blog

    Anika veegt vloer aan met beunhaas

    4 min leestijd13 jul 2022

    Anika heeft er lang naar gezocht en veel geduld moeten opbrengen. Ze wilde al drie jaar graag een plek voor zichzelf, een eigen appartement. Na zes jaar met haar ex-studiegenoten op een kleine etage is ze er meer dan klaar voor. Haar eigen ruimte, stilte als ze daar behoefte aan heeft en altijd een volle koelkast.

    Recht uit de praktijk

    Bekijk meer

    Onlangs kocht ze haar ideale appartement op een perfecte plek, aan de rand van de stad en dicht bij het bos. Ze ziet zichzelf al elke dag na het eten een fijne wandeling maken.

    White wash

    Het appartement heeft wat opknapwerk nodig, maar daar gaat Anika graag mee aan de slag. Een van de dingen die ze niet zelf kan doen, is de parketvloer. Die is van eikenhout, terwijl Anika juist houdt van lichtere tinten. Ze besluit dus om de vloer een white wash-behandeling te laten geven. Op deze manier blijft het karakteristieke van het hout wel zichtbaar, maar krijgt het een lichte witte glans. Althans, dat is de bedoeling.

    Teleurgesteld

    Anika geeft per e-mail opdracht aan vloerenexpert Freek om de werkzaamheden uit te voeren. Als ze komt kijken naar het resultaat, is ze zwaar teleurgesteld. White wash wordt op een speciale manier aangebracht met olie om het gewenste effect te bereiken; 'de expert' heeft de vloer gewoon met halftransparante verf wit geschilderd. Het resultaat vindt Anika een stuk minder mooi dan ze het al vond.

    Anika probeert een aantal keer om Freek te bewegen de verf eraf te halen en haar vloer alsnog een echte white wash-behandeling te geven. Als dit op niets uitdraait, neemt Anika contact op met DAS. Wat zijn haar opties nu Freek niets meer wil doen?

    Wanprestatie

    Ik krijg de zaak in handen en besluit om Freek aan te schrijven. Hij komt namelijk de overeenkomst niet na en dat betekent dat er sprake is van een wanprestatie.

    Ik stel hem in de gelegenheid om alsnog binnen redelijke termijn de overeenkomst na te komen. Freek weigert dit en stuurt zelfs nog een aanvullende factuur. Daarop besluit ik om een procedure te starten om dit naar de rechter te brengen.

    Anika staat stijf van de zenuwen. Het gaat al met al om veel geld. Wat moet ze doen als ze geen gelijk krijgt van de rechter? Ik bel haar geregeld en geef haar de ruimte om haar zorgen te delen. Ik heb veel begrip voor Anika’s situatie. Heb je net je eerste huis gekocht, krijg je dit. Anika waardeert mijn empathie en voelt zich gesteund.

    Last van schouders

    Een grote opluchting voor Anika: de rechter is het met ons eens en wijst alle vorderingen toe. Niet alleen moet Freek de herstelkosten vergoeden, ook worden de gemaakte onderzoekskosten en proceskosten bij hem in rekening gebracht. Er valt een grote last van Anika’s schouders. Ze vertelt me wel drie keer hoe dankbaar ze is voor mijn hulp en expertise. Nu dit achter de rug is kan zij weer vol energie verder met het opknappen van haar appartement.

    Disclaimer

    In deze exclusieve serie vertellen juristen van DAS verhalen uit de praktijk. De verhalen die je hier leest, zijn echt gebeurd, maar de namen en kenmerken van de personages zijn fictief.


    Recht uit de praktijk

    In deze exclusieve serie schrijven juristen van DAS opmerkelijk verhalen uit de praktijk. In deze verhalen lees je hoe juristen aan de slag gaan met verschillende vraagstukken. Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Lees...

    Meer artikelen van Recht uit de praktijk

    Ook interessant voor je

    Goedkope Chinese producten kunnen consumenten duur komen te staan
    25 jul 20252 min leestijd

    Goedkope Chinese producten kunnen consumenten duur komen te staan

    Consumenten kiezen voor Chinese goedkope producten, maar de veiligheid en kwaliteit schieten vaak tekort. Bij schade of gebreken is het lastig om je recht te halen bij Chinese verkopers. Bij problemen staan consumenten vaak met lege handen.

    Terugkrijgen geld van Booking.com zal niet makkelijk zijn
    07 jul 20252 min leestijd

    Terugkrijgen geld van Booking.com zal niet makkelijk zijn

    Veel gedupeerden beweren dat ze door Booking.com zijn misleid, wat heeft geleid tot financiële schade. Zij willen proberen hun schade vergoed te krijgen. Maar dat is niet makkelijk. Zij moeten aantonen dat de informatie op de website misleidend was en dat dit heeft geleid tot een specifieke vorm van schade.

    Fraudeslachtoffers schamen zich vaak, maar het is cruciaal om direct te melden
    27 feb 20253 min leestijd

    Fraudeslachtoffers schamen zich vaak, maar het is cruciaal om direct te melden

    Steeds meer mensen die via Booking.com een accommodatie hebben geboekt, worden naderhand benaderd door oplichters die zich voordoen als medewerkers van het platform. Deze fraudeurs vragen naar persoonlijke en bankgegevens met als doel geld afhandig te maken. Hoe voorkom je het?

    Item 1 - 3 uit 3