Problemen met werk, inkomen of uitkering?

Zo los je ze op.

 
Lig je wakker door je werk of inkomen? Dat is heel begrijpelijk, want dat kan direct impact hebben op je leven. Wij helpen je. Niet verzekerd? Geen probleem.

Bekijk hieronder de meest voorkomende problemen bij werk, inkomen en uitkering. Met ons advies en stappenplan.

Stappenplan bij problemen met je werk, inkomen of uitkering

  • Blijf in overleg met je werkgever of de instantie.
  • Zet je klacht altijd zwart op wit.
  • Stuur je werkgever of de instantie een brief met je klacht.
  • Stel een redelijke termijn voor als laatste kans om het probleem op te lossen.
  • Geef aan dat je na deze termijn verdere stappen neemt.
  • Reageert je werkgever of de instantie niet, of kom je er niet uit samen? Wij helpen je verder. Bel ons op 020 651 8815 of meld je zaak online aan.
Gebruik de pijltjes toetsen om alle producten te zien.
Klantervaringen DAS Rechtsbijstand 8.6 Beoordeeld door 4134 van onze klanten

Staat je situatie er niet bij?

We denken graag met je mee over de beste aanpak. Bel ons op 020 651 8815 en dan helpen we je graag op weg. Niet verzekerd? Geen probleem: ook dan kunnen wij je helpen.

Gebruik de pijltjes toetsen om alle producten te zien.

Meestgestelde juridische vragen over werk, inkomen en uitkering

Mijn werkgever wil mij ontslaan. Wat nu?

Het kan je gebeuren: ontslag. Heftig en complex voor je en dan moet je ook maar net weten wat je rechten én plichten zijn.
Wij helpen je met je vragen en zorgen. Bel ons gerust voor juridisch advies op telefoonnummer 020 651 8815. Dat kost je nog niks en helpt je wel verder.

Om je direct goed te kunnen helpen, vragen we je om de volgende informatie vast te verzamelen en bij de hand te houden:

  • Je arbeidsovereenkomst
  • De correspondentie over je ontslag
  • De manier waarop je werkgever je arbeidsovereenkomst wil beëindigen (bijvoorbeeld met wederzijds goedvinden, via het UWV of op staande voet).

Liever eerst zelf meer lezen over ontslagen worden en hoe dat werkt? Hier lees je alles over ontslag.

Mijn werkgever wijzigt mijn arbeidsvoorwaarden. Kan dat zomaar?

Je werkgever wil je arbeidsovereenkomst wijzigen en jij bent het daar niet mee eens. Daar sta je dan. Wat zijn dan je rechten?

Allereerst mag je werknemer niet zomaar je arbeidsovereenkomst wijzigen. Toch een wijziging doorvoeren kan op 2 manieren:

  • Met goedkeuring van de werknemer: jouw goedkeuring dus.
  • Met een zogenoemde 'eenzijdige wijziging': zonder goedkeuring van de werknemer.

Wat kun je doen?

  1. Kijk in je arbeidsovereenkomst of er een (eenzijdig) wijzigingsbeding in voorkomt.
    Is dat er niet? Accepteer de wijziging dan niet direct, maar ga eerst samen met je werkgever in gesprek. Alleen bij hoge uitzondering mag je werkgever een wijziging doorvoeren zonder dat jij het ermee eens bent.
  2. Is er een wijzigingsbeding opgenomen in je arbeidsovereenkomst? Dan nog is de wijziging niet altijd geldig.
    Je werkgever mag alleen een wijziging doorvoeren als het om een zwaarwegend belang voor het bedrijf gaat. Bijvoorbeeld een noodzakelijke reorganisatie.

We kijken graag met je mee. Bel ons op telefoonnummer 020 651 8815voor juridisch advies. We kunnen je het beste helpen als je de volgende informatie bij de hand hebt:

  • Je arbeidsovereenkomst
  • Informatie over de wijziging die je werkgever wil doorvoeren.

Lees hier meer over een wijziging van je arbeidsovereenkomst door je werkgever.

