blog

    Forse toename juridische geschillen rondom zonnepanelen

    3 min leestijd11 jun 2023

    Bijna 800 klanten van juridisch dienstverlener DAS waren in 2022 verwikkeld in een geschil over de levering of plaatsing van zonnepanelen. In het eerste kwartaal van 2023 waren dat er al bijna 200. Daarnaast werd er door ruim 300 klanten advies gevraagd over problemen rondom de levering of plaatsing van zonnepanelen in het eerste kwartaal van dit jaar.

    Woordvoering

    Bekijk meer

    Het aantal conflicten over de levering of plaatsing van zonnepanelen bedroeg in 2021 ruim 500. Het aantal zaken steeg dus in 2022 met 60 procent ten opzichte van 2021.

    Soort geschillen

    Veel geschillen gaan over zonnepanelen die helemaal niet of te laat worden geleverd, zonnepanelen (en/of de omvormer) die niet naar behoren functioneren, zonnepanelen die niet conform voorschriften zijn geplaatst en dat het garantiebewijs voor de zonnepanelen niet wordt overhandigd, ondanks dat dit is afgesproken. Ook komt het regelmatig voor dat er schade wordt veroorzaakt aan het dak met lekkages tot gevolg.

    Sjaak Drinkenburg, jurist bij DAS, wijst de stijgende energiekosten als één van de oorzaken aan voor de toename aan geschillen over de levering en plaatsing van zonnepanelen. ‘Steeds meer mensen besluiten om zonnepanelen te plaatsen op hun huis omdat de elektraprijs en daarmee de energiekosten sterk zijn gestegen. Dat zorgt voor een grotere vraag naar aannemers. En die vraag leidt tot meer werk- en tijdsdruk bij de aannemers. Daarnaast zie je dat er problemen bij de levering ontstaan doordat er bepaalde tekorten zijn van onderdelen zoals chips en halfgeleiders.’

    Niet op tijd? Kosteloos ontbinden

    Drinkenburg van DAS geeft als tip om goed vast te leggen wat je nu precies koopt. Welke panelen krijg je en waar worden ze geplaatst? Laat ook een duidelijke offerte opmaken en vraag wat de levertijd is. Vraag ook of alle onderdelen direct leverbaar zijn en zo niet, binnen welke termijn wel. Wil je zekerheid inbouwen? Laat dan vastleggen dat als de zonnepanelen niet op een bepaalde datum binnen zijn, je de mogelijkheid hebt om kosteloos van de overeenkomst af te zien.

    ‘Maak verder duidelijke afspraken over betalingen en betaal nooit meer dan maximaal 50 procent vooraf. Bij oplevering betaal je het restant. Overigens is het gebruikelijk om 10 procent als aanbetaling te voldoen. En check met wie je in zee gaat. Lees reviews van andere klanten’, geeft Drinkenburg van DAS nog aan.

    Woordvoering

    Woordvoering van DAS is een verzamelaccount voor een aantal collega's van DAS die communicatie verzorgen uit naam van DAS.

    Meer artikelen van Woordvoering

    Ook interessant voor je

    Ontslagen door grappen en grollen op de werkvloer
    01 apr 20253 min leestijd

    Ontslagen door grappen en grollen op de werkvloer

    1 april. De dag van de practical jokes, ook op menig werkvloer. Dat grappen op de werkvloer niet altijd goed vallen en soms zelfs tot ontslag op staande voet kunnen leiden, leren onderstaande uitspraken. Pascal Besselink, arbeidsrechtadvocaat bij DAS zet zes uitspraken op een rij.

    Hanneke Jukema vertrekt als CEO van DAS
    18 mrt 20253 min leestijd

    Hanneke Jukema vertrekt als CEO van DAS

    DAS kondigt aan dat CEO Hanneke Jukema per 1 mei haar functie neerlegt. Na twee termijnen van vier jaar is conform de Corporate Governance code en in goed overleg met de Raad van Commissarissen besloten dat zij haar rol overdraagt.

    Kater na carnaval kan vakantiedag of loon kosten
    04 mrt 20253 min leestijd

    Kater na carnaval kan vakantiedag of loon kosten

    Veel carnavalsvierders zullen mogelijk met een kater opstaan de dag erna en zich wellicht ziek melden. Volgens de wet hoeft een zieke werknemer bij een ziekmelding niet te vertellen of uit te leggen wat zijn klachten zijn, en een werkgever mag hier ook niet naar vragen. Alleen de bedrijfsarts mag dit weten, maar de kans dat iemand zich daar dezelfde dag nog moet melden, is klein.

    Item 1 - 3 uit 3