Sjaak Drinkenburg

Jurist

Ik ben een allround jurist en help zowel ondernemers als particulieren met hun juridische vragen en problemen rondom koopovereenkomsten, garantie, duurovereenkomsten, wonen en verbouwen.

Lees meer over Sjaak Drinkenburg

Over mij

Ik ben een allround jurist en help zowel ondernemers als particulieren met hun juridische vragen en problemen rondom koopovereenkomsten, garantie, duurovereenkomsten, wonen en verbouwen. Ik ben een liefhebber van auto's, in het bijzonder Mini's, en deel mijn juridische kennis in het weekblad AutoWeek. Daarin beantwoord ik juridische vragen van lezers. In mijn praktijk heb ik al vele zaken gedaan waarbij ik de ene keer de koper bijstond, de andere keer het autobedrijf. Ik laat me niet van de wijs brengen en weet de meeste geschillen met een gezond stukje boerenverstand tot een goed einde te brengen. Tot slot blog ik regelmatig voor DAS en geef ik gastlezingen aan studenten op de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.

Wat ik belangrijk vind voor jou

Ik vind open en heldere communicatie belangrijk, zodat alles bespreekbaar is. To the point en geen nonsens. Ik geef altijd aan wat mogelijk en onmogelijk is. Zo kan ik samen met mijn klanten de juiste strategie bepalen.

Artikelen van Sjaak Drinkenburg

23 dec 2021 2 min leestijd

Oneens met de factuur van je leverancier? Bekijk deze tips

Mooi is dat, je hebt een prijsafspraak gemaakt met een (goede) leverancier en helaas klopt het niet. Wanneer de prijs afwijkt van de afspraak kun je stappen ondernemen, zoals de zakenrelatie een brief sturen en indien nodig in gebreke stellen. Lees hieronder hoe je dat kunt doen.
Lees verder
18 nov 2021 4 min leestijd

De lage ZZP-tarieven van Jan houden hem niet meer van de straat

Jan heeft een hoveniers- en sierbestratingsbedrijf met veel vaste klanten en opdrachtgevers. Dat is fijn, want dat klantenbestand bezorgt hem en zijn gezin een vast inkomen per maand. Minder fijn is dat zijn tarieven al tien jaar hetzelfde zijn gebleven. De inflatie in Nederland is in afgelopen twintig jaar nog nooit zo hoog geweest. Hij moet dubbel zo hard werken, terwijl de inkomsten hetzelfde blijven. Kan Jan ondanks de eerder gemaakte prijsafspraken toch zijn tarieven verhogen?
Lees verder
11 nov 2021 4 min leestijd

Een conflict met de leverancier los je op met dit stappenplan

Onenigheid en ruzie. Daar zit je als ondernemer niet op te wachten. Je wilt een goede relatie behouden met alle betrokken partijen, ook je leveranciers. Toch kan een conflict voorkomen, hoe los je dat dan op? Het is niet nodig om direct juridische hulp in te schakelen. Kom er samen beter uit met dit stappenplan.
Lees verder
5 nov 2021 4 min leestijd

Nalatige leverancier vloert ondernemer Niek

Aannemer Niek krijgt de opdracht van zijn klant Anja om haar nieuwe dakterras in Amsterdam van composiet vloerdelen te voorzien. De levertijd van de composiet planken is drie dagen. Ze worden op tijd geleverd, maar niet in de afgesproken kleur. Anja gaat niet met de kleur akkoord, ze wilt graag antraciet in plaats van zwart. Niek beweegt hemel en aarde om alsnog de juiste kleur te bemachtigen. Helaas lukt het hem niet op tijd en nu zit hij met een ontevreden klant. Hoe kon dit misgaan en bij wie ligt de aansprakelijkheid?
Lees verder
4 nov 2021 2 min leestijd

Kan ik opzeggen bij mijn sportclub als ik geen QR-code heb?

Vanaf zaterdag 6 november moeten amateursporters boven de 18 jaar een QR-code kunnen tonen bij binnensporten. Sommige brancheorganisaties vrezen een stroom van opzeggingen bij sportclubs. Maar kun je een sportabonnement of -lidmaatschap opzeggen als je de QR- code niet wilt of kunt laten zien?
Lees verder
13 okt 2021 3 min leestijd

Energiecontracten onder vuur: vier vragen en antwoorden

Vaste energiecontracten met nog een looptijd die worden omgezet naar variabele contracten. Mag dat eigenlijk wel? Vier vragen en antwoorden over energiecontracten op een rij.
Lees verder
19 aug 2021 3 min leestijd

Ik ben online opgelicht, wat nu? Je rechten bij online aankopen.

Wordt je (dure) aankoop maar niet geleverd of komt hij defect aan? Heb je online een kaartje gekocht voor een concert en blijkt hij nep te zijn? Of twijfel je of je wel extra garantie moet afsluiten? Beluister hier de podcast met jurist Sjaak Drinkenburg en kom te weten wat je rechten zijn.
Lees verder
9 aug 2021 3 min leestijd

Wat als mijn vlucht meer dan drie uur is vertraagd?

Als je vlucht meer dan 3 uur vertraagd is, heb je soms recht op een vergoeding. Voorwaarde is dat je vanaf een luchthaven in de Europese Unie vertrokken bent of naar een EU-luchthaven gevlogen bent met een EU-vliegtuigmaatschappij. Verder hangt het van nog een aantal factoren af. De hoogte van de compensatie is afhankelijk van de vliegafstand en duur van de vertraging. Wil je weten wanneer je precies recht hebt op een vergoeding en waar je allemaal op moet letten tijden de vertraging? Beluister hier de podcast
Lees verder
5 aug 2021 3 min leestijd

Op reis in coronatijd: check deze 8 tips om goed voorbereid op reis te gaan

8 tips handig op een rij om goed voorbereid op reis te gaan in coronatijd
Lees verder
29 jul 2021 4 min leestijd

Checklist bij een Overeenkomst van Opdracht (OVO)

Waar moet je vooral op letten bij het opstellen en het sluiten van een overeenkomst van opdracht? Graag leg ik je uit wat het gebruik is en de toepassing van algemene voorwaarden. Zo voorkom je een hoop gedoe en conflicten.
Lees verder
23 jul 2021 4 min leestijd

Ik krijg (weer) een voucher aangeboden voor mijn festival en vakantie. Wat nu?

Maak jij je zorgen over de garantie van je voucher van een festival of vakantie waar je heen zou gaan? Of wil je überhaupt geen voucher meer hebben en je geld terug? Onze meester in juridische hulp Sjaak Drinkenburg vertelt je over je rechten bij vouchers van festivals, pakket- en vliegreizen.
Lees verder
27 mei 2021 3 min leestijd

Wat als het product dat ik kocht stuk is gegaan of niet meer goed werkt?

De wet geeft jou als consument een garantie van 6 maanden. Gaat een product binnen die termijn stuk? Dan wordt ervan uitgegaan dat het product op het moment dat je het kreeg al niet in orde was. De verkoper moet het gebrek dan kosteloos herstellen. Wil je weten hoe je dit het beste kunt aanpakken? Beluister dan de podcast.
Lees verder