blog

    Drijvende drol kost Sophie 1800 euro

    4 min leestijd17 jun 2022

    De stank was ondraaglijk. En toen Sophie doortrok, gebeurde waar ze al zo bang voor was. Het water in het toilet kwam hoger en hoger en kwam vervolgens over de rand. De hele toiletruimte en ook de houten vloerdelen in de gang lagen vol water, toiletpapier en stukjes poep. Met spoed zocht ze online naar een rioolontstoppingsdienst. Ze belde het spoednummer en al snel stond er een monteur om te helpen. Harstikke fijn, dacht ze, totdat ze 1800 euro mocht afrekenen.

    Recht uit de praktijk

    Bekijk meer

    Sophie stond perplex. Hoe is het mogelijk dat de prijs zo hoog ligt? En dat ze dit ter plekke moet afrekenen? De monteur verkondigde dat dit de gebruikelijke prijs was. Hij riep dat ze voor deze kosten had getekend en dat hij met spoed naar een volgende ontstopping moest. Sophie wilde dat het probleem werd opgelost, dus besloot het bedrag te betalen. Ze bleef verbouwereerd – en 1800 euro armer – achter.

    Bedonderd

    Sophie voelde zich bedonderd en belde mij direct na het voorval. Toen ik vroeg hoe het met haar ging, begonnen spontaan de tranen bij haar te stromen. Ik stelde haar gerust en ze gaf aan graag met mij de stappen door te willen nemen. We begonnen met de website van het bedrijf. Deze stond hoog in de zoekresultaten van Google en oogde erg betrouwbaar. Niet alleen was de site qua indeling netjes opgemaakt en bevatte deze zakelijke en correcte bewoordingen, ook zagen we een aantal visuele kenmerken die vertrouwen opriepen, zoals vijf gele sterren en een expliciet benoemde lage prijs voor voorrijkosten.

    Onduidelijke tarieven

    Toen de monteur aankwam en Sophie hem van een kop koffie had voorzien, kreeg ze vluchtig een tablet te zien waarop de tarieven stonden. De monteur benadrukte dat het eerste halfuur werktijd bij het standaardbezoek was inbegrepen en dat de kosten daarna per kwartier meerwerk moesten worden afgerekend. Daarbij werd het tarief van € 29,90 per aanvullend kwartier genoemd. De monteur had daarna snel naar beneden gescrolled en Sophie gevraagd haar handtekening te zetten voor akkoord. Omdat de informatie op het blote oog vrij standaard leek, zette ze haar handtekening. Er moest immers snel iets gebeuren aan die verstopping.

    Belachelijk hoog

    Nadat de monteur zijn werkzaamheden had uitgevoerd, kreeg Sophie opnieuw het tablet onder haar neus gedrukt. Ze moest 1800 euro afrekenen inclusief zogenaamd gemaakte “spiraalkosten”. Het belachelijk hoge bedrag aan spiraalkosten was onzin, want een dergelijke spiraal wordt hergebruikt door monteurs. Sophie wist dat niet en daar maakte de monteur misbruik van.

    Misleidend

    Namens Sophie ging ik aan de slag om een deel van het bedrag terug te krijgen. Uiteraard begon ik bij het ontstoppingsbedrijf zelf, maar die weigerde iedere vorm van communicatie. Uiteindelijk moest ik dus genoegdoening via de rechter gaan afdwingen. Ik overtuigde de rechter dat de wijze van declareren zo ongebruikelijk was, dat Sophie als consument daar geen rekening mee had hoeven houden. Vooraf tekenen op het tablet maakt geen verschil. De wijze waarop de noodhulpdienst zijn tarieven presenteerde, is misleidend.

    Het juiste gevoel

    De rechter gaf ons gelijk. Mijn vordering werd toegewezen. Juist daarom vond Sophie het fijn dat ik hier dit verhaal ging vertellen. Een gewaarschuwd mens telt voor twee.

    Disclaimer

    In deze exclusieve serie vertellen juristen van DAS verhalen uit de praktijk. De verhalen die je hier leest, zijn echt gebeurd, maar de namen en kenmerken van de personages zijn fictief.


    Recht uit de praktijk

    In deze exclusieve serie schrijven juristen van DAS opmerkelijk verhalen uit de praktijk. In deze verhalen lees je hoe juristen aan de slag gaan met verschillende vraagstukken. Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Lees...

    Meer artikelen van Recht uit de praktijk

    Ook interessant voor je

    Fraudeslachtoffers schamen zich vaak, maar het is cruciaal om direct te melden
    27 feb 20253 min leestijd

    Fraudeslachtoffers schamen zich vaak, maar het is cruciaal om direct te melden

    Steeds meer mensen die via Booking.com een accommodatie hebben geboekt, worden naderhand benaderd door oplichters die zich voordoen als medewerkers van het platform. Deze fraudeurs vragen naar persoonlijke en bankgegevens met als doel geld afhandig te maken. Hoe voorkom je het?

    Tikkie niet betaald: dit kun je doen om het op te lossen
    24 feb 20252 min leestijd

    Tikkie niet betaald: dit kun je doen om het op te lossen

    Niets is zo vervelend als iemand die jouw betaalverzoek negeert. Stel je voor: je hebt net een gezellige avond gehad met vrienden, je betaalt de rekening en stuurt een tikkie. Maar dan… stilte. Wat doe je dan? Hier zijn mijn tips.


    Dit moet je weten als klant van het failliete Stella
    14 nov 20242 min leestijd

    Dit moet je weten als klant van het failliete Stella

    Hoe zit het als je een fiets hebt besteld en betaald en de leverancier is failliet verklaard? Wat moet je dan doen? Wij leggen het uit in ons blog.

    Item 1 - 3 uit 3