Thema

Klanten

Zoeken

Welke garantie heeft een particuliere koper?

In de wet staat dat een koper recht heeft op een deugdelijk product. Een product moet voldoen aan de eisen, die een koper op grond van de overeenkomst daarvan mag verwachten. Dat is een vaag begrip. Van belang zijn onder andere de prijs en de aard van het product. Ook de mededelingen van u als verkoper spelen een rol. Zo mag een klant van een MacBook laptop meer verwachten dan van een laptop gekocht in de aanbieding bij een supermarkt.  

Een koper moet het product dus een bepaalde tijd zonder problemen kunnen gebruiken. En van sommige producten mag een koper zelfs verwachten dat ze jaren probleemloos meegaan. Lukt dat niet en heeft de koper het product op een normale manier gebruikt? Dan kan er sprake zijn van een ondeugdelijk product. De koper kan dan, afhankelijk van de zojuist genoemde prijs en de aard van het product, ook na geruime tijd nog bij u aankloppen voor garantie. U zult de klant dan een passende oplossing moeten bieden.

U kunt nog wel proberen aan te tonen dat het product door toedoen van de koper kapot is gegaan als u dat vermoeden heeft. In dat geval kan een koper geen aanspraak maken op kosteloos herstel of vervanging van het product. Is herstel of vervanging niet mogelijk? Dan kunt u in overleg met de koper ervoor kiezen om de koop ongedaan te maken en de koper het aankoopbedrag terug te geven.