nieuwsbericht

    Aantal juridische zaken over aankopen tweedehands auto’s verdubbeld

    3 min leestijd11 sep 2024

    Volgens recente cijfers van Bovag is er in augustus van dit jaar een stijging van 30 procent in de verkoop van gebruikte auto’s vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Deze toename in verkopen heeft ook geleid tot een forse stijging in het aantal geschillen rondom aankopen van gebruikte auto’s, meldt juridisch dienstverlener DAS. Tot en met augustus 2024 zijn er aanzienlijk meer zaken gemeld dan in dezelfde periode in 2023. Er werden in 2023 bijna 170 zaken gemeld in dat jaar. In 2024 waren dat er 330.

    Woordvoering

    Bekijk meer

    Een logisch gevolg van de toename in autoverkopen is dat er ook meer geschillen ontstaan. De meeste discussies gaan over gebreken in en aan auto’s en garantie. 'In de praktijk zie ik hier vaak voorbeelden van. En dat zijn lang niet alleen die glimmende auto’s die voor een appel en een ei gekocht zijn bij dubieuze verkopers', zegt Sjaak Drinkenburg, jurist bij DAS.

    Veel voorkomende geschillen

    Naast teruggedraaide kilometerstanden ziet DAS veel zaken over schade uit het verleden die niet bekend was of niet goed hersteld blijkt te zijn. Daarnaast zijn er geschillen over defecte onderdelen in de breedste zin van het woord, zoals turbo’s, remsystemen en boordcomputers. Mechanische problemen zoals te hoog olieverbruik, ontbrekende opties die volgens de verkoopinformatie wel aanwezig zouden moeten zijn.

    Weet wat je koopt

    Om problemen bij de aanschaf van een tweedehands auto te voorkomen, zijn er enkele aandachtspunten volgens Drinkenburg. 'Het is van groot belang om zowel de kilometerstand als het onderhoud van de auto te controleren. Een onderhoudsboekje met stempels biedt geen volledige zekerheid dat de auto door een officiële dealer is onderhouden. Indien de verkoper beweert dat de auto altijd door een dealer is onderhouden, kan dit eenvoudig worden geverifieerd via het chassisnummer en/of kenteken bij de merkdealer. Daarnaast is het cruciaal om te informeren naar de garantie op de auto en de duur hiervan. Indien de auto wordt verkocht met fabrieksgarantie, controleer dan of deze garantie ook door de Nederlandse importeur wordt erkend en wanneer deze garantieperiode begint en eindigt.'

    Mankement aan auto

    Bij een mankement aan de auto moet in beginsel de verkoper worden aangesproken. 'Neem zo snel mogelijk en in ieder geval uiterlijk binnen twee maanden na ontdekking van het gebrek contact op met de verkoper. Bied deze de kans om binnen redelijke termijn diagnose te stellen en een reparatie uit te voeren. Als je recht hebt op reparatie of vervanging, moet de verkoper dit regelen. Voor fabrieksgarantie geldt vaak dat de auto door een merkdealer of erkend reparateur onderhouden moet zijn', geeft de jurist aan.

    'Soms belooft een dealer gebreken te herstellen bij aankoop. Zorg ervoor dat deze belofte in de koopovereenkomst wordt opgenomen, zodat duidelijk is welke gebreken wel en niet worden hersteld als deze bij de koop al duidelijk waren. Ook als er door aanwezigheid van een of meer gebreken korting wordt gegeven, raad ik aan om desbetreffend gebrek en de korting specifiek te benoemen', aldus Drinkenburg van DAS.




    Woordvoering

    Woordvoering van DAS is een verzamelaccount voor een aantal collega's van DAS die communicatie verzorgen uit naam van DAS.

    Meer artikelen van Woordvoering

    Ook interessant voor je

    Jeroen Zohlandt benoemd tot voorzitter Platform Rechtsbijstand Verbond van Verzekeraars
    08 dec 20252 min leestijd

    Jeroen Zohlandt benoemd tot voorzitter Platform Rechtsbijstand Verbond van Verzekeraars

    DAS maakt bekend dat Jeroen Zohlandt, sinds september ceo bij DAS, is benoemd tot voorzitter van het Platform Rechtsbijstand binnen het Verbond van Verzekeraars.

    Kleine ondernemers kwetsbaar: juridische issues leiden tot stress en financiële pijn
    20 nov 20253 min leestijd

    Kleine ondernemers kwetsbaar: juridische issues leiden tot stress en financiële pijn

    Nederlandse kleine ondernemers zijn sterk betrokken bij juridische kwesties, maar beoordelen hun eigen kennis als laag. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van Ipsos I&O in opdracht van juridisch dienstverlener DAS. Vooral zzp’ers lopen risico: zij verwachten minder juridische problemen, maar ervaren vaker persoonlijke en zakelijke nadelen wanneer die zich voordoen.

    DAS start pensioendesk voor adviseurs
    23 okt 20252 min leestijd

    DAS start pensioendesk voor adviseurs

    DAS start pensioendesk voor adviseurs. Met deze nieuwe service ondersteunt DAS adviseurs bij juridische vragen van klanten rondom de overgang naar het nieuwe pensioenstelsel.


    Item 1 - 3 uit 3