blog

    Veel onrust over uitblijven terugbetaling reisvouchers

    3 min leestijd22 apr 2021

    Juridisch dienstverlener DAS krijgt veel vragen van gedupeerde reizigers met vouchers die niet worden terugbetaald door reisorganisaties. DAS heeft bijna honderd zaken in behandeling. Reisorganisaties zeggen dat ze de vouchers niet kunnen uitbetalen omdat het voucherfonds er nog niet is.

    Woordvoering

    Bekijk meer

    Een jaar geleden werden voor het eerst reisvouchers uitgegeven. Toen werd afgesproken dat vouchers in ieder geval na een jaar terugbetaald moeten worden. Nu blijkt dat een aantal reisorganisaties zich niet houdt aan die afspraak. De betrokken reisorganisaties geven aan dat ze het geld niet hebben en hopen dat het voucherfonds snel actief wordt, zodat ze alsnog kunnen uitkeren. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) houdt de situatie in de gaten en zegt in actie te komen als dat nodig is.

    Procederen duurt lang

    ‘Mensen lopen tegen een muur aan. Het vervelende aan de situatie is dat de gedupeerde reizigers lang moeten wachten op terugbetaling’, legt Sjaak Drinkenburg, jurist bij DAS uit. ‘Procederen tegen reisorganisaties die niet willen betalen, is uiteindelijk de enige oplossing, maar dat is een langdurig proces. Alleen als blijkt dat een reisorganisatie niet kan betalen en failliet is, kunnen reizigers een beroep doen op de garantieregeling (SGR). Maar ook dan moeten reizigers lang wachten voordat ze geld terug zien.

    Melden bij SGR

    Sjaak Drinkenburg adviseert om de onbetaalde vouchers in ieder geval binnen twee maanden na de vervaldatum te melden bij de SGR om ervoor te zorgen dat vouchers gedekt zijn. ‘Als reizigers dat niet doen, is de kans aanwezig dat ze het bedrag niet terugkrijgen als de reisorganisatie failliet gaat. Meld ze ook aan bij Consuwijzer zodat de ACM weet wat het aantal niet betaalde vouchers is. Gedupeerde reizigers hebben recht op hun geld. Hopelijk komt er snel meer duidelijkheid over het voucherfonds en treedt de ACM handhavend op als de betrokken reisorganisaties niet uitkeren.

    Woordvoering

    Woordvoering van DAS is een verzamelaccount voor een aantal collega's van DAS die communicatie verzorgen uit naam van DAS.

    Meer artikelen van Woordvoering

    Ook interessant voor je

    Ontslagen door grappen en grollen op de werkvloer
    01 apr 20253 min leestijd

    Ontslagen door grappen en grollen op de werkvloer

    1 april. De dag van de practical jokes, ook op menig werkvloer. Dat grappen op de werkvloer niet altijd goed vallen en soms zelfs tot ontslag op staande voet kunnen leiden, leren onderstaande uitspraken. Pascal Besselink, arbeidsrechtadvocaat bij DAS zet zes uitspraken op een rij.

    Hanneke Jukema vertrekt als CEO van DAS
    18 mrt 20253 min leestijd

    Hanneke Jukema vertrekt als CEO van DAS

    DAS kondigt aan dat CEO Hanneke Jukema per 1 mei haar functie neerlegt. Na twee termijnen van vier jaar is conform de Corporate Governance code en in goed overleg met de Raad van Commissarissen besloten dat zij haar rol overdraagt.

    Kater na carnaval kan vakantiedag of loon kosten
    04 mrt 20253 min leestijd

    Kater na carnaval kan vakantiedag of loon kosten

    Veel carnavalsvierders zullen mogelijk met een kater opstaan de dag erna en zich wellicht ziek melden. Volgens de wet hoeft een zieke werknemer bij een ziekmelding niet te vertellen of uit te leggen wat zijn klachten zijn, en een werkgever mag hier ook niet naar vragen. Alleen de bedrijfsarts mag dit weten, maar de kans dat iemand zich daar dezelfde dag nog moet melden, is klein.

    Item 1 - 3 uit 3