Herroepingsrecht: een aankoop ongedaan maken

Als je klant niet tevreden is over een aankoop die hij via internet, per telefoon of op straat bij je heeft gedaan, kan hij gebruikmaken van zijn herroepingsrecht. Binnen een bepaalde periode kan je klant de aankoop ongedaan maken. Als ondernemer ben je wettelijk verplicht om je klant te wijzen op zijn herroepingsrecht.

Herroepingsrecht opstellen

  • Wijs uw klanten op hun herroepingsrecht
  • Stel direct online op
  • Gratis voorbeelddocument

Herroepingsrecht opstellen (EN)

  • Engelse versie
  • Wijs uw klanten op hun herroepingsrecht
  • Stel direct online op
  • Gratis voorbeelddocument

Beoordelen situatie

  • Beoordeling van je juridische kans van slagen
  • Advies over de beste strategie
Gebruik de pijltjes toetsen om alle producten te zien.

Wat is herroepingsrecht?

Herroepingsrecht geldt bij producten of diensten die ‘op afstand’ zijn gekocht: telefonisch, via internet of op straat. Met herroepingsrecht heeft je klant het recht om af te zien van de aankoop. Dat mag zonder opgave van reden. De klant geeft aan dat hij het product terug wil sturen, stuurt het product terug en krijgt van jou zijn geld terug.

Hoe lang duurt de herroepingstermijn?

Sinds 13 juni 2014 heeft de klant 14 dagen bedenktijd. Binnen die termijn kan de koper een product terugsturen. Is het product tijdig teruggestuurd? Dan heeft de koper recht op teruggave van het aankoopbedrag. Je moet het geld zo spoedig mogelijk terugbetalen, in ieder geval binnen dertig dagen na de ontbinding van de koopovereenkomst.
Je klant heeft het recht om het gekochte product te inspecteren, maar moet wel voorzichtig te werk gaan en geen waardevermindering veroorzaken. Anders moet hij dat zelf betalen.

Waaraan moet een teruggestuurd product voldoen?

Je klant heeft het recht om een product te bekijken en tot op zekere hoogte uit te proberen, net zoals hij dat in een gewone winkel zou doen. Een jas mag gepast worden, een boek opengeslagen, een mobiele telefoon aangezet. Het is niet de bedoeling dat je klant het product in waarde vermindert. Draagt hij een jas een langere tijd om hem daarna terug te sturen? Dan heb je als verkoper het recht om daarvoor kosten in rekening te brengen. Ook hoort je klant de verpakking van een product zoveel mogelijk heel te laten en mag hij geen zegels verbreken.

Wanneer geldt het herroepingsrecht niet?

  • Bij op maat gemaakte producten
  • Bij kort houdbare producten
  • Als je klant de verzegeling verbreekt van digitale of hygiënische producten
  • Bij toegangskaarten voor een specifiek evenement

Meer details vind je bij Consuwijzer.

Herroepingsrecht voorbeeldbrief

Bedrijven zijn verplicht om hun klanten te wijzen op hun herroepingsrecht. Daar helpen we je graag bij. Download hier onze gratis voorbeeldbrief Herroepingsrecht. Kijk hier voor de Engelse versie.

Heb je een vraag over herroepingsrecht?

Je kunt ons altijd even bellen. Ben je niet verzekerd? Bel dan 088 3279 829. Ben je wel verzekerd? Bel ons dan op telefoonnummer 020 651 1715 voor advies.

Lees verder