Ingebrekestelling: hoe werkt dat?

Ben je niet tevreden met de dienst van je leverancier en loopt het conflict hoog op? Voordat je juridische stappen neemt, is het belangrijk om eerst een officiële ingebrekestelling te sturen. Hieronder lees je wat een ingebrekestelling precies is en hoe je die kunt opstellen.

Stuur een ingebrekestelling

  • OfficiĆ«le laatste kans voor de andere partij
  • Stel direct online op
  • Juridisch waterdicht

Reageer op ingebrekestelling

  • Voor als je zelf een ingebrekestelling ontvangen hebt
  • Stel direct online op
  • Juridisch waterdicht

Beoordelen situatie

  • Jurist beoordeelt je kansen
  • Snel inzicht in je situatie, rechten en plichten
  • Duidelijkheid over je opties
  • Strategisch juridisch advies
Gebruik de pijltjes toetsen om alle producten te zien.

Wat is een ingebrekestelling?

Met een ingebrekestelling stel je je leverancier officieel een ultimatum. Je geeft aan dat je ontevreden bent en je geeft hem nog één kans om te zorgen dat het probleem wordt opgelost. Zo niet, dan onderneem je actie. Wees zo concreet mogelijk als je een ingebrekestelling opstelt. Beschrijf welke afspraken jullie samen hebben gemaakt en geef aan op welk punt de leverancier is tekortgeschoten. Beschrijf ook welke oplossing je van de leverancier verwacht.

Ingebrekestelling termijn

Een andere belangrijke tip: noem altijd een termijn in je ingebrekestelling. Op die manier geef je je leverancier nog even de tijd om met een passende oplossing te komen. En voor de leverancier geeft het duidelijkheid. Informeer de leverancier dat je wilt dat hij de overeenkomst alsnog nakomt en gun hem een redelijke termijn om aan die verplichting te voldoen. Meestal is dat veertien dagen, maar soms langer. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief ingebrekestelling.

Aangetekende ingebrekestelling per post of per e-mail

Dat je een ingebrekestelling alleen per post kunt versturen is achterhaald. Een ingebrekestelling per mail is net zo officieel en gaat nog sneller ook. Wil je je ingebrekestelling aangetekend versturen? Zowel per post als per mail kun je een aangetekende ingebrekestelling sturen. Stel hem hier zelf op.

Verzuim zonder ingebrekestelling

Weigert je leverancier om mee te werken nadat je hem in gebreke hebt gesteld? En is de termijn die je hebt gesteld, verstreken? Dan spreken we van verzuim. Als de leverancier verzuimt om een oplossing te vinden, heb je als schuldeiser het recht om de overeenkomst te ontbinden of om een schadevergoeding te vragen. Ook als je nog geen ingebrekestelling hebt gestuurd, heb je onder bepaalde omstandigheden recht op ontbinding van de overeenkomst of schadevergoeding. Bijvoorbeeld als een geleverd product of dienst onredelijk is.

Verjaringsstuitende ingebrekestelling

Blijft je leverancier ontkennen dat er een probleem is en komt hij niet over de brug? Het kan jaren duren voordat er een oplossing komt als je niet zelf actie onderneemt. Met als risico dat de zaak verjaart en na een aantal jaren niet meer behandeld wordt. Ook op dit punt is een ingebrekestelling een oplossing: de ingebrekestelling ‘stuit’ de verjaring. In andere woorden: een ingebrekestelling zorgt ervoor dat de verjaringstermijn stopt en opnieuw begint te lopen. Bij een ingebrekestelling door een advocaat wordt de verjaring gestuit, maar dan moet je zeker zijn dat de partij die in gebreke is gesteld de ingebrekestelling heeft ontvangen.

Wel of geen ingebrekestelling sturen?

Twijfel je of ingebrekestelling in jouw situatie nodig is? Wij helpen je graag met passend advies. Ook als je bij het opstellen van je ingebrekestelling graag juridische hulp wilt, kun je bij ons terecht. Vraag hier een gratis adviesgesprek aan.

Ben je zelf in gebreke gesteld?

Heb jij je volgens een andere partij zelf niet aan de afspraken gehouden? Dan kan die partij jou in gebreke stellen. Daar kun je op verschillende manieren op reageren. Bijvoorbeeld met deze voorbeeldbrief. Heb je liever advies bij de ingebrekestelling? Daar helpen we je graag bij. Vraag gratis een adviesgesprek met ons aan.

Heb je een vraag over in gebreke stellen?

Je kunt ons altijd bellen. Ben je niet verzekerd? Bel dan 088 3279 842. Ben je wel verzekerd? Bel ons dan op telefoonnummer 020 651 1715 voor advies.

Lees verder