nieuwsbericht

Telefoongebruik tijdens rijden leidt steeds vaker tot aansprakelijkheid bij ongeval

3 min leestijd25 jan 2024

Het aantal ongevallen in het verkeer neemt toe. Bij juridisch dienstverlener DAS steeg het aantal meldingen van verkeersongevallen zonder letsel met vier procent in 2023 vergeleken met 2022. Het aantal verkeersongevallen met letsel steeg met zes procent. Een oorzaak is dat het steeds drukker wordt in het verkeer, maar een andere belangrijke oorzaak is dat bestuurders steeds vaker gevaarlijk, riskant en agressief rijgedrag vertonen.

W

Woordvoering

Bekijk meer

‘Telefoongebruik, rijden met veel te hoge snelheid, onnodig de bocht afsnijden, bumperkleven, rijden in verboden rijrichting, het negeren van een doorgetrokken streep/verdrijvingsvlak en rijden onder invloed van alcohol, drugs of lachgas, het speelt steeds vaker een rol bij het ontstaan van verkeersongevallen’, zegt Rembrandt Groenewegen, jurist Verkeer & Letsel bij DAS. 

Agressief en gevaarlijk rijgedrag kan leiden tot schuld

Mensen zijn ongeduldiger, hebben minder begrip voor elkaar of moeten door drukte snel op de plaats van bestemming zijn. ‘De meeste mensen weten wel dat dit rijgedrag een boete of andere strafrechtelijke gevolgen kan hebben, maar wat de meesten niet beseffen is dat gevaarlijk, riskant of agressief rijgedrag ook gevolgen kan hebben voor het aandeel eigen schuld en aansprakelijkheid als je betrokken raakt bij een verkeersongeval’, geeft Groenewegen aan. 

‘Wij zien dat rechters hier steeds meer rekening mee houden. Als dit gevaarlijke rijgedrag met overtuigend bewijsmateriaal is aangetoond, dan zijn rechters steeds vaker geneigd de bewijslast om te draaien’, aldus Groenewegen van DAS. 

Bewijzen dat ongeval ook was gebeurd zonder appen achter het stuur

‘Verleent een bestuurder bijvoorbeeld geen voorrang, maar keek de partij die voorrang had, voorafgaand aan het ongeval op zijn telefoon of reed hij te hard, dan moet laatstgenoemde partij bewijzen dat het ongeval ook was gebeurd als hij niet op zijn telefoon keek of te hard had gereden. Erg moeilijk om te bewijzen, waardoor de bestuurder vaak (gedeeltelijk) aansprakelijk is.’ 

Meer weten over aansprakelijkheid bij een verkeersongeval?

Op onze site vind je onder andere meer informatie over verkeersongevallen tussen gemotoriseerde verkeersdeelnemers.

Verschillende media schonk aandacht aan het onderwerp en citeerde Rembrandt Groenewegen, waaronder de Telegraaf, Amweb en VVP Online.

W

Woordvoering

Woordvoering van DAS is een verzamelaccount voor een aantal collega's van DAS die communicatie verzorgen uit naam van DAS.

Meer artikelen van Woordvoering

Ook interessant voor je

Ontslag op staande voet: werknemer bepaalt de route
21 feb 20243 min leestijd

Ontslag op staande voet: werknemer bepaalt de route

Waarom wordt een ontslag op staande voet vaak teruggedraaid en wat zijn de gevolgen?

Werkgever mag regels opnemen voor tortelduifjes op de werkvloer
15 feb 20243 min leestijd

Werkgever mag regels opnemen voor tortelduifjes op de werkvloer

Moet je je baas vertellen dat je relatie hebt met collega?

DAS stijgt drie plekken in top 50 advocatenkantoren
15 feb 20242 min leestijd

DAS stijgt drie plekken in top 50 advocatenkantoren

DAS is drie plaatsen gestegen in de top 50 van advocatenkantoren in Nederland.

1 van 3