blog

    Coronacrisis zet relatie tussen winkelketen en verhuurder op scherp

    3 min leestijd11 dec 2020

    Marcel* en Marion* verhuren een winkelruimte aan een grote ondernemer met meerdere vestigingen in Nederland. De inkomsten zijn bedoeld voor hun 'oudedagvoorziening'; zij zijn daarvan afhankelijk. Als de coronacrisis is uitgebroken, meldt de huurder in een brief al snel dat hij nog maar vijftig procent van de huur gaat betalen.

    Woordvoering

    Bekijk meer

    Marcel en Marion zijn verbijsterd. Zonder enig overleg besluit de huurder dat hij de huurbetalingen per april 2020 voor vijftig procent staakt vanwege inkomstenderving. De winkels blijven weliswaar open, maar er komen beduidend minder klanten.

    Pijn van coronacrisis verdelen

    Marcel en Marion nemen contact met mij op. Zij willen weten of er een wettelijke grondslag is waarop de verhuurder deels kan stoppen met betalen. Ik leg uit dat de huurder wettelijk gezien niet zomaar huur mag opschorten of verminderen. Zijn beroep op overmacht zou naar mijn mening niet slagen, omdat de winkels nog wel openblijven. Toch vraagt deze crisis over en weer om begrip en zullen partijen zich flexibel moeten opstellen. Dat blijkt ook uit de rechtspraak. Partijen zullen de pijn van de crisis moeten verdelen.

    Tijdelijke huurkorting

    Het feit dat Marcel en Marion kleine verhuurders zijn, moet volgens mij in hun voordeel werken nu de huurder een grote onderneming is. Daarnaast speelt een rol dat Marcel en Marion al langer een huurovereenkomst hadden met die grote onderneming, en een goede relatie met hun contactpersoon. Die willen ze niet op het spel zetten. Daarom adviseer ik om een tijdelijke huurkorting van twintig procent voor te stellen. Uiteindelijk zijn Marcel en Marion uitgekomen op een huurvermindering van dertig procent gedurende de coronacrisis.

    Relatie herstellen

    De huurder gaat akkoord en betaalt de overige twintig procent die hij al extra had ingehouden terug. Marcel en Marion zijn blij met deze tijdelijke oplossing. De relatie met hun huurder hebben zij weten te herstellen.

    *De namen zijn gefingeerd

    Beluister ook onze podcast over dit onderwerp.


    Disclaimer

    Dit blog schetst de algemene regels en uitgangspunten. Uiteraard kan er in specifieke situaties sprake zijn van uitzonderingen. Heeft u vragen over dit onderwerp of uw specifieke situatie kunt u altijd contact opnemen met een van onze specialisten.

    Woordvoering

    Woordvoering van DAS is een verzamelaccount voor een aantal collega's van DAS die communicatie verzorgen uit naam van DAS.

    Meer artikelen van Woordvoering

    Ook interessant voor je

    
 Kan een eigenaar een gemeenschappelijke VvE-ruimte blijven verhuren?
    17 nov 20254 min leestijd

    Kan een eigenaar een gemeenschappelijke VvE-ruimte blijven verhuren?

    In een Vereniging van Eigenaars gebruiken de eigenaar en de huurder van een kantoor een gemeenschappelijke ruimte op de begane grond. De VvE wil dat de eigenaar de ruimte ontruimt en weer geschikt maakt voor gemeenschappelijk gebruik. Kan hij daartoe worden gedwongen?

    Conflicten voorkomen binnen een VvE? Doe het met goede besluitvorming!
    01 jul 20243 min leestijd

    Conflicten voorkomen binnen een VvE? Doe het met goede besluitvorming!

    Als bestuurder van een Vereniging van Eigenaren (VvE) heb je de verantwoordelijkheid om besluiten voor te bereiden. Goede besluitvorming is cruciaal om conflicten te voorkomen en een harmonieus woonklimaat te behouden. Bij DAS werden er in het eerste kwartaal in 2024 circa 250 geschillen gemeld door besturen van VvE’s. Dit zijn de tips om geschillen te voorkomen.

    Veel discussies over onderhoudskwesties binnen VvE: hoe voorkom je dat?
    15 mei 20243 min leestijd

    Veel discussies over onderhoudskwesties binnen VvE: hoe voorkom je dat?

    Binnen de VvE heerst vaak verdeeldheid over het onderhoud van het complex. Hoe weet de vergadering van eigenaars nou wanneer gedeelten onderhouden moeten worden?

    Item 1 - 3 uit 3