blog

Gaat John failliet door carnaval?

3 min leestijd18 apr 2021

John runt samen met zijn zwager drie winkels en een webshop in carnavalsartikelen. Als de oplevering van de nieuwe webshop veel duurder uitvalt en vertraging oploopt, lijken ze het hele carnavalsseizoen te missen. Dat zou een strop van jewelste zijn. Gelukkig kan ik met mediation iedereen weer met een vriendelijke toon aan tafel krijgen.

Recht uit de praktijk

Bekijk meer

John en zijn zwager begonnen zeven jaar geleden RodeNeus B.V. Eerst één, en later drie winkels met carnavalsartikelen. Carnaval is dé tijd van het jaar dat John echt voelt dat hij leeft. In het dorp staat hij bekend om zijn eigen uitbundige carnavalsoutfits. In het jaar dat dit verhaal speelt, 2019, wil hij als Angela Merkel gaan.

De webshop van RodeNeus, en vooral het leveringsproces erachter, was erg achterhaald en kostte eigenlijk meer dan het opleverde. Daarom is John onlangs een overeenkomst aangegaan met een webshopbouwer die gespecialiseerd is in bedrijfsprocessen. De nieuwe webshop zou precies op tijd klaar zijn voor carnaval 2019.

Financiële strop

Al snel bleek dat de webshopbouwer bij aanvang wel een heel positieve voorstelling van het proces had gemaakt. Waar de getekende opdrachtbevestiging ging over € 20.000, bleek de webshopbouwer nog eens € 100.000 extra nodig te hebben om het hele systeem op te kunnen leveren.

Toen John hier geschrokken over belde met de webshopbouwer, werd hem doodleuk verteld dat de oplevering ook nog een paar maanden op zich zou laten wachten. Hiermee zat RodeNeus niet alleen met een financiële strop, maar misten ze ook nog eens het seizoen om er wat mee terug te verdienen. Als John mij belt, staat hem het huilen nader dan het lachen. Ik laat hem eerst zijn hart luchten. Daarna stel ik hem mijn aanpak voor.

Snelle oplossing met mediation

Een snelle oplevering van de webshop is essentieel. Een rechtszaak is daarom geen optie: dit duurt veel te lang. Omdat ook de webshopbouwer tot een (snelle) oplossing wil komen, besluit ik een mediatontraject met hen aan te gaan.

RodeNeus B.V. en de webshopbouwer komen bij mij aan tafel en zijn bereid naar elkaar te luisteren, met oog voor elkaars bedrijfsbelangen.

Alles af vóór carnaval

Aan het einde van de reeks mediationgesprekken kunnen we concluderen dat de webshopbouwer een antwoord probeerde te geven op de grote vraag hoe het bedrijfsproces moest lopen. De vraag van John was echter veel kleiner en urgenter; een goedlopende webshop met een duidelijk uitgeschreven proces.

In de vaststellingsovereenkomst zetten we alles op papier. De webshopbouwer kan nog voor carnaval de webshop afhebben, zelfs tegen de originele prijs. Samen spreken ze af om er tijdens carnaval een biertje op te drinken.

Christa Verploeg

Senior Jurist en MfN-registermediator bij DAS 


Een juridisch conflict kan iedereen krijgen. Dan is het fijn om te weten dat er ruim 800 juristen en bijna 70 advocaten van DAS voor jou klaar staan. Ook als je niet verzekerd bent. Wij zijn meesters in juridische hulp en meesters in het inleven in jouw situatie. Wij snappen dat een juridisch conflict een stressvolle situatie kan zijn. Laat ons je helpen als je er niet helemaal uitkomt. Op das.nl/ondernemer vind je alvast meer informatie. DAS. Meesters in juridische hulp.


Meer juridische informatie? Bekijk deze links:

Recht uit de praktijk

In deze exclusieve serie schrijven juristen van DAS opmerkelijk verhalen uit de praktijk. In deze verhalen lees je hoe juristen aan de slag gaan met verschillende vraagstukken. Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Lees...

Meer artikelen van Recht uit de praktijk

Ook interessant voor je


 Spooknota's in vakantieperiode: waar moet je op letten?
17 aug 20233 min leestijd

Spooknota's in vakantieperiode: waar moet je op letten?


 Nalatige leverancier vloert ondernemer Niek
15 mrt 20233 min leestijd

Nalatige leverancier vloert ondernemer Niek

Aannemer Niek krijgt de opdracht van zijn klant Anja om haar nieuwe dakterras in Amsterdam van composiet vloerdelen te voorzien. De levertijd van de composiet planken is drie dagen. Ze worden op tijd geleverd, maar niet in de afgesproken kleur. Anja gaat niet met de kleur akkoord, ze wilt graag antraciet in plaats van zwart. Niek beweegt hemel en aarde om alsnog de juiste kleur te bemachtigen. Helaas lukt het hem niet op tijd en nu zit hij met een ontevreden klant. Hoe kon dit misgaan en bij wie ligt de aansprakelijkheid?


 Oneens met de factuur van je leverancier? Bekijk deze tips
23 jan 20222 min leestijd

Oneens met de factuur van je leverancier? Bekijk deze tips

Mooi is dat, je hebt een prijsafspraak gemaakt met een (goede) leverancier en helaas klopt het niet. Wanneer de prijs afwijkt van de afspraak kun je stappen ondernemen, zoals de zakenrelatie een brief sturen en indien nodig in gebreke stellen. Lees hieronder hoe je dat kunt doen.

1 van 3