blog

Coronacrisis zet relatie tussen winkelketen en verhuurder op scherp

3 min leestijd11 dec 2020

Marcel* en Marion* verhuren een winkelruimte aan een grote ondernemer met meerdere vestigingen in Nederland. De inkomsten zijn bedoeld voor hun 'oudedagvoorziening'; zij zijn daarvan afhankelijk. Als de coronacrisis is uitgebroken, meldt de huurder in een brief al snel dat hij nog maar vijftig procent van de huur gaat betalen.

Woordvoering

Bekijk meer

Marcel en Marion zijn verbijsterd. Zonder enig overleg besluit de huurder dat hij de huurbetalingen per april 2020 voor vijftig procent staakt vanwege inkomstenderving. De winkels blijven weliswaar open, maar er komen beduidend minder klanten.

Pijn van coronacrisis verdelen

Marcel en Marion nemen contact met mij op. Zij willen weten of er een wettelijke grondslag is waarop de verhuurder deels kan stoppen met betalen. Ik leg uit dat de huurder wettelijk gezien niet zomaar huur mag opschorten of verminderen. Zijn beroep op overmacht zou naar mijn mening niet slagen, omdat de winkels nog wel openblijven. Toch vraagt deze crisis over en weer om begrip en zullen partijen zich flexibel moeten opstellen. Dat blijkt ook uit de rechtspraak. Partijen zullen de pijn van de crisis moeten verdelen.

Tijdelijke huurkorting

Het feit dat Marcel en Marion kleine verhuurders zijn, moet volgens mij in hun voordeel werken nu de huurder een grote onderneming is. Daarnaast speelt een rol dat Marcel en Marion al langer een huurovereenkomst hadden met die grote onderneming, en een goede relatie met hun contactpersoon. Die willen ze niet op het spel zetten. Daarom adviseer ik om een tijdelijke huurkorting van twintig procent voor te stellen. Uiteindelijk zijn Marcel en Marion uitgekomen op een huurvermindering van dertig procent gedurende de coronacrisis.

Relatie herstellen

De huurder gaat akkoord en betaalt de overige twintig procent die hij al extra had ingehouden terug. Marcel en Marion zijn blij met deze tijdelijke oplossing. De relatie met hun huurder hebben zij weten te herstellen.

*De namen zijn gefingeerd

Beluister ook onze podcast over dit onderwerp.


Disclaimer

Dit blog schetst de algemene regels en uitgangspunten. Uiteraard kan er in specifieke situaties sprake zijn van uitzonderingen. Heeft u vragen over dit onderwerp of uw specifieke situatie kunt u altijd contact opnemen met een van onze specialisten.

Woordvoering

Woordvoering van DAS is een verzamelaccount voor een aantal collega's van DAS die communicatie verzorgen uit naam van DAS.

Meer artikelen van Woordvoering

Ook interessant voor je

Conflicten voorkomen binnen een VvE? Doe het met goede besluitvorming!
01 jul 20243 min leestijd

Conflicten voorkomen binnen een VvE? Doe het met goede besluitvorming!

Als bestuurder van een Vereniging van Eigenaren (VvE) heb je de verantwoordelijkheid om besluiten voor te bereiden. Goede besluitvorming is cruciaal om conflicten te voorkomen en een harmonieus woonklimaat te behouden. Bij DAS werden er in het eerste kwartaal in 2024 circa 250 geschillen gemeld door besturen van VvE’s. Dit zijn de tips om geschillen te voorkomen.

Veel discussies over onderhoudskwesties binnen VvE: hoe voorkom je dat?
15 mei 20243 min leestijd

Veel discussies over onderhoudskwesties binnen VvE: hoe voorkom je dat?

Binnen de VvE heerst vaak verdeeldheid over het onderhoud van het complex. Hoe weet de vergadering van eigenaars nou wanneer gedeelten onderhouden moeten worden?


 Overname horeca- of winkelpand? Dit is waarom je je goed moet voorbereiden
18 okt 20234 min leestijd

Overname horeca- of winkelpand? Dit is waarom je je goed moet voorbereiden

Hier moet je goed op letten als je een horeca- of winkelpand overneemt. Zo is de kans kleiner dat je voor onaangename verrassingen komt te staan. In ons blog lees je er meer over.

1 van 3