blog

    Ondernemers beter voorbereid om conflicten te voorkomen

    2 min leestijd15 mei 2021

    Ondernemers vinden het steeds belangrijker om alles goed op orde te hebben om een conflict te voorkomen. Een goede ontwikkeling, vindt ook juridisch dienstverlener DAS. Door de coronacrisis hebben veel ondernemers het zwaar en helpt het als ze hun zaken juridisch goed op orde hebben.

    Woordvoering

    Bekijk meer

    Discussies over contracten

    Opvallend is de stijging van het aantal vragen over contracten in het eerste kwartaal van 2021. Ondernemers hebben het door de coronacrisis financieel zwaar en zeggen lopende contracten op. Conflicten over de uitvoering van werkzaamheden of geleverde producten komt ook veel vaker voor

    Daarnaast zijn er nog veel ondernemers die zakendoen op basis van vertrouwen en afspraken niet goed vastleggen. ‘Gelukkig ziet DAS dat ondernemers vaker hulp vragen bij het laten controleren of opstellen van algemene voorwaarden en andere juridische documenten’, geeft Maggie Walker adviseur mkb bij de Ondernemersdesk van DAS aan.

    Huur en verhuur bedrijfspand

    DAS kreeg in het eerste kwartaal van dit jaar ook opvallend veel vragen huur en verhuur van bedrijfspanden. Sommige ondernemers hebben door de coronacrisis te weinig of geen inkomsten om huur te betalen. Soms is de verhuurder coulant en krijgen huurders uitstel. ‘Maar dat is lang niet altijd het geval, zegt Maggie Walker van DAS. ‘Financiële problemen kunnen ertoe leiden dat de huurovereenkomst noodgedwongen wordt opgezegd. Of de verhuurder of huurder daarmee akkoord gaat, is nog maar de vraag. Vaak zorgt het voor nog meer onenigheid in een toch al lastige situatie’, legt Maggie Walker uit.

    Minder vragen over ontslag

    DAS heeft veel minder vragen over ontslag of andere arbeidszaken gekregen dan verwacht werd. We merken wel dat er een bepaalde onrust is bij ondernemers en dat ze preventief vragen stellen over ontslagmogelijkheden. ‘Veel werkgevers proberen hun personeel zo lang mogelijk in dienst te houden’, laat Walker weten. ‘Dit doen ze bijvoorbeeld door werknemers tijdelijk in een andere functie te plaatsen. Het advies van DAS is om je vooraf goed te laten informeren over de mogelijkheden zodat je hierover in gesprek kunt gaan met werknemers’.

    Coronamaatregelen hebben effect op ondernemen

    DAS ziet dat de coronamaatregelen effect hebben op het ondernemen: je merkt dat het voor veel ondernemers onduidelijk is wat in bepaalde situaties nu precies hun rechten en plichten zijn. Een conflict zorgt voor veel stress en dat kunnen ondernemers er vaak niet bij hebben. Voorkomen is dan beter dan genezen.

    Woordvoering

    Woordvoering van DAS is een verzamelaccount voor een aantal collega's van DAS die communicatie verzorgen uit naam van DAS.

    Meer artikelen van Woordvoering

    Ook interessant voor je

    DAS benoemt Jeroen Zohlandt tot nieuwe CEO
    16 jul 20252 min leestijd

    DAS benoemt Jeroen Zohlandt tot nieuwe CEO

    DAS verwelkomt Jeroen Zohlandt als nieuwe CEO.

    Steeds meer gescheiden ouders in de knel: vakantieplanning leidt tot juridische strijd
    15 jul 20253 min leestijd

    Steeds meer gescheiden ouders in de knel: vakantieplanning leidt tot juridische strijd

    Voor veel gescheiden ouders blijkt het plannen van vakanties met hun kinderen een bron van stress en juridische complicaties. Juridisch dienstverlener DAS meldt een zorgwekkende stijging van achttien procent in het aantal conflicten over vakantieplanning in de eerste helft van 2025, vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.

    Ontslagen door grappen en grollen op de werkvloer
    01 apr 20253 min leestijd

    Ontslagen door grappen en grollen op de werkvloer

    1 april. De dag van de practical jokes, ook op menig werkvloer. Dat grappen op de werkvloer niet altijd goed vallen en soms zelfs tot ontslag op staande voet kunnen leiden, leren onderstaande uitspraken. Pascal Besselink, arbeidsrechtadvocaat bij DAS zet zes uitspraken op een rij.

    Item 1 - 3 uit 3