Chaos op Schiphol: heb je als reiziger recht op compensatie?

Een urenlange storing in het brandstofsysteem van Schiphol zorgt voor enorme chaos op de luchthaven. Het leidt tot grote vertragingen en geannuleerde vluchten waardoor reizigers stranden.

In de media worden beelden getoond van de gestrande reizigers. Daar sta je dan op weg naar je vakantiebestemming. Ik ga zelf met de auto op vakantie, maar in het verleden heb ik ook wel eens een nacht moeten wachten door een vertraagde vlucht. Mij werd toen een maaltijd en een overnachting aangeboden in een hotel. Hebben reizigers daar in dit geval ook recht op? We worden overladen met vragen van gestrande reizigers. Zij willen weten of en zo ja waar zij recht op hebben. Die vraag stel ik aan mijn collega Sander van Dijk, jurist.

Hebben reizigers recht op een compensatie als hun vlucht is vertraagd of geannuleerd door de storing in het brandstofsysteem?

Sander: Dit is een typisch geval van overmacht, omdat het buiten de invloedssfeer van de luchtvaartmaatschappij valt. Dan heb je geen recht op een financiële compensatie. Dat neemt overigens niet weg dat ze bij een annulering wel aan alle andere verplichtingen moeten voldoen zoals verzorging, eten drinken, hotel en eventueel omboeken of restitutie.

In ieder geval hoop ik dat alle reizigers snel weer verder kunnen en alsnog kunnen (na)genieten van hun vakantie.

Sander van Dijk Jurist consumentenrecht
Ik werk op een zeer pragmatische wijze als jurist en ben gespecialiseerd in consumentenrecht zoals juridische conflicten over aankopen, reizen, vluchtvertragingen en garantie. Maar ook geschillen over verkeerde levering of plaatsing van een keuken of badkamer.

Gratis actuele en relevante juridische informatie

Blijf op de hoogte!

Ontvang per e-mail de maandelijkse nieuwsbrief DAS Update en periodieke e-mailingen met juridische tips, nieuws en oplossingen van DAS.

Nu aanmelden

Lees meer

9 dec 2021 3 min leestijd

Martin eist compensatie: vliegreis geannuleerd door corona

De foto-vakantie van Martin is hem geweldig bevallen. Mooi weer, lieve mensen en prachtige landschappen. Op veel plekken heeft Martin mooie beelden kunnen maken en hij kan niet wachten om alles te uploaden op zijn fotowebsite. Maar dan krijgt Martin vlak voor zijn vertrek te horen dat zijn vlucht geannuleerd is door corona. Hoe zit dit met de kosten? Martin neemt contact op met jurist Sanne.
Lees verder
7 dec 2021 3 min leestijd

Snelheidsverhoging woonstraat: Ingmar gaat strijd aan met gemeente

Ingmar komt in opstand tegen de gemeente. Zij willen namelijk van zijn straat, waar je momenteel 30 kilometer per uur mag, een straat voor doorgaand verkeer maken waar auto’s doorheen razen. Ingmar, die zich in zijn rolstoel al kwetsbaar voelt op straat, is hier niet blij mee. Kan hij de strijd, samen met jurist Sanne, met de gemeente winnen?
Lees verder
9 aug 2021 3 min leestijd

Wat als mijn vlucht meer dan drie uur is vertraagd?

Als je vlucht meer dan 3 uur vertraagd is, heb je soms recht op een vergoeding. Voorwaarde is dat je vanaf een luchthaven in de Europese Unie vertrokken bent of naar een EU-luchthaven gevlogen bent met een EU-vliegtuigmaatschappij. Verder hangt het van nog een aantal factoren af. De hoogte van de compensatie is afhankelijk van de vliegafstand en duur van de vertraging. Wil je weten wanneer je precies recht hebt op een vergoeding en waar je allemaal op moet letten tijden de vertraging? Beluister hier de podcast
Lees verder