoordelijk is voor de kosten? Kijk dan even op de website van de Rijksoverheid. Daar staat een duidelijk overzicht met welke kosten voor rekening van de verhuurder komen en welke kosten voor de huurder zijn. Komen jullie er dan nog niet uit samen? Dan helpen wij je verder. Bel ons gerust op telefoonnummer 020 651 8815 voor advies.

Lees verder