Mijn werkgever betaalt mijn salaris niet. Wat nu?

Grote kans dat jij van je salaris afhankelijk bent. Als je werkgever je salaris dan niet of maar gedeeltelijk betaalt, kun je snel in de problemen komen. En dat zorgt voor spanningen. Wij helpen je.

  • We raden je aan om altijd in overleg te blijven met je werkgever. Zo heb je de grootste kans dat de relatie tussen jullie goed blijft. Samen kunnen jullie dan proberen een oplossing te vinden.
  • Komen jullie er niet uit samen? Stuur je werkgever dan een aangetekende brief. Daar kun je deze voorbeeldbrief voor gebruiken.

Bel ons gerust op telefoonnummer 020 651 8815 voor advies.

Om je direct goed te kunnen helpen, is het fijn als je bij ons gesprek de volgende informatie al weet:

  • De reden die je werkgever opgeeft voor het niet betalen van je salaris.
  • De correspondentie over je salaris met je werkgever. Bijvoorbeeld je arbeidsovereenkomst, een recente loonstrook en de communicatie vanuit je werkgever met de melding dat je salaris niet betaald wordt.

Mijn werkgever betaalt mijn eindafrekening niet. Wat nu?

Als je uit dienst gaat, wil je dat alles goed geregeld is. Ook de eindafrekening hoort daarbij. Gewoonlijk wordt de eindafrekening binnen 1 maand nadat je uit dienst gaat, aan je uitbetaald. Gebeurt dat niet? Volg dan deze stappen:

  1. We raden je aan om altijd in overleg te blijven met je werkgever. Zo heb je de grootste kans dat de relatie tussen jullie goed blijft. Samen kunnen jullie dan proberen een oplossing te vinden.
  2. Komen jullie er niet uit samen? Stuur je werkgever dan een aangetekende brief waarin je vraagt om alsnog je eindrekening uit te betalen. Daar kun je deze voorbeeldbrief voor gebruiken.

Bel ons gerust op telefoonnummer 020 651 8815 voor advies.

Let even goed op of je in aanmerking komt voor een transitievergoeding. Als dat zo is en je komt er niet uit met je werkgever, dan moet een eventueel bezwaar namelijk binnen 3 maanden bij de rechter liggen. Wacht daarom niet te lang af, maar bel ons.

Om je direct goed te kunnen helpen, is het fijn als je bij ons telefoongesprek de volgende informatie al weet:

  • De reden die je werkgever opgeeft voor het niet of deels betalen van je eindafrekening.
  • De correspondentie over je eindafrekening met je werkgever. Bijvoorbeeld je arbeidsovereenkomst, een recente loonstrook en de communicatie vanuit je werkgever met de melding dat je eindafrekening niet betaald wordt.
  • Of er sprake is van een transitievergoeding of niet.

Ik ben ziek en mijn werkgever is onredelijk. Hoe ga ik hiermee om?

Als je ziek bent, is gedoe met je werkgever het laatste waar je op zit te wachten. Dat snappen we. Begin met het vaststellen waar het probleem zit. Dan helpen wij je daarna verder met juridisch advies.

  • Gaat het om een advies van de bedrijfsarts waar je je niet in kunt vinden?
    Vraag dan een second opinion of een deskundigenoordeel aan bij een andere arts. Met een second opinion sta je juridisch een stuk sterker.
  • Gaat het mis tussen je werkgever en jou?
    In sommige gevallen biedt ook hier een deskundigenoordeel uitkomst. Ook kun je hulp inschakelen van een mediator. Mediators hebben we ook bij DAS.
  • Gaat het om iets anders? Bel dan met onze juridisch specialisten op telefoonnummer 020 651 8815. We luisteren naar je verhaal en helpen je met de volgende stap.

Ik ben het oneens met een besluit van het UWV. Hoe pak ik dat aan?

Het UWV kent strikte termijnen. Wacht niet af, maar trek direct bij ons aan de bel op telefoonnummer 020 651 8815. Om je meteen goed te kunnen helpen, vragen wij je om de brief van het UWV bij de hand te houden.