nieuwsbericht

Telefoongebruik tijdens rijden leidt steeds vaker tot aansprakelijkheid bij ongeval

3 min leestijd25 jan 2024

Het aantal ongevallen in het verkeer neemt toe. Bij juridisch dienstverlener DAS steeg het aantal meldingen van verkeersongevallen zonder letsel met vier procent in 2023 vergeleken met 2022. Het aantal verkeersongevallen met letsel steeg met zes procent. Een oorzaak is dat het steeds drukker wordt in het verkeer, maar een andere belangrijke oorzaak is dat bestuurders steeds vaker gevaarlijk, riskant en agressief rijgedrag vertonen.

W

Woordvoering

Bekijk meer

‘Telefoongebruik, rijden met veel te hoge snelheid, onnodig de bocht afsnijden, bumperkleven, rijden in verboden rijrichting, het negeren van een doorgetrokken streep/verdrijvingsvlak en rijden onder invloed van alcohol, drugs of lachgas, het speelt steeds vaker een rol bij het ontstaan van verkeersongevallen’, zegt Rembrandt Groenewegen, jurist Verkeer & Letsel bij DAS. 

Agressief en gevaarlijk rijgedrag kan leiden tot schuld

Mensen zijn ongeduldiger, hebben minder begrip voor elkaar of moeten door drukte snel op de plaats van bestemming zijn. ‘De meeste mensen weten wel dat dit rijgedrag een boete of andere strafrechtelijke gevolgen kan hebben, maar wat de meesten niet beseffen is dat gevaarlijk, riskant of agressief rijgedrag ook gevolgen kan hebben voor het aandeel eigen schuld en aansprakelijkheid als je betrokken raakt bij een verkeersongeval’, geeft Groenewegen aan. 

‘Wij zien dat rechters hier steeds meer rekening mee houden. Als dit gevaarlijke rijgedrag met overtuigend bewijsmateriaal is aangetoond, dan zijn rechters steeds vaker geneigd de bewijslast om te draaien’, aldus Groenewegen van DAS. 

Bewijzen dat ongeval ook was gebeurd zonder appen achter het stuur

‘Verleent een bestuurder bijvoorbeeld geen voorrang, maar keek de partij die voorrang had, voorafgaand aan het ongeval op zijn telefoon of reed hij te hard, dan moet laatstgenoemde partij bewijzen dat het ongeval ook was gebeurd als hij niet op zijn telefoon keek of te hard had gereden. Erg moeilijk om te bewijzen, waardoor de bestuurder vaak (gedeeltelijk) aansprakelijk is.’ 

Meer weten over aansprakelijkheid bij een verkeersongeval?

Op onze site vind je onder andere meer informatie over verkeersongevallen tussen gemotoriseerde verkeersdeelnemers.

Verschillende media schonk aandacht aan het onderwerp en citeerde Rembrandt Groenewegen, waaronder de Telegraaf, Amweb en VVP Online.

W

Woordvoering

Woordvoering van DAS is een verzamelaccount voor een aantal collega's van DAS die communicatie verzorgen uit naam van DAS.

Meer artikelen van Woordvoering

Ook interessant voor je

DAS kondigt vertrek aan van Chief Transformation Officer
04 jul 20242 min leestijd

DAS kondigt vertrek aan van Chief Transformation Officer

DAS maakt bekend dat Jaap Witteveen, Chief Transformation Officer (CTO) en statutair bestuurder, heeft besloten om zijn functie per 1 september 2024 neer te leggen.

Hoge Raad slaat piketpaaltje voor ontbinden koop elektrische auto bij afwijkende actieradius
03 jul 20243 min leestijd

Hoge Raad slaat piketpaaltje voor ontbinden koop elektrische auto bij afwijkende actieradius

De actieradius van elektrische auto’s levert vaak juridische discussies op. De Hoge Raad heeft recent een belangrijke uitspraak gedaan die meer duidelijkheid en richting zal geven aan lopende en nieuwe discussies over non-conformiteit.

Toename van verkeerszaken met letsel onder fietsers
03 jun 20243 min leestijd

Toename van verkeerszaken met letsel onder fietsers

Het aantal verkeerszaken met letsel waarbij fietsers betrokken zijn, is in het eerste kwartaal van 2024 met 14 procent gestegen ten opzichte van 2023 over dezelfde periode.

1 van 3