blog

Nieuwe wet tegen misleiding bij online aankopen: dit verandert er

3 min leestijd06 mei 2022

Veel consumenten laten zich bij een online aankoop leiden door reviews van andere kopers. Onduidelijk is vaak of het om een betrouwbare review gaat. Vaak is ook niet duidelijk met wie je nu precies in zee gaat. Daarom geldt er vanaf 28 mei een nieuwe wet die consumenten moet beschermen tegen misleiding bij online aankopen.

Tim van Santen

advocaat

Bekijk meer

Deze wet is dus vooral belangrijk voor webwinkels, online platformen en aanbieders van online zoekfuncties. Voldoen zij niet aan de regels? Dan kunnen zij een boete krijgen. Bovendien kan de consument dan makkelijker onder de overeenkomst uitkomen.

Nieuwe regels

Met de komst van de nieuwe wet worden de regels voor webwinkels en aanbieders van digitale platforms uitgebreid en verduidelijkt. Een greep uit de nieuwe regels:

  • Als de webwinkel reviews van consumenten op zijn site plaats, moet hij vertellen of (en hoe) hij controleert dat deze reviews van consumenten zijn, die het product echt hebben gebruikt of gekocht.
  • Digitale platforms moeten nagaan en meedelen of de aanbieder van een product een consument of een handelaar is, of de Europese consumentenregels van toepassing zijn, en welke partij de verplichtingen uiteindelijk zal nakomen.
  • Digitale platforms, maar ook aanbieders van een online zoekfunctie (denk aan vergelijkingssites), moeten aan de consument informatie verstrekken over de belangrijkste parameters ter bepaling van de rangschikking van een zoekopdracht.
  • Consumenten moeten worden geïnformeerd over het feit dat de prijs van een gepersonaliseerd aanbod, is vastgesteld aan de hand van geautomatiseerde besluitvorming.
  • Bij aanbiedingen ('van...voor') moet de handelaar als referentieprijs (de 'van'- prijs) de laagste prijs hanteren die door hem is toegepast gedurende een periode van ten minste dertig dagen voorafgaand aan de prijsvermindering.

Extra informatieverplichtingen

Uit het bovenstaande rijtje blijkt online handelaren vanaf 28 mei veel extra informatie moeten geven. Deze informatie moet op duidelijke en begrijpelijke wijze worden verstrekt. De informatie kan dus niet in algemene voorwaarden worden ‘weggestopt’. Als een of meer van de informatieverplichtingen niet is nagekomen, dan is er vaak sprake van een oneerlijke handelspraktijk. In dat geval kan de consument de overeenkomst vernietigen.

Boete voor valse reviews

Uit de wet volgt bovendien dat online handelaren een forse boete kunnen krijgen als de regels niet nakomen, bijvoorbeeld omdat ze valse reviews tonen. Het toezicht daarop wordt door de Autoriteit Consument en Markt (ACM) en de Autoriteit Financiële Markten (AFM) uitgevoerd. Als verkoper is het dus verstandig om je goed te laten informeren over deze nieuwe regels!

*

advocaat

Tim van Santen

Sinds 2002 werk ik bij DAS. Eerst als jurist en sinds 2020 als advocaat. Ik ben daarnaast docent en geef les aan zowel beginnende als ervaren collega's. In 2015 rondde ik cum laude de postdoctorale Specialisatie Opleiding Gro...

Meer artikelen van Tim van Santen

Ook interessant voor je


 Niet betalende klant: hoe voorkom je dat je geleverde spullen kwijt bent?
15 nov 20233 min leestijd

Niet betalende klant: hoe voorkom je dat je geleverde spullen kwijt bent?

Als ondernemer wil je natuurlijk de geleverde producten niet kwijt zijn als ze niet betaald worden. Maar kun je dat voorkomen?


 Dit moet je als consument en ondernemer weten over de consumentenrichtlijn
21 mrt 20233 min leestijd

Dit moet je als consument en ondernemer weten over de consumentenrichtlijn

Garantietermijn, herroepingsrecht, kwaliteitsbewaking, verborgen gebreken, ingebrekestelling,… Lees hier de belangrijkste informatie voor consument en ondernemer over de Consumentenrichtlijn.


 Thomas koopt kapotte BMW: kat in de zak of eigen schuld?
19 aug 20223 min leestijd

Thomas koopt kapotte BMW: kat in de zak of eigen schuld?

Thomas is al vanaf zijn jeugd een autofan. Als kind keek hij al vanaf de achterbank van zijn vader naar langs zoevende auto's. Hij speurt graag het internet af in de hoop weer een opknappertje te vinden. Ook nu: hij vindt een parel van een BMW 535i GT voor € 9.250. Alleen na aankoop vertoont de BMW gebreken... Benieuwd hoe jurist Sjaak hem heeft kunnen helpen? Lees het artikel op de website.

1 van 3