Wet koop op afstand

Heb je een product telefonisch of online gekocht? Dan is dat een koop op afstand. Je rechten zijn anders dan bij een fysieke aankoop in de winkel. Weet jij wat je rechten zijn bij de Wet koop op afstand? Of wat de wettelijke bedenktijd is? En waar je rekening mee moet houden? Voorkom vervelende problemen met juridische hulp. 

Ontbinden overeenkomst

  • Brief ontbinden overeenkomst binnen bedenktijd
  • Maak binnen 14 dagen je aankoop aangedaan
  • Stel zelf je brief op met dit voorbeeld
  • Direct online te regelen

Voorbeelddocument herroepingsrecht

  • Voorbeelddocument Herroepingsrecht
  • Stel direct online op
  • Juridisch waterdicht

Beoordelen situatie

  • Jurist beoordeelt je kansen
  • Snel inzicht in je situatie, rechten en plichten
  • Duidelijkheid over je opties
  • Strategisch juridisch advies
Gebruik de pijltjes toetsen om alle producten te zien.

Wat betekent de Wet koop op afstand?

Bij de Wet koop op afstand heb je een aankoop gedaan zonder dat je persoonlijk contact hebt met de verkoper. Denk aan een telefonische en online aankoop. Koop je een product of dienst aan de deur? Dan is hier geen sprake van koop op afstand. De Wet koop op afstand is alleen van toepassing op overeenkomsten tussen een consument en een bedrijf.

Steeds meer bedrijven verkopen online hun producten. Met deze reden zijn sinds 2014 de consumentenrechten voor koop op afstand in het Burgerlijk Wetboek vastgelegd. Het aantal webshops is enorm gestegen. Dat was voor de wetgever de reden om aanvullende rechten vast te leggen om jou als consument te beschermen. Zo is bijvoorbeeld de verkoper verplicht om je goed te informeren over het product en de bedenktijd.

Heb je recht op bedenktijd?

Je hebt online of telefonisch een aankoop gedaan bij een professionele verkoper. Met welke wettelijke bedenktermijn moet je dan rekening houden? Voor een telefonische aankoop of internetaankoop (een koop op afstand) geldt een wettelijke bedenktermijn van 14 dagen. Deze termijn gaat in op de dag nadat je het product hebt ontvangen of vanaf het moment dat je de dienst overeen bent gekomen. 

Koop je een product en een dienst? Dan gaan je 14 dagen bedenktijd lopen vanaf de dag dat je het laatste product of onderdeel in ontvangst neemt. Het komt ook voor dat je een reeks van producten ontvangt, zoals bij een abonnement op een blad of tijdschrift. De bedenktijd loopt dan vanaf de eerste levering.

Zowel voor producten als diensten heb je recht op een bedenktermijn van 14 dagen. Heb je spijt van de aankoop? Of heb je een andere reden om af te zien van de koop? Dan kun je binnen deze termijn zonder opgaaf de aankoop ongedaan maken.

Wat als je wilt afzien van je aankoop binnen de bedenktijd?

Binnen de bedenktijd kun je afzien van je aankoop. Dan maak je gebruik van het herroepingsrecht. De verkoper is verplicht om het modelformulier herroeping op de website te plaatsen en indien mogelijk bij producten mee te sturen. Je kunt daarnaast een e-mail of brief sturen waarin je aangeeft af te willen zien van de koop. Zorg er wel voor dat je het product binnen 14 dagen ongebruikt terugstuurt, in de originele verpakking. Heb je dat gedaan? Dan is de verkoper verplicht om het aankoopbedrag en de bezorgkosten terug te betalen. De kosten voor retourzending mogen in rekening worden gebracht als dat duidelijk vooraf is aangegeven.

Situaties wanneer je geen recht hebt op bedenktijd

  • Bij reizen, vervoer, logies, catering en andere vormen van vrijetijdsbesteding.
  • Losse aankoop van een tijdschrift of een krant. Bij het afnemen van een abonnement heb je hier wel recht op.
  • Bij maatwerkproducten als drukwerk, gepersonaliseerde cadeaus of sierraden.
  • Producten met een beperkte houdbaarheidsdatum, zoals eten en bloemen.
  • Cd’s en dvd’s waarvan de verzegeling na levering is verbroken.
  • Bij digitale producten (film, muziek en games) moet je afzien van de bedenktijd voor de start van de download.
  • Producten die vanuit hygiëne en gezondheidsredenen niet teruggestuurd mogen worden, zoals ondergoed en badkleding, tenzij de verzegeling of richtlijnen worden nageleefd.
  • Bij spoedreparaties of spoedonderhoud. 
  • Een dienst die binnen de bedenktermijn is afgerond, zoals een schilderklus. Hierbij geldt dat je uitdrukkelijk met de start van die dienst binnen de bedenktijd hebt ingestemd én verklaart dat je afziet van de bedenktijd. 

Verlenging van de bedenktijd

Een verkoper of dienstverlener moet jou goed informeren over je bedenktijd. Dit moet hij doen vóórdat je het product of de dienst koopt:

  • In het contract moet staan dat je een bedenktijd hebt van 14 dagen.
  • In het contract moet staan hoe en bij wie je kunt melden dat je het product of de dienst toch niet wilt na de aankoop. Er moet een naam en adres van het bedrijf in staan.
  • Is het product verzegeld omdat het schoon moet blijven, of omdat het een bestand is dat je zou kunnen kopiëren? En mag je de verzegeling niet verbreken tijdens de bedenktijd? Dan moet dat in het contract staan.
  • Je moet een formulier krijgen waarmee je de koop ongedaan kunt maken. Bij online aankopen hoef je dat formulier niet meteen te krijgen. Maar wel als je erom vraagt.

Houdt de verkoper of dienstverlener zich niet aan deze regels? Dan krijg je 1 jaar verlenging van de bedenktijd. 

Nieuwe wet om consumenten te beschermen

Bij het maken van een online aankoop laten veel consumenten zich leiden door reviews van andere kopers. Maar hoe betrouwbaar zijn deze reviews? Misleiding bij online aankopen komt steeds vaker voor. Daarom geldt per 28 mei 2022 een nieuwe wet die consumenten tegen misleiding beschermt.

De nieuwe wet breidt de regels voor aanbieders van digitale platforms en webwinkels verder uit. Daarnaast krijgt de consument meer duidelijkheid. Voldoen digitale platforms en webwinkels niet aan de nieuwe regels? Dan staat er een boete tegenover. Bovendien kan de consument makkelijker onder de koop uitkomen.

Nieuwe regels Wet koop op afstand

  • Een webwinkel moet bij het plaatsen van consumentenreviews vertellen of (en hoe) ze controleren dat de reviews daadwerkelijk van consumenten zijn die het product hebben gebruikt of gekocht.
  • Webwinkeleigenaren moeten een aantal zaken nagaan en meedelen:
    • of de aanbieder van een product een consument of een handelaar is;
    • of de Europese consumentenregels van toepassing zijn;
    • welke partij de verplichtingen nakomt.
  • Webwinkels en vergelijkingssites zijn verplicht om de consument te informeren over de belangrijkste parameters op basis waarvan de rangschikking van een zoekopdracht wordt bepaald.
  • Het informeren van consumenten dat de prijs van een gepersonaliseerd aanbod is vastgesteld aan de hand van geautomatiseerde besluitvorming.
  • Bij aanbiedingen (‘van…voor’) is de handelaar van de webwinkel verplicht als referentieprijs (de ‘van’-prijs) de laagste prijs te hanteren. Dat is de prijs die gedurende een periode van ten minste 30 dagen, voorafgaand aan de prijsvermindering, is toegepast.
  • De informatie moet voor jou als koper snel en makkelijk vindbaar, duidelijk en leesbaar zijn.

Juridische hulp bij koop op afstand

Met een team van 800 juridische experts in 40 rechtsgebieden staan we bij DAS dagelijks voor je klaar. Wil je graag iemand spreken over je koop op afstand en wat je rechten zijn? Neem vooral contact met ons op voor een gratis adviesgesprek. Dan kijken wij samen hoe jouw situatie eruitziet en maken wij vervolgens een inschatting of je zaak haalbaar is.

Vragen over de Wet koop op afstand?

Heb je vragen over de Wet koop op afstand of over een conflict met je leverancier? Je kunt ons altijd bellen. Ben je niet verzekerd? Bel dan 088 3279 842. Ben je wel verzekerd? Bel ons dan op telefoonnummer 088 3279 800 voor advies.

Lees verder