1. Check de betaalmoraal en kredietwaardigheid
Wie is je klant? Kun je ervan op aan dat je facturen tijdig betaald worden? Voordat je een zakelijke relatie aangaat met een nieuwe klant, is het verstandig om de kredietwaardigheid en de betaalmoraal te checken. Je wilt een late betaling voorkomen. Hoe staat het bedrijf er financieel voor? Betaalt deze klant andere zakelijke partners op tijd of staat het bedrijf bekend als wanbetaler?
2. Factureer tijdig en correct
Heb je werkzaamheden verricht? Stel het versturen van de factuur niet uit. Stel, je factureert standaard pas aan het einde van de maand al je werkzaamheden. Dan gaan er misschien wel drie weken overheen voordat een klant een factuur ontvangt. Terwijl die aan het begin van de maand een dienst of product bij je heeft afgenomen. Hanteer je een betalingstermijn van 14 dagen? Dan had de betaling al binnen kunnen zijn. Dit soort late betalingen kun je makkelijk voorkomen. Wil je weten hoe je een correcte factuur opstelt? Download dan onze e-paper ‘Een factuur maken als mkb’er: zo doet u dat’ voor een praktisch stappenplan.
3. Maak betalen zo gemakkelijk mogelijk
Soms ontsnapt een factuur aan de aandacht. De ontvanger heeft je betaalgegevens niet bij de hand, legt je factuur op een stapel en vergeet vervolgens te betalen. Maak het de klant zo gemakkelijk mogelijk om je factuur te voldoen. Vermeld altijd je rekeningnummer, ook als je dit al eerder hebt doorgegeven. Probeer het betaalgedrag van je klanten in te schatten en stem de wijze van facturatie hierop aan. Voor consumenten, zzp’ers en kleine mkb’ers kan het toevoegen van een iDEAL-link uitkomst bieden: de klant kan de factuur snel en eenvoudig betalen, zonder je betaalgegevens te hoeven opzoeken. Blijft de betaling uit? Stuur bij een late betaling met een herinnering of aanmaning altijd de oorspronkelijke factuur mee.
4. Volg je facturen op
Heb je een factuur verstuurd? Zorg voor een goede opvolging. Houd goed in de gaten of je facturen tijdig zijn betaald. Bedenk welke stappen je onderneemt wanneer de betaling van een factuur uitblijft. Wanneer stuur je een herinnering? Na hoeveel dagen bel je na? En wanneer schakel je een incassobureau in? Handel tijdig en correct door structuur aan te brengen in je debiteurencyclus. Zo weten je klanten precies waar zij aan toe zijn. En jij weet zeker dat je niets over het hoofd ziet.
Meer weten?
Download onze e-paper 'Hoe beperk ik mijn debiteurenrisico?' voor een praktisch stappenplan. Daarmee kun je zelf aan de slag om een late betaling te voorkomen.
Heb je een vraag over late betalingen?
Je kunt ons altijd even bellen. Ben je niet verzekerd? Bel dan 088 3279 829. Ben je wel verzekerd? Bel ons dan op telefoonnummer 088 3279 800 voor advies.