Een eigen bedrijf starten? Gebruik de checklist voor starters

In Nederland houden we van ondernemen en de laatste jaren zijn er steeds meer bijgekomen. Bij het opzetten van een eigen bedrijf komen veel dingen op u af. Om focus aan te brengen hebben we een checklist opgesteld. Daarmee kunt u stappen doorlopen om een succesvol bedrijf te starten.

Schrijf een strategie en verken de markt

Voordat u een bedrijf opzet, is het van belang dat u de markt waarin u wilt opereren verkent. Is er echt behoefte aan de dienst of product? Waarmee onderscheidt u zich van anderen? Waar bevindt uw doelgroep zich, hoe gaan zij u vinden, hoe gaat u hen bereiken? In welke branche gaat u opereren? Met welke trends moet u dan rekening houden? Is die branche en markt stabiel? Wat doen uw concurrenten en gaat het goed? Via de handelsregisters van de Kamer van Koophandel kunt u bijvoorbeeld inzicht krijgen in de omzet van anderen. Vergeet ook geen vragen te stellen aan uw beoogde doelgroep. Probeer met zo veel mogelijk van hen te spreken om een realistisch beeld te krijgen van hun behoeftes, zodat u daar op in kunt spelen.

Check de benodigde financiële middelen

Nadat u een strategie hebt geschreven is het tijd voor de volgende stap: het schrijven van een financieel plan. Hierin kijkt u naar de middelen die u nodig heeft en hoeveel dat gaat kosten. In een financieel plan probeert u vragen te beantwoorden zoals wat voor bedrag u nodig heeft om te starten, hoe u de onderneming gaat financieren, hoeveel winst u verwacht te behalen in drie jaar tijd, wat de verwachte kosten, inkoop en omzet zijn, hoeveel u uzelf wilt uitbetalen. Met antwoorden op deze vragen ziet u of uw onderneming financieel haalbaar is.

Schrijf een ondernemingsplan

Het schrijven van een ondernemingsplan helpt bij het bereiken van betere resultaten. Een ondernemingsplan geeft helderheid en dwingt tot nadenken over positieve- en negatieve scenario’s. In een ondernemingsplan wordt traditioneel aandacht besteed aan concurrenten, obstakels, bedreigingen, kansen, sterktes en zwaktes. In combinatie met het eerder genoemde financiële plan, bent u in staat een realistisch beeld te scheppen van uw bedrijf.

Kies een passende rechtsvorm

Verdiep je in de rechtsvormen en kies een rechtsvorm die bij u en uw bedrijf past. In Nederland zijn er verschillende rechtsvormen waar u uit kunt kiezen. Elke vorm heeft voor- en nadelen. Zo vragen sommigen om een startkapitaal, maar bent u bij andere vormen weer privé aansprakelijk voor verlies.

Inschrijven bij de Kamer van Koophandel

Wanneer u een bedrijf start, is inschrijven bij de Kamer van Koophandel verplicht. Wanneer u zich inschrijft in het register, kan het zijn dat er om een notariële akte wordt gevraagd. De akte wordt opgesteld door een notaris en hierin staan juridische afspraken en doelen beschreven. Daarbij wordt automatisch bij de Belastingdienst aangegeven dat u een bedrijf bent gestart.

Administratie onderhouden en een zakelijke rekening openen

Administratie bestaat uit alle bedrijfsgegevens die u zowel digitaal als op papier heeft vastgelegd. Administratie bijhouden is misschien niet het leukste aan ondernemen, maar wel verplicht. Het kan u tevens veel vertellen over uw onderneming. Het brengt inzicht in de vorm van resultaten, kosten en winst. Het schrijven van een goede factuur en een duidelijke offerte is hierbij van groot belang. Zonder juiste gegevens van bijvoorbeeld facturen, kunt u uw omzetbelasting niet invullen of aanspraak maken op voordelige regelingen of geld terugvragen.

Wanneer u een eigen bedrijf start, is het slim om een zakelijke rekening te openen. Het zorgt ervoor dat uw privé- en zakelijke geldstromen niet door elkaar gaan lopen. Het geeft een duidelijker inzicht voor uw administratie. Daarnaast vraagt de Belastingdienst om inzage, wanneer u dit zonder zakelijke rekening doet, kan de Belastingdienst dus ook in uw privé rekening kijken. Een zakelijke rekening staat professioneler op facturen, maar biedt ook allerlei voordelen in de vorm van workshops, netwerkbijeenkomsten en sparsessies. Ook bieden banken vaak starter deals, waardoor je bijvoorbeeld het eerste jaar geen kosten kwijt bent aan vaste kosten en transacties.

Voldoe aan de wettelijke eisen

Om een legaal bedrijf op te zetten zult u aan juridische regels moeten voldoen. Het is belangrijk dat u zich hier aan houdt. Houdt rekening met de naam die u kiest, vraag advies bij eventuele brancheverenigingen, gespecialiseerde instanties en stel contracten en voorwaarden op om de privacy van uzelf en anderen te beschermen en belastingen op de juiste manier af te handelen.

Regel algemene voorwaarden en verzekeringen

Algemene voorwaarden worden vaak getypeerd als de kleine lettertjes van bedrijven, waarmee zij zich kunnen beschermen. Algemene voorwaarden kunnen tijd besparen omdat het kan dienen als een standaard overeenkomst tussen partijen. Het voorkomt risico’s aan beide kanten, het bepaalt op welke manier afspraken moeten worden nagekomen en algemene voorwaarden zorgen ervoor dat niet-wettelijk bepaalde zaken netjes kunnen worden afgehandeld.

Bij het opstellen van de algemene voorwaarden is het belangrijk in het achterhoofd te houden wat voor soort bedrijf u heeft. Bij het opstellen van algemene voorwaarden is het ook slim om uw bedrijf tegelijkertijd te verzekeren. Hoewel u zich op veel kunt voorbereiden, kunnen er altijd onvoorziene situaties ontstaan. Dit kan in de vorm van bijvoorbeeld waterschade en diefstal, maar ook ongevallen en ziekte. Informeer en vergelijk om een passende verzekering te vinden en let daarbij ook op de algemene voorwaarden vanuit de verzekeraar.