case

    Coronavirus: is een verhuurder verplicht de huur te verlagen?

    4 min leestijd30 apr 2020

    De ontwikkelingen rond het coronavirus hebben invloed op de financiële situatie van ondernemers. Steeds vaker dienen commerciële huurders daarom verzoeken tot huurverlaging in bij hun verhuurders. Zo ook de huurder van mijn cliënte *Lisanne. Ik hoorde de paniek in de stem van Lisanne toen ze mij vorige week belde. ’Ben ik verplicht de huur te verlagen?’, vroeg ze mij.

    Christa Verploeg

    jurist, mediator

    Bekijk meer

    Lisanne verhuurt een bedrijfsruimte aan *Jan. Jan exploiteert in deze ruimte een pannenkoekenrestaurant. Op 15 maart heeft het kabinet besloten dat alle horeca gesloten moet worden tot en met maandag 6 april. Het restaurant van Jan is dus dicht. Jan heeft aan Lisanne een brief gestuurd waarin hij huurverlaging heeft gevraagd. Lisanne vervolgt haar verhaal: ‘Dit pand is mijn pensioen. Als ik de huur moet verlagen, kan ik de hypotheek niet meer betalen en moet ik het pand verkopen.’

    Gebrek

    Door de sluiting van het pand mist Jan het gebruik van het door hem gehuurde bedrijfspand. Ik vertel Lisanne dat dit nog niet betekent dat er dan ook sprake is van een gebrek in de zin van de wet als gevolg waarvan Jan aanspraak kan maken op huurverlaging of schadevergoeding. Een gebrek is volgens de wet een situatie waarin het gehuurde niet kan worden gebruikt om een reden die niet aan Jan als huurder toe te rekenen is.

    Schadevergoeding

    ‘Is dit gebrek dan aan mij toe te rekenen?’ Lisanne klinkt in paniek. Ik antwoord dat voor een vordering tot schadevergoeding is vereist dat het gebrek is toe te rekenen aan Lisanne. Hier is van belang dat Lisanne door een dwingende overheidsmaatregel verplicht is geweest het pand te sluiten. Daarom kan de sluiting waarschijnlijk niet aan Lisanne worden tegengeworpen. Lisanne hoeft in dat geval geen schadevergoeding te betalen.

    Huurverlaging

    De vervolgvraag van Lisanne is logisch: ‘Hoe zit dat dan met een eventuele huurverlaging?’ Nu het sluiten van zijn pannenkoekenrestaurant niet aan Jan toe te rekenen valt, is er wettelijk gezien sprake van een gebrek, vertel ik. Dit houdt in dat Lisanne verplicht is dit gebrek te verhelpen, tenzij het verhelpen onmogelijk is of dit niet van haar kan worden verlangd. In dit geval kan zij het gebrek onmogelijk verhelpen. Een vordering van Jan tot verlaging van de huur zal dan ook niet slagen.

    Redelijke opstelling

    Ik adviseer Lisanne om met Jan in overleg te gaan om samen tot een oplossing te komen. Het is goed om duidelijke afspraken met elkaar te maken. Zo kunnen er misschien afspraken gemaakt worden over het tijdelijk opschorten van de huurbetalingen of misschien een tijdelijke huurverlaging?

    Deksel op de neus

    Deze crisis vraagt over en weer om begrip. Ik ben er zeker van dat rechters rekening zullen houden met de flexibiliteit van verhuurders en huurders. Als je je niet redelijk opgesteld hebt ten opzichte van de ander, zou je bij de rechter wel eens het deksel op de neus kunnen krijgen.

    * De namen zijn gefingeerd

    Beluister ook onze podcast over dit onderwerp.
    Disclaimer

    Dit blog schetst de algemene regels en uitgangspunten. Uiteraard kan er in specifieke situaties sprake zijn van uitzonderingen. Heeft u vragen over dit onderwerp of uw specifieke situatie, dan kunt u altijd contact opnemen met een van onze specialisten.

    jurist, mediator

    Christa Verploeg

    Als jurist help ik ondernemers en particulieren met het oplossen van hun problemen bij bijvoorbeeld het (ver)huren van bedrijfsruimte of woningen. Ook help ik hen bij geschillen op het gebied van de (ver)koop van onroerende z...

    Meer artikelen van Christa Verploeg

    Ook interessant voor je

    Conflicten voorkomen binnen een VvE? Doe het met goede besluitvorming!
    01 jul 20243 min leestijd

    Conflicten voorkomen binnen een VvE? Doe het met goede besluitvorming!

    Als bestuurder van een Vereniging van Eigenaren (VvE) heb je de verantwoordelijkheid om besluiten voor te bereiden. Goede besluitvorming is cruciaal om conflicten te voorkomen en een harmonieus woonklimaat te behouden. Bij DAS werden er in het eerste kwartaal in 2024 circa 250 geschillen gemeld door besturen van VvE’s. Dit zijn de tips om geschillen te voorkomen.

    Veel discussies over onderhoudskwesties binnen VvE: hoe voorkom je dat?
    15 mei 20243 min leestijd

    Veel discussies over onderhoudskwesties binnen VvE: hoe voorkom je dat?

    Binnen de VvE heerst vaak verdeeldheid over het onderhoud van het complex. Hoe weet de vergadering van eigenaars nou wanneer gedeelten onderhouden moeten worden?

    
 Overname horeca- of winkelpand? Dit is waarom je je goed moet voorbereiden
    18 okt 20234 min leestijd

    Overname horeca- of winkelpand? Dit is waarom je je goed moet voorbereiden

    Hier moet je goed op letten als je een horeca- of winkelpand overneemt. Zo is de kans kleiner dat je voor onaangename verrassingen komt te staan. In ons blog lees je er meer over.

    Item 1 - 3 uit 3