blog
Nieuwe Wetgeving voor Lichte Elektrische Voertuigen (LEV's) per 1 juli: wat verandert er?
Per 1 juli gaan er nieuwe wettelijke regels gelden voor lichte elektrische voertuigen (LEV's). Deze wetgeving geldt bijvoorbeeld voor elektrische steps en segways. Het gaat dan om zelfrijdende e-steps, die vooruitkomen door een gashendel.
Wat houdt de nieuwe wetgeving in?
De nieuwe wetgeving stelt technische eisen aan LEV's en regelt het goedkeurings- en toezichtproces. Dit betekent dat alle nieuwe LEV's aan specifieke veiligheids- en kwaliteitsnormen moeten voldoen voordat ze op de markt mogen komen. De Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) wordt verantwoordelijk voor het verlenen van typegoedkeuringen en het toezicht op de productieprocessen bij fabrikanten.
Waar moeten gebruikers rekening mee houden?
Ik zet hieronder enkele belangrijke punten op een rij waar gebruikers van e-steps en segways rekening mee moeten houden om boetes en andere sancties te voorkomen.
1. Alle nieuwe LEV's moeten een typegoedkeuring ondergaan voordat ze op de markt mogen komen. Check bij aanschaf van een LEV of deze is goedgekeurd en je ermee de openbare weg op mag. De verantwoordelijkheid ligt bij de gebruiker.
2. Je moet op het (brom) fietspad rijden.
3. Je moet minimaal 16 jaar zijn om de elektrische step te besturen.
4. Het nieuwe kenteken heeft een blauwe kleur en begint met de hoofdletter E en is een verzekeringssticker. Er geldt dus een verzekeringsplicht.
5. Je hebt geen rijbewijs nodig.
6. Er geldt geen helmplicht
7. E-step en segway moeten voorzien zijn van goedgekeurde verlichting en reflectoren.
8. De e-step of segway mag maximaal 25 km/u rijden.
E- step met trapondersteuning
Bovenstaande geldt niet voor de e- step met trapondersteuning, de zogenoemde kickbike e-step. Voor dit voertuig gelden dezelfde regels als de e-bike. Er mag mee op de openbare weg worden gereden als er sprake is van trapondersteuning tot 25 kilometer per uur, je mee moet steppen om vooruit te komen en de elektromotor een vermogen heeft van maximaal 250 Watt. Er geldt dan geen kenteken, verzekerings- en helmplicht.
Zelf schade betalen
De meeste e- steps die nu verkocht worden en op de weg rijden, zijn niet goedgekeurd en gaan ook niet goedgekeurd worden. Een niet goedgekeurde e-step of segway is dus nog steeds niet op de openbare weg toegestaan. Goed om te beseffen is dat ook het fietspad en de stoep onderdeel van de openbare weg uitmaken. Bij een ongeval betrokken raken en aansprakelijk zijn zorgt ervoor dat de veroorzaakte schade niet onder de dekking van een verzekering valt en de schade zelf vergoed moet worden. Ouder(s) draaien in de meeste gevallen op voor de door hun kind veroorzaakte schade met een e-step.
Politie kan boete opleggen
Door te rijden met een verboden e-step of segway kan de politie overgaan tot staandehouding. In dat geval kan er een strafbeschikking worden opgelegd. Een strafbeschikking is in de meeste gevallen een geldboete plus een aantekening op het strafblad. De e- step of segway kan ook in beslag worden genomen en die wordt niet teruggeven. Is de e- step per 1 juli 2025 goedgekeurd en voorzien van een kenteken, maar opgevoerd? Dan valt deze in de categorie ‘verboden motorrijtuigen’ en kan dezelfde straf worden opgelegd.
Helmplicht niet geregeld
Ik vraag me wel af waarom de wetgever niet heeft gekozen om een helmplicht in te voeren voor bestuurders van e-steps en segways, gezien de verkeersveiligheid. Dit geldt immers ook voor een scooter met blauw kenteken die 25 km p/u mag. Het doel is immers helder: het voorkomen van verkeersslachtoffers. Als die discussie weer oplaait, moeten er wellicht alsnog de nodige stappen gezet worden, terwijl dat nu met de nieuwe regels meegenomen had kunnen worden.
Rembrandt Groenewegen
Ik ben een jurist die met veel plezier zijn werkzaamheden uitoefent! Ik heb ruime kennis over verkeersaansprakelijkheid, onrechtmatige daad, wegbeheerdersaansprakelijkheid en verkeersstrafrecht. Naast het behandelen van gecom...
Meer artikelen van Rembrandt Groenewegen