Klachtenregeling van DAS

Uiteraard willen wij dat je tevreden bent over onze producten en diensten en over wat wij voor je doen. Ben je niet tevreden over DAS? Dan kun je een klacht bij ons indienen. Onder een klacht verstaan wij elke blijk van onvrede over onze producten of diensten. Wij luisteren naar je en zoeken graag samen met je naar een passende oplossing. Heb je een compliment of suggestie? Ga dan naar Blij met DAS.

Direct een klacht indienen

Waar gaat deze klachtenregeling over?

In deze klachtenregeling lees je hoe je een klacht indient en wat wij hiermee doen. Ook zie je hieronder wat je kunt doen als je ontevreden blijft. Deze klachtenregeling gaat uitsluitend over de producten en diensten van DAS als rechtsbijstandverzekeraar. Ook als je een klacht hebt over een advocaat van DAS kun je gebruik maken van deze klachtenregeling. Heb je een klacht over een door DAS namens jou ingeschakelde externe deskundige, zoals een externe advocaat of incassokantoor? Dan kun je de klacht indienen bij die externe deskundige.

Hoe dien je een klacht in?

Je kunt je klacht op drie manieren indienen.

  1. Online - vul het klachtenformulier in.
  2. Telefonisch - Bel ons om je klacht door te geven. Je bereikt ons op werkdagen van 8.30 uur tot 17.30 uur op 020 6517 517 (keuzemenu optie 5, voor particulieren en ondernemers).
  3. Per brief - stuur je brief met je klacht aan:

DAS Rechtsbijstand NV

Afdeling Klachtenmanagement

Postbus 23000

1100 DM Amsterdam

Welke gegevens hebben wij van je nodig?

Voordat wij je klacht kunnen behandelen, hebben wij een aantal gegevens van je nodig. Vermeld daarom de onderstaande informatie op het klachtenformulier of in je brief. Bel je ons? Dan is het handig als je deze informatie bij de hand hebt:

  • je naam, adres en het telefoonnummer waarop je overdag bereikbaar bent;
  • je polis- of dossiernummer;
  • een omschrijving van je klacht;
  • de oplossing die je wenst;
  • eventuele bijlagen om je klacht te onderbouwen.

Wat doen wij met je klacht?

Nadat wij je klacht hebben ontvangen, krijg je een schriftelijke ontvangstbevestiging. Vervolgens neemt de klachtenbehandelaar -meestal telefonisch- contact met je op over de inhoud en de afhandeling van je klacht. Sowieso ontvang je binnen zes werkdagen een schriftelijke inhoudelijke reactie op je klacht. Dat is zes werkdagen vanaf de ontvangst van je klacht.

Je leest in onze inhoudelijke reactie hoe wij de klacht hebben opgelost of nog zullen oplossen. Soms geeft een klacht aanleiding om een product of dienst aan te passen. Als dat in jouw situatie geldt, hoor je dat ook van ons. Wijzen wij je klacht af? Dan krijg je informatie over wat je verder kunt doen. Wij registreren je klacht en de afwikkeling daarvan. Wil je direct een klacht indienen bij de directie van DAS? Dan kan dat. Handel dan op dezelfde manier als hieronder is beschreven voor een vervolgklacht.

Als je niet tevreden bent over hoe wij je klacht hebben afgehandeld

Ben je ontevreden over de afhandeling van je klacht? Dan kun je een vervolgklacht indienen bij de directie van DAS. Deze vervolgklacht dien je op dezelfde manier in als de oorspronkelijke klacht. Opnieuw ontvang je dan eerst een ontvangstbevestiging. Vervolgens krijg je binnen zes werkdagen een schriftelijke inhoudelijke reactie.

Als je ontevreden blijft over hoe DAS met je klacht omgaat

Blijf je ontevreden, ook nadat de directie van DAS naar je klacht heeft gekeken? Dan kun je binnen drie maanden een klacht indienen bij het Kifid. Dat is het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening. Je kunt je klacht op twee manieren melden bij het Kifid:

  • door een klacht op papier te sturen naar: Postbus 93257, 2509 AG Den Haag;
  • door online een klacht in te dienen via mijn.kifid.nl. Het Kifid neemt je klacht niet zomaar in behandeling. Je moet eerst onze klachtenregeling hebben doorlopen en een inhoudelijke reactie hebben ontvangen. Meer informatie hierover vind je op de website van Kifid. Het Kifid behandelt overigens alleen klachten van consumenten.

Het Kifid kan je klacht of een deel daarvan doorverwijzen naar de onafhankelijke Tuchtraad Financiële Dienstverlening (Assurantiën). Dit doet zij als de klacht gaat over het gedrag van DAS als verzekeraar. Je ontvangt hierover bericht van het Kifid. De Tuchtraad toetst klachten op basis van de bindende zelfregulering van het Verbond van Verzekeraars. Dit zijn regels die de verzekeringsbranche voor zichzelf heeft opgesteld, naast de bestaande wet- en regelgeving. Gaat de klacht over de naleving van de Gedragscode Verzekeraars, zoals een voortvarende en zorgvuldige schadeafhandeling? Dan kunnen verzekeringsklanten en andere belanghebbenden die niet terecht kunnen bij Kifid, wel een klacht indienen bij de Tuchtraad. Gaat je klacht over een advocaat van DAS en blijf je ontevreden? Dan kun je een klacht indienen bij de lokale deken van de Orde van Advocaten. De deken ziet erop toe dat advocaten de regels rond het beroep advocaat naleven.

Naar de rechter

Je kunt ook naar de bevoegde rechter stappen. Let op: je geschil met DAS is niet verzekerd onder je rechtsbijstandverzekering. Stelt de rechter jou in het gelijk? Dan vergoeden wij achteraf de redelijke en noodzakelijke kosten die je hebt gemaakt voor rechtsbijstand. Meer informatie hierover vind je in de polisvoorwaarden van je rechtsbijstandverzekering.

Heeft deze informatie je geholpen?

We horen graag je feedback. Daarmee help je ons om deze informatie verder te verbeteren.