blog

Word niet de dupe van een grote webwinkel als product niet goed is

2 min leestijd16 apr 2020

Internetbedrijf Amazon heeft een Nederlandse webwinkel geopend, waarbij duizenden Nederlandse winkeliers zijn aangesloten. Ook Bol.com werkt samen met zogenoemde ‘partnerbedrijven’. Maar stel dat er met je nieuw gekochte televisie of bank iets mis is of problemen ontstaan. Bij wie moet je dan aankloppen?

Sjaak Drinkenburg

jurist

Bekijk meer

Ik zie regelmatig dat mensen naar het kastje van de muur worden gestuurd, omdat verkopers, fabrikanten en partnerbedrijven met de vinger naar elkaar wijzen. Maar er is maar 1 partij die een probleem moet oplossen: de verkoper. Wettelijk is het zo geregeld dat als een product niet voldoet, de verkoper moet zorgen voor reparatie of vervanging. Als dat niet mogelijk is, kan de koopovereenkomst worden ontbonden. Voorwaarde is wel dat de afwijking of het gebrek ernstig is.

Laat je niet van de wijs brengen

Maar wie is nu eigenlijk de verkoper in een constructie met een webwinkel en een partnerbedrijf? Ik kan mij voorstellen dat je als consument niet goed weet bij wie je je dan moet melden en makkelijk de dupe wordt van een kat-en-muisspel, maar laat je niet van de wijs brengen door je bijvoorbeeld te laten afschepen met een coulance oplossing. Meld je bij de partij waar je besteld en aan betaald hebt. Die moet jouw probleem oplossen. Of zij daarna nog in discussie gaat met een fabrikant of partnerbedrijf is aan de verkoper, maar daar mag jij als consument niet de dupe van worden.

Terugsturen binnen bedenktijd

Vergeet ook niet dat voor bijna alle online aankopen een bedenktijd geldt van veertien dagen. Je mag je nieuwe aanschaf dan binnen die termijn terugsturen, en daarvoor hoef je geen reden op te geven. Je mag zelfs je aankoop annuleren binnen de bedenktijd voordat je je aankoop hebt ontvangen. En ook hier geldt: stuur je aanschaf terug aan de partij waar je besteld en aan betaald hebt.

Meer lezen over dit onderwerp? Op onze site vind je de do’s and don’ts bij online aankopen.
Wil je de verkoper in gebreke stellen? Met deze gratis voorbeeldbrief kun je aan de slag.
Disclaimer

Dit blog schetst de algemene regels en uitgangspunten. Uiteraard kan er in specifieke situaties sprake zijn van uitzonderingen. Heeft u vragen over dit onderwerp of uw specifieke situatie, dan kunt u altijd contact opnemen met een van onze specialisten.

jurist

Sjaak Drinkenburg

Ik ben een allround jurist en help zowel ondernemers als particulieren met hun juridische vragen en problemen rondom koopovereenkomsten, garantie, duurovereenkomsten, wonen en verbouwen. Ik ben een liefhebber van auto's, in h...

Meer artikelen van Sjaak Drinkenburg

Ook interessant voor je

Wat moet je doen als je slachtoffer bent van online fraude?
28 nov 20233 min leestijd

Wat moet je doen als je slachtoffer bent van online fraude?

Slachtoffer van online fraude? Dit zijn de stappen die je kunt zetten om je geld proberen terug te krijgen en anderen te waarschuwen.

Malafide webshops blijven actief: tips om betrouwbaarheid te onderzoeken
28 nov 20233 min leestijd

Malafide webshops blijven actief: tips om betrouwbaarheid te onderzoeken

Tips om betrouwbaarheid website te checken en online fraude te voorkomen.

Raak je geld niet kwijt: de ultieme podcast over online fraude en hoe je het kunt voorkomen
27 nov 20232 min leestijd

Raak je geld niet kwijt: de ultieme podcast over online fraude en hoe je het kunt voorkomen

Een podcast met tips hoe je online fraude kunt voorkomen en hoe je moet handelen als je slachtoffer bent.

1 van 3