blog

‘We moeten de digitale mogelijkheden benutten en de veranderingen omarmen’

3 min leestijd13 feb 2024

Je kunt momenteel geen krant openslaan of het gaat over AI en dan met name over ChatGPT. Het valt ook niet te ontkennen dat AI grote impact heeft en gaat hebben op ons leven, en dus ook op DAS als juridisch dienstverlener. Vijf vragen aan Erik Hietkamp, directeur ICT bij DAS.

W

Woordvoering

Bekijk meer

Wat betekent de opkomst van AI volgens jou?

Ik vind de opkomst van AI één van de meest revolutionaire veranderingen in de technologie die we meemaken. Het is net zo fundamenteel als de creatie van het internet en de mobiele telefoon. AI verandert de manier waarop we werken, leren, reizen, gezondheidszorg krijgen en met elkaar communiceren. Volledige industrieën heroriënteren zich, bedrijven gaan zich onderscheiden door hoe goed ze het gebruiken.

Welke kansen biedt AI DAS?

Voor DAS is dit de uitgelezen kans om het recht nog toegankelijker te maken voor iedereen en te excelleren in de dienstverlening aan onze klanten. Met digitalisering kun je een bijdrage leveren aan die prachtige missie van DAS.

Hoe dan?

We investeren volop in digitalisering en hebben het afgelopen jaar DAS.nl en MijnDAS vernieuwd. Er komen veel nieuwe functionaliteiten voor onze klanten en collega’s. Zo investeren we in een berichtenbox voor onze klanten in de MijnDAS-omgeving. Er komt een nieuw Document Management Systeem, waardoor we samen met de klant aan documenten kunnen werken. En AI maakt bijvoorbeeld de creatie van een persoonlijke assistent mogelijk: die ziet je meest recente e-mails, kan die classificeren, is op de hoogte van de vergaderingen die je bijwoont, leest documenten en vat die samen, of stelt vragen over een juridische casus.

Toenemende digitalisering betekent niet alleen heel veel nieuwe mogelijkheden, maar ook risico’s, toch?

Wanneer we meer processen digitaliseren, worden we in principe ook kwetsbaarder voor cybercrime. Het is daarom belangrijk om permanent te investeren in onze digitale weerbaarheid en ons bewust te zijn van de risico’s.  Het ontwerpen en toepassen van AI moeten we ook voortdurend toetsen aan het ethisch kader.  Het ethisch kader heeft als centraal uitgangspunt het behouden van klantvertrouwen bij AI-toepassingen. Het ethisch kader is een hulpmiddel voor verzekeraars om datagedreven technieken zorgvuldig toe te passen. Het toepassen van het ethisch kader vraagt om een andere manier van denken en handelen, waarbij we ons bewust zijn van de impact van AI. Dit betekent dat we andere vragen moeten stellen, zoals: begrijpen we de uitkomst, respecteren we de privacy voldoende, en vermijden we vooringenomenheid in onze data?

Wat is volgens jou het allerbelangrijkste?

De digitale veranderingen buiten DAS gaan erg snel. Natuurlijk moeten we hierop inspelen. Toch gaat het niet zozeer om de technologische veranderingen, maar vooral om hoe wij hiermee omgaan. Dat bepaalt het uiteindelijke succes. We moeten de mogelijkheden die digitalisering biedt volop benutten en de veranderingen omarmen. Zo kunnen we nog meer tijd besteden aan onze klanten en het geven van excellent juridisch advies.



W

Woordvoering

Woordvoering van DAS is een verzamelaccount voor een aantal collega's van DAS die communicatie verzorgen uit naam van DAS.

Meer artikelen van Woordvoering

Ook interessant voor je

Meer verkeersboetes onder andere door nieuwe voertuigen zoals fatbikes
11 mrt 20243 min leestijd

Meer verkeersboetes onder andere door nieuwe voertuigen zoals fatbikes

Bij juridisch dienstverlener DAS steeg het aantal verkeersstrafzaken in 2023 fors ten opzichte van 2022. Wat zijn de oorzaken?

De complimenten van de Complimentendames!
01 mrt 20243 min leestijd

De complimenten van de Complimentendames!

Zet een stapje terug en kijk eens goed naar je collega’s. Verdient die niet af en toe een gemeend compliment? Elke dag is eigenlijk een geschikt moment, maar in het bijzonder op 1 maart, want dan is het Nationale Complimentendag. Hét moment voor de Complimentendames van DAS om te vertellen over wat complimenten met je doen. En met henzelf doen.

Babboe bakfietsouders krijgen niet zomaar geld terug
29 feb 20243 min leestijd

Babboe bakfietsouders krijgen niet zomaar geld terug

Gedupeerden van de ondeugdelijke Babboe bakfietsen kunnen niet zomaar geld terug eisen. Eerst moeten zij Babboe de gelegenheid geven om binnen een redelijke termijn vervanging te regelen.

1 van 3