blog
Consumenten mogen misleidende Black Friday-deals vernietigen
Black Friday wordt steeds belangrijker voor (web)winkels. Sinds 2022 zijn de regels voor het geven van kortingen aangescherpt. Ondernemers moeten eerlijk zijn over prijzen en kortingen om boetes te voorkomen.

Beschermen tegen misleidende prijsinformatie
De wetgeving verplicht ondernemers om duidelijk en ondubbelzinnig de prijzen van producten en diensten aan te geven. Dit betekent dat de prijs inclusief btw en eventuele andere kosten moet zijn. Het doel van de regeling is consumenten te beschermen tegen misleidende prijsinformatie en oneerlijke handelspraktijken.
30-dagen regel
Bij aankondigingen van kortingen moet de verkoper de laagste verkoopprijs aangeven die van toepassing was gedurende een periode, die niet korter mag zijn dan dertig dagen voor de toepassing van de korting, de zogenoemde 30-dagen regel.
Te hoge "voor-prijzen" misleidend en verboden
Sommige winkels gebruiken structureel te hoge “voor-prijzen” waardoor de korting groter lijkt. Dit is misleidend en verboden. Nepkortingen kunnen worden beschouwd als een oneerlijke handelspraktijk.
Juridische gevolgen
Als ondernemers zich niet aan de regels houden, riskeren ze juridische gevolgen. Consumenten kunnen overeenkomsten vernietigen die zijn gesloten op basis van misleidende kortingen. Daarnaast kan de ondernemer een boete van de ACM krijgen.
Metronieuws publiceerde over dit onderwerp met quotes van Sanne Depmann.
Sanne Depmann
Ik heb ruime (proces)ervaring op het gebied van contractenrecht en onderwijsrecht. Wat mij typeert, is mijn 'hands on'-mentaliteit. Ik ben doelgericht en praktisch, maar ga een juridische discussie zeker niet uit de weg,
Meer artikelen van Sanne Depmann